کد خبر: ۹۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
به مناسبت ایان سال 2019 شبکه خبری دویچه‌وله نگاهی انداخته به برخی از برجسته‌ترین رخدادهای این سال:

اعتراضات اجتماعی، آتش‌سوزی و ناکامی در تحقق بریگزیت، سال ۲۰۱۹ متاثر از این رخدادها بود. تغییرات اقیلمی یکی از مهم‌ترین موضوعات در کنار مشکلات اجتماعی و افزایش خشونت‌ها بود.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری دویچه‌وله نگاهی انداخته به برخی از برجسته‌ترین رخدادهای این سال:

سد و سیلاب

در حالی‌که کارگران معدن سنگ‌آهن برومادینهو در برزیل مشغول صرف نهار بودند، سیل و گل ولای آنها را غافل‌گیر کرد. روز ۲۵ ژانویه سدی واقع در ایالت میناس جراس برزیل فروریخت. روستایی که در دامنه این سد قرار داشت، زیر تلی از گل و لای دفن شد. این حادثه در جنوب شرقی برزیل روی داد و باعث کشته‌شدن دست‌کم ۲۵۰ از مردم این آبادی و مناطق مجاور شد.

محبت و تنفر

در اثر حمله مسلحانه به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند عده زیادی کشته و مجروح شده‌اند. نخست‌وزیر نیوزیلند شمار کشته‌شدگان را ۵۰ نفر اعلام کرده است. در واکنش به ماجرای حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ کابینه دولت نیوزیلند تصمیم گرفت شرایط دسترسی به اسلحه را سخت‌تر ‌کند.

گردباد در آفریقا

شمار قربانیان گردباد ایدای درموزامبیک (ماه مارس ۲۰۱۹) بیش از هزار نفر بود. این طوفان مهیب بخش بزرگی از کشورهای موزامبیک، زیمبابوه و مالاوی در شرق آفریقا را به کلی ویران کرد. رئیس جمهوری موزامبیک در جریان بازدید از بندر بیرا که به ویرانه تبدیل شده گردباد ایدای را یک "فاجعه انسانی عظیم" توصیف کرد.

قلبی نشسته در تلی از خاکستر

نوتردام یکی از نمادهای اصلی پاریس در ۲۶ فروردین (آوریل ۲۰۱۹) طعمه حریق شد. در پی آتش‌سوزی مهیب برج مخروطی و سقف این کلیسای ۷۵۰ ساله فروریخت. دولت فرانسه باید هزینه بازسازی این عمارت را برعهده گیرد. اما ثروتمندان فرانسوی و بخش خصوصی تاکنون در اقدامی بی‌سابقه پذیرفته‌اند حدود ۹۰۰ میلیون یورو برای بازسازی و مرمت این اثر ارزشمند تاریخی در اختیار دولت قرار دهند.

حمله مرگبار داعش در سریلانکا

در حمله‌های انتحاری به چند هتل و کلیسا در دو شهر سریلانکا (آوریل ۲۰۱۹) دست‌کم ۲۵۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. گروه داعش ضمن پذیرش مسئولیت کشتن و زخمی‌کردن صدها نفر در سریلانکا گفت، این حمله‌ها اقدامی علیه "اتباع کشورهای ائتلاف ضدداعش و مسیحیان" بوده است.

مقاومت یک شهر

هم‌زمان با پنجمین سالگرد "جنبش چتر"، هنگ‌کنگ شاهد تظاهرات ده‌ها هزار تن از شهروندان این منطقه خودمختار بود. جنبش اعتراضی هنگ‌کنگ ماه‌هاست که ادامه دارد. این اعتراض‌ها ابتدا علیه یک لایحه دولت برای تسهیل استرداد افراد مظنون به چین شکل گرفت و در ادامه به جنبشی علیه نفوذ رو به افزایش پکن برای سرکوب آزادی‌های مدنی بدل شد.

سودان در آستانه آغازی نو

عمر البشیر، رئیس‌جمهور پیشین سودان که سال‌های دراز بر مسند قدرت نشسته بود در آوریل سال جاری توسط کودتای نیروهای مسلح این کشور ساقط شد. این کودتا بعد از ماه‌ها اعتراضات سراسری به وقوع پیوست. پس از آن رهبران ارتش و مخالفان بر سر تشکیل دولتی انتقالی به توافق رسیدند.

بریگزیت‌ و سقوط دولت ترزا می

ترزا می در ۲۴ مه با چشمانی گریان در برابر خبرنگاران ظاهر شد و رسما کناره‌گیری خود را از مقام نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد. توافق دولت می و اتحادیه اروپا بر سر بریگزیت سه بار در پارلمان بریتانیا رد شد. این شکست‌های پیاپی باعث افزایش فشار سیاسی بر می‌شد. پارلمان بریتانیا پس از ماه‌ها مشاجره بالاخره طرح دولت بوریس جانسون برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به "بریگزیت" را به تصویب رساند.

سفر گرتا تونبرگ با کشتی به آمریکا

"مالیزیای دوم" کشتی‌ای است که گرتا تونبرگ، فعال جنبش "جمعه‌ها برای آینده" سفر دوهفتگی به آمریکا را با آن آغاز کرد. برای تونبرگ استفاده از وسیله‌ای مهم است که مواد آلاینده تولید نکند. تونبرگ در آمریکا گفت: «میلیون‌ها نفر، به ویژه جوان‌ترها در سراسر دنیا به خیابان‌ها آمدند و خواستار اقدام واقعی برای مقابله با تغییرات اقلیمی شدند. ما نشان دادیم که جوان‌ها متحد هستند و کسی نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد.»

آتش‌سوزی در کشورهای مختلف

در این سال به خاطر موج گرما و رکورد افزایش دما کشورهای استرالیا، آمریکا و روسیه شاهد آتش‌سوزی‌های وسیع بودند. در ماه اکتبر در آمریکا آتش‌سوزی در جنگل‌های اطراف سانتا کلاریتا، حدود ۵۰ کیلومتری شمال لس‌آنجلس، آغاز شد و در مدت کمی بخش‌های بزرگی از شمال کالیفرنیا و منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو را در برگرفت.

حمله مرگبار در هاله

روز نهم اکتبر، برابر با روز آمرزش یهودیان، یک مرد ۲۷ ساله آلمانی با انگیزه‌های نژادپرستانه در حالی که کلاه و لباس نظامی بر تن کرده بود مجهز به سلاح و مواد منفجره سعی کرد در کنیسه را باز کند اما موفق نشد. دو نفر در این حمله کشته شدند. حضور گسترده مردم هاله در یک کنسرت نشان مخالفت و مقابله آنها با نژادپرستی و تمایلات راست افراطی، یهودی‌ستیزی و بیگانه‌ستیزی در آلمان بود.

ادلب، شهر بی‌دفاع

تقریبا همزمان با اعلام خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، ارتش ترکیه عملیات "چشمه صلح" را برای عقب‌راندن نیروهای یگان‌های مدافع خلق آغاز کرد. در غرب سوریه نیز حملات به ادلب به رغم انتقادهای بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

ناآرامی در آمریکای لاتین

هفته‌ها اعتراض و تشدید بحران سیاسی در بولیوی کناره‌گیری مورالس از قدرت را در پی داشت. سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) از تخلف در جریان انتخابات ۲۰ اکتبر گزارش داده بود. ونزوئلا نیز با بحران اقتصادی عمیقی روبه‌رو است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، یک چهارم جمعیت ۳۰ میلیونی ونزوئلا محتاج کمک هستند. اعتراض‌ها در شیلی نیز در واکنش به افزایش بهای بلیط مترو در سانیاگو آغاز شد.

سیل در شهر آبها

شهر توریستی ونیز گرفتار سیل و بالا آمدن آب شد. به گفته شهردار ونیز آب آلوده و شور سبب آسیب به ساختمان‌ها و بناهای تاریخی شد. حجم خسارت وارده به شهر ونیز حدود یک میلیارد برآورد می‌شود.

استیضاح ترامپ

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا دونالد ترامپ را استیضاح کردند. ترامپ در نامه‌ای، حزب دموکرات‌ را به سیاسی‌کاری و جنگ با دموکراسی آمریکا متهم کرده و اعتراض کرده است که استیضاح او غیرقانونی است. ترامپ همچنین انتقاد کرد که او در زمانی که دموکرات‌ها برای استیضاحش آماده می‌شدند از حقوق اساسی و قانونی خود برای ارائه اسناد محروم شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار