کد خبر: ۹۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
داروی لتروزول رشد و رهاسازی تخمک ها را در خانمهایی که تخمک گذاری نمی کنند تقویت می کند و می تواند در خانمهایی که قبلاً تخمک گذاری می کردند باعث تخمک گذاری فوق العاده شود.

براساس یک مطالعه بزرگ که توسط مؤسسه ملی بهداشت انجام شد نشان داده شد برای باردار شدن، داروی لتروزول برای کمک به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مؤثرتر از کلومیفن استاندارد است.
این مطالعه نشان داد سندرم تخمدان پلی کیستیک بر 5 تا 10 درصد از زنان در دوره باروری تأثیر می گذارد و شایع ترین علت ناباروری زنان می باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک منجر به بزرگ شدن تخمدان ها و تشکیل چندین ساختار شبیه کیست کوچک (فولیکول های تخمدان نابالغ) در تخمدان می شود. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیش از حد هورمونهای مردانه تولید می کنند که با تخمک گذاری تداخل ایجاد می کند. علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک علاوه بر ناباروری، شامل عادت ماهانه نامنظم، رشد بیش از حد موهای بدن و صورت، آکنه و چاقی است. همچنین زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاومت به انسولین را تجربه می کنند که یک بیماری پیش دیابتی می باشد که در آن مقادیر بالاتر از حد طبیعی انسولین برای حفظ سطح قند خون طبیعی تولید می شود.

میزان موفقیت بارداری با لتروزول
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد لتروزول یا فمارا برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که از مشکل تخمک گذاری رنج می برند، مناسب تر است. براساس مطالعه ای که در سال 2014 در مجله پزشکی نیو انگلستان منتشر شده است، خانم هایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک داشتند و لتروزول مصرف کردند در مقایسه با آنهایی که کلومید مصرف کرده اند، بارداری موفق تری داشته اند. نتایج نشان داد 5/27 درصد از خانم هایی که فمارا مصرف کردند بارداری موفق داشتند در حالی که 5/19 درصد از خانم هایی که کلومید مصرف کردند بارداری موفق داشته اند. این مطالعه مزایای دیگری نیز از مصرف این دارو نشان داده است:

میزان تخمک گذاری در حین مصرف لتروزول (7/61 درصد) بیشتر از مصرف کلومید (3/48 درصد) می باشد.
در زنان چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که از لتروزول استفاده کردند، نرخ تولد بالاتر بود.
در خانمهایی که از لتروزول (2/3 درصد) استفاده کردند، احتمال زایمان چند قلو در مقایسه با افرادی که از کلومید استفاده کردند (4/7 درصد) کمتر بود.
در عین حال خطر از دست دادن بارداری برای هر دو دارو کم و بیش یکسان بود لتروزول 8/31 و کلومید 2/28 درصد). به طور مشابه ، یک مطالعه که در سال 2015 در پلوز وان منتشر شد نشان داد بین نرخ کلی نقص تولد در کودکانی که از مادرانی متولد شده اند که بطور طبیعی باردار شده اند و یا قرص کلومید یا لتروزول مصرف کرده اند، تفاوت معنی داری وجود ندارد.

لتروزول برای باروری چه می کند
به عبارت ساده تر، لتروزول باعث تخمک گذاری می شود. با کاهش سطح استروژن، غده هیپوفیز این کاهش را حس می کند و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) را برای افزایش استروژن در تلاش برای حفظ تعادل مطلوب هورمونی ترشح می کند. با تولید FSH تخمدان ها برای رشد بیشتر فولیکول ها تحریک می شوند. لتروزول این رشد و رهاسازی تخمک ها را در خانمهایی که تخمک گذاری نمی کنند تقویت می کند و می تواند در خانمهایی که قبلاً تخمک گذاری می کردند باعث تخمک گذاری فوق العاده شود. در هر دو حالت، احتمال بارداری طبیعی افزایش می یابد. یکی دیگر از مزایای لتروزول برای باروری افزایش ضخامت آندومتر می باشد.
نحوه مصرف لتروزول
لتروزول قرص های زرد رنگ 2.5 میلی گرم می باشند. بر اساس زمان شروع پریودی، پزشک زمان شروع درمان را توصیه می کند. درمان در طی پنج روز متوالی انجام خواهد شد. برخی از متخصصین توصیه می کنند قرص ها را در روزهای 3 ، 4 ، 5 ، 6 و 7 سیکل خود مصرف کنید. برخی دیگر روزهای 5 ، 6 ، 7 ، 8 و 9 را توصیه می کنند. گرچه هنوز بحث بر سر تفاوت این روزها است اما تحقیقات فعلی نشان می دهد نرخ موفقیت در هر دو حالت کم و بیش یکسان است.

بر اساس زمان شروع درمان، می توانید زمان انجام رابطه جنسی را پیش بینی کنید:

• اگر درمان را از روز 3 شروع کردید، احتمالاً بین روز 14 و 17 چرخه خود تخمک گذاری می کنید. برای بارداری، باید رابطه جنسی قبل از تخمک گذاری انجام شود. در این حالت، باید هر روز (یا روز در میان) از روز یازدهم رابطه جنسی را شروع کنید و در روز 18 به پایان برسانید.

• اگر درمان را از روز 5 شروع کردید، به احتمال زیاد بین روزهای 16 تا 19 تخمک گذاری می کنید. در این حالت، بین روزهای 13 تا 21 رابطه جنسی برقرار کنید.

برای تعیین دقیق زمان تخمک گذاری می توانید از کیت پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنید. بعد از اتمام درمان باید از کیت تخمک گذاری استفاده کنید، تا نتیجه مثبت (نتیجه ای که نشان دهد نزدیک تخمک گذاری هستید) را نشان دهد. نتیجه مثبت سیگنال شروع رابطه جنسی است.

از لتروزول نیز می توان برای ای یو ای استفاده کرد. کلومید گاهی اوقات در کنار لتروزول تجویز می شود و در همان روزها با هم مصرف می شوند. لتروزول یک داروی خوراکی است که برای تحریک تخمک گذاری در خانمهای مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و ناباروری بدون دلیل استفاده می شود. با وجودی که لتروزول توسط انجمن غذا و داروی امریکا برای سرطان سینه تایید شده است، از سال 2001 توسط پزشکان باروری استفاده می شود زیرا عوارض جانبی کمتری نسبت به کلومید (کلومیفن) دارد و احتمال بارداری چندقلو در آن کمتر می باشد.

کلومید انتخاب اول برای درمان ناباروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف لتروزول باعث افزایش قابل توجه نرخ بارداری در این خانم ها می شود.
لتروزول همچنین معمولاً در موارد مقاومت به کلومید که کلومید قادر به تحریک تخمک گذاری در سه دوره درمانی نمی باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی لتروزول چیست
بیشتر داده های مربوط به عوارض جانبی لتروزول توسط زنانی گزارش می شود که از آن به عنوان بخشی از رژیم درمانی 5 ساله سرطان استفاده می کنند. با این حال، بیشتر زنانی که از لتروزول برای باروری استفاده می کنند، فقط 5 روز از آن استفاده می کنند و متوجه عوارض جانبی مشابه درمان کلومید می شوند. عوارض جانبی لتروزول شامل موارد زیر است:

گرگرفتگی
سردرد
حساسیت سینه ها
خستگی
گرفتگی عضلات پا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار