کد خبر: ۹۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
صندوق بین‌المللی پول از تاثیر اقتصاد ایران بر جهان گزارش داد
صندوق‌بین‌المللی پول در بررسی روند اقتصاد ۲۰۱۹، ایران را یکی از اقتصادهای بزرگی دانسته که ضعف اقتصاد آن به دلیل تنش‌های سیاسی، باعث کند شدن روند اقتصاد جهان شده است.

پیش بینی رشد صفر درصدی اقتصاد ایران در سال 2020

صندوق‌بین‌المللی پول در بررسی روند اقتصاد ۲۰۱۹، ایران را یکی از اقتصادهای بزرگی دانسته که ضعف اقتصاد آن به دلیل تنش‌های سیاسی، باعث کند شدن روند اقتصاد جهان شده است.

اقتصاد جهان امسال آهسته‌ترین روند رشد را داشت. به تعبیر صندوق بین‌المللی پول، این روند خود رکوردی در آهستگی رشد اقتصادی از یک دهه پیش تا به حال، یعنی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ محسوب می‌شود.

امسال افزایش موانع تجاری  و عدم اطمینان ناشی از آن روی احساسات تجاری و فعالیت‌های اقتصادی سنگینی می‌کرد. در چین و اقتصادهای توسعه یافته، این مشکلات باعث آهستگی ساختاری در روند اقتصاد شد.

صندوق بین‌المللی پول در بررسی خود از روند اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۹، ایران را نیز جزء کشورهایی ذکر می‌کند که اقتصاد آن از شرایط جهانی آسیب جدی دیده است.

این نهاد بین‌المللی می‌نویسد: «فشارهایی بیشتری نیز بر اقتصاد جهان از ضعف اقتصادهای بزرگ نوظهور مانند برزیل، هند، مکزیک و روسیه وارد شد. استرس‌های ناشی از بدتر شدن اوضاع اقتصاد کلان به دلیل سخت‌تر شدن شرایط مالی(آرژانتین)، تنش‌های ژئوپلتیکی(ایران) و آشوب‌های اجتماعی(ونزوئلا، لیبی، یمن) این تصویر آشفته از اقتصاد جهان را شکل دادند. »

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود، نرخ رشد تولید ناخالص جهان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را به ترتیب ۳.۰ و ۳.۴ درصد پیش‌بینی کرد که نسبت به پیش‌بینی اعلام‌شده در گزارش قبلی به ترتیب ۰.۳ و ۰.۲ واحد درصد کاهش یافته بود.

بانک جهانی نیز پیش از این در گزارشی درباره وضعیت اقتصاد جهانی نوشته بود: «اقتصاد جهان به آهسته‌ترین سرعت رشد خود در سه سال اخیر رسیده‌است. اقتصاد، در مسیر ثبات قرار دارد اما نیروی محرک آن شکننده و با ریسک‌های حیاتی مواجه است. تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی ضعیف‌تر از آن چیزی است که برای امسال پیش‌بینی می‌شد. فعالیت‌های اقتصادی در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته به خصوص در منطقه یورو و اقتصادهای بزرگ نوظهور، از سال قبل کم‌تر و آهسته‌تر شده است. » 

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود در آبان ماه چشم انداز پیش روی اقتصاد ایران را مثبت ارزیابی و اعلام کرد اقتصاد ایران پس از دو سال متوالی با رشد منفی خداحافظی خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول در این گزارش پیش بینی کرده است  در سال  ۲۰۲۰ تولید ناخالص داخلی ایران به به ۴۶۳میلیارد دلار افزایش یابد.

 بر این اساس بخش غیرنفتی اقتصاد از رکود خارج شود و نرخ تورم کاهش و وضعیت بدهی دولت بهبود خواهد یافت.

 صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، اعلام کرد که رشد اقتصادی کشورهای منطقه به دلایل مختلفی هم‌چون کاهش قیمت نفت، کاهش رشد اقتصاد جهانی و کسری بودجه با کاهش مواجه خواهد شد.پیش بینی اخیر صندوق بین المللی پول نشان می دهد روند کوچک شدن اقتصاد ایران پس از دو سال متوالی به پایان می‌رسد. 

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ رشد منفی ۹.۵درصدی را تجربه کرده اما در سال ۲۰۲۰ اثر تحریم‌ها تخلیه خواهد شد و اقتصاد این کشور رشد صفر درصدی خواهد داشت.

همچنین ارزش تولید ناخالص داخلی ایران از رقم برآوردی ۴۵۸ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹ با افزایش ۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ مواجه خواهد شد و به ۴۶۳ میلیارد دلار خواهد رسید.این نهاد بین‌المللی تولید نفت ایران در سال جاری را ۲.۲۹ میلیون بشکه در روز برآورد کرده و پیش‌بینی نموده است در سال ۲۰۲۰ نیز تولید نفت ایران اندکی کاهش یابد و به ۲.۱۱ میلیون بشکه در روز برسد.پیش بینی شده است تورم در سال ۲۰۲۰ به ۳۱ درصد برسد . نرخ تورم در سال ۲۰۱۹ ۳۵.۷ درصد براورد شده است.

این نهاد بین‌المللی که کل ذخایر ارز و طلای ایران را در پایان سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۰۱.۱ میلیارد دلار اعلام کرده بود برآورد کرده در پایان سال ۲۰۱۹ این رقم به ۸۵.۵ میلیارد دلار خواهد رسید .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار