کد خبر: ۹۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
«تجارت آنلاین» پیامدهای بلاتکلیفی یک لایحه پرحاشیه را بررسی کرد؛
گروه ویژه اقدامات مالی(FATF) یک سازمان غیردولتی است که سیاستها و استانداردهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را وضع کرده و ارتقا می دهد.

سایه لیست سیاه FATF بر اقتصاد

کورش شرفشاهی: گروه ویژه اقدامات مالی(FATF) یک سازمان غیردولتی است که سیاستها و استانداردهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را وضع کرده و ارتقا می دهد. کشورهایی که عضو این سازمان باشند، از مزایای بسیاری برخوردار هستند و کشورهایی که عضو نشوند، با محدودیتهای متعددی رو به رو می شوند. از سوی دیگر تحریم ها برای کشورمان مشکلات بسیاری به وجود آورده که در صورت نپیوستن به FATF از لحاظ عملیات مالی اثرات مهمی بر نظام مالی ما بهویژه در بخش افزایش هزینه تراکنشها خواهد داشت.

تاثیرات منفی بر انتخابات

در همین رابطه عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه «حاکمیت نقش زیادی در باز شدن فضای انتخابات و افزایش مشارکت دارد»، گفت: باید از انسداد در مسائل اقتصادی و اجتماعی، انتخابات و FATF دست برداشته شود، چون قرارگرفتن ایران در لیست سیاه به معنای تاثیرگذاری مستقیم در نتیجه انتخابات است.قاسم میرزایی نیکو در گفتوگو با ایسنا افزود: اصولگرایان تایید صلاحیت میشوند اما اصلاحطلبان تا لحظه آخر نمیدانند قرار است چه اتفاقی برای کاندیداهایشان بیفتد بنابراین آنها نمیتوانند برنامهریزی کنند به همین دلیل برای تغییر در شرایط و به دنبال آن افزایش مشارکت باید کاری کرد که لازمه آن پرهیز از انسداد در همه موارد همچون موضوع مربوط به FATF و مسائل اقتصادی و اجتماعی و انتخابات است.این نماینده مجلس به نامه تعدادی از نمایندگان به مقام معظم رهبری درباره FATF اشاره کرد و گفت: در این نامه توضیح دادیم که اگر ایران در لیست سیاه FATF قرار بگیرد، چه اتفاقی رخ خواهد داد. به باور ما این اتفاق شامل مواردی همچون انسداد کلیه حسابها، عدم فعالیتهای مالی و پولی در سطح بینالمللی، از بین رفتن اعتماد جامعه بینالملل و ایجاد التهاب در بازار ارز، بورس و کالا، شب عید و در نهایت انتخابات خواهد بود، لذا قرار گرفتن ما در لیست سیاه تاثیر مستقیمی در نتیجه انتخابات خواهد داشت به همین دلیل حاکمیت در این موضوع نقش زیادی خواهد داشت.

FATF با ابتکار عمل چندگانه

در همین رابطه عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی نیویورک در مورد تحریمها و فشار بر ایران گفت: فشار بر ایران هیچ دستاوردی برای آمریکا ندارد تنها نشان میدهد که آمریکا و ترامپ برای هیچ نوع توافقی جدی نیستند. تحریمها در واقع از درد و رنج مردم برای آسیب رساندن به دولتها استفاده میکنند. اما چند درصد از مردم از تحریمها حمایت میکنند؟توماس جی ویس در گفتوگو با ایلنا با اعلام حمایت از FATF گفت: این سازمان دارای یک ابتکار عمل چندگانه و بسیار حساس است برای همین عضویت در آن قطعا مفید خواهد بود.وی با اعلام حمایت از کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: این یک بازی «این به آن در است» ایران این ریسک را میکند و بعدا هم میتواند بگوید من به شما گفته بودم.

ایران در لیست سیاه

از سوی دیگر رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر گفت: در حال حاضرFATF هم موافق و هم مخالف دارد و اگر از پنجره هر کدام از آنها نگاه کنیم یک سری دلایل عقلی و علمی برای نظرشان وجود دارد.نبیالله احمدلو به ایسنا گفت: "تحریمهای ایران در حال حاضر ظالمانه، زورگویانه و استکباری است و در راستای تسلیم کشور ایران قرار دارد"، نگاه غرب به ویژه آمریکا به تروریسم و ایران کاملا متفاوت است، بنابراین تصویب این معاهده و کنوانسیونهایی که گفته شد تا حدودی برای ایران مشکل درست میکند و هم اینکه عدم تصویب این معاهدات ابزار و بهانهای به دست دشمن و آمریکا میدهد.

بهانه تراشی آمریکا

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه مخالفین تصویب FATF معتقدند این بهانهای بیش نیست که اگر تصویب شود بهانه دیگری برای ما میتراشند ادامه داد: مخالفین معتقدند با توجه به اینکه ما از محور مقاومت مثل حزب الله، حماس و انصارالله یمن حمایت میکنیم، این موضوعات از دید آمریکا تروریستی محسوب میشود و با تصویب این قضیه ما تحت فشار قرار میگیریم و با این کار باید دست از این اقدامات برداریم که این مسایل با آرمانهای انقلاب اسلامی و حمایت از مظلومین منافات دارد. این وکیل دادگستری با بیان اینکه گفته مخالفین هم درست است افزود: ما در بحث سلاح هستهای فتوای شرعی داریم و بالاترین مقام کشور میگوید سلاح هستهای لازم نداریم، اما آنها نمیپذیرند و خودشان هم میدانند که ما به دنبال سلاح هستهای نیستیم ولی آنها میخواهند ما را از پیشرفت علمی بازدارند و در یک کلمه تسلیم آنها شویم.

بهانه دادن به آمریکا

احمدلو در ارزیابی از نظر موافقین تاکید کرد: آنها نیز درست میگویند چون اگر FATF تصویب نشود بهانه بسیار خوبی برای آمریکا، اسرائیل و مرتجعین منطقه است که ایران را در لیست سیاه قرار دهند و ایران متهم به تامین مالی تروریسم و پولشویی میشود.وی با بیان اینکه به نظر میرسد که نظر موافقین تصویب FATF هم منطقی به نظر میرسد، گفت: این مساله هم به این دلیل است که ما با دنیا روابط مالی، تجاری و بانکی داریم و نهادهای کشور با جهان ارتباط دارند. همچنین اشخاص ما به عنوان تاجر در دنیا رفت و آمد دارند و این بهانهای است که اگر تصویب نشود در لیست سیاه قرار گرفته و در مضیقه و فشار مضاعف قرار خواهیم گرفت.

معذوریت برای دیگر کشورها

رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر با بیان اینکه چه بسا کشورهای دیگر هم در روابط با ما در معذورات قرار گیرند، خاطرنشان کرد: هر چند به نظر میرسد حتی امروز هم که ما این موضوع را تصویب نکردیم خیلی از کشورها خود را در معذورات قرار دادهاند و با تهدید تحریمهای آمریکا برخی از شرکتها و کشورها مثل چین و روسیه نیز در معذورات قرار گرفتهاند.احمدلو یادآور شد: تجربه عملی دیگری که داریم این است که متاسفانه کشورهایی مانند هند و ژاپن برای خرید نفت ما با تهدید تحریم از خرید دست کشیدهاند و ما را در معذورات قرار دادهاند.وی تصریح کرد: FATF به نظر یک شمشیر دولبه شده که تصویب آن نگرانیهایی را به دنبال دارد، چون از یک سو اصلا نمیشود حرف آمریکا را پذیرفت و از سوی دیگر اگر نپذیریم هم این مشکلات را داریم.

نیاز به قوانین داخلی

این وکیل دادگستری راه حل رهایی از این مسائل را تصویب قوانین داخلی دانست و اظهار کرد: همانطور که در مورد جرایم سازمان یافته فراملی و فساد (کنوانسیون مریدا) در مجلس قانون تصویب شد که البته روزی همین موضوع را بهانه کرده و ما را تحت فشار قرار داده بودند، در بحث پولشویی نیز باید قوانین داخلی تصویب کنیم.

احمدلو ادامه داد: برای خلاصی از این موضوع باید در بحث پولشویی و تامین مالی ترریسم و مبارزه با آن هم قوانین داخلی تصویب کنیم که وقتی در این خصوص از ما سوال کنند اعلام کنیم که ما در این موضوعات قوانین داخلی داریم و آن را اجرا میکنیم.

وی در پایان گفت: در مورد پولشویی نیز باید قوانین محکمتری داشته باشیم و باید با قوانین داخلی خودمان پاسخگوی خواسته آنها باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار