کد خبر: ۹۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
کارشناسان بورس در گفتگو با فرارو
علیرضا کدیور کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه عمده‌ترین دلیل افزایش بیش از ۷ هزار واحدی شاخص کل بورس در داد و ستد‌های امروز نقدینگی‌های وارد شده به بورس است، گفت: بعد از حدود چهار ماه که نقدینگی از بازار بورس خارج شده، چند روزی می‌شود که دوباره نقدینگی قدرتمندی وارد بورس شده و همین امر موجب شده قیمت سهام‌ها در تالار خافظ با افزایش روبرو شود.
فرارو- در داد و ستد‌های امروز بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با رشد بیش از ۷ هزار واحدی روبرو شد و و در تراز ۳۸۴ هزار واحدی ایستاد، روندی که این روز‌ها بورس تهران طی می‌کند باعث شده نقدینگی قدرتمندی وارد بازار سهام شود.

به گزارش فرارو، در رونق حدودا دوساله بورس عوامل متعددی از جمله جهش نرخ دلار و رشد قیمت‌های جهانی مطرح می‌شوند؛ اما اکنون تقریبا اجماعی نسبی میان تحلیل‌گران شکل گرفته که محرک اصلی این روز‌های بورس جریان قدرتمند نقدینگی است؛ به‌طوری که ارزش روزانه معاملات سهام را به چند هزار میلیارد تومان رسانده که در مقایسه با تاریخ بورس و حتی بازار‌های رقیب بی‌سابقه است.

توجه به انتظارات تورمی فعالان اقتصادی نشان می‌دهد همچنان سود مورد انتظار سرمایه‌گذاران بالاست. در چنین شرایطی محدودیت‌های متعددی در بازار‌های رقیب مشاهده می‌شود که جوابگوی انتظارات نیست؛ از نرخ سود سپرده‌های بانکی گرفته تا فشار‌هایی که بر تقاضای بازار‌های ارز و طلا وارد می‌شود.
 
عامل اصلی رشد این روز‌های بورس
چهارشنبه؛ روزعلیرضا کدیور کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه عمده‌ترین دلیل افزایش بیش از ۷ هزار واحدی شاخص کل بورس در داد و ستد‌های امروز نقدینگی‌های وارد شده به بورس است، گفت: بعد از حدود چهار ماه که نقدینگی از بازار بورس خارج شده، چند روزی می‌شود که دوباره نقدینگی قدرتمندی وارد بورس شده و همین امر موجب شده قیمت سهام‌ها در تالار خافظ با افزایش روبرو شود.

وی افزود: افزایش قیمت دلار نیز در بهبود وضعیت بورس تاثیرگذار بوده، اما علت اصلی همین نقدینگی است که به بازار وارد شده و به نظر می‌رسد تا زمانیکه این نقدینگی در بازار وجود داشته باشد و پول‌های تازه‌ای نیز وارد شود، می‌توان انتظار داشت این روند مثبت بورس ادامه داشته باشد.

کدیور با اشاره به اینکه در داد و ستد‌های امروز نماد‌های بزرگ و شاخص ساز، نماگر اصلی بازار سهام را بالا کشیدند، اظهار داشت: این نماد‌های بزرگ در روز‌های گذشته رشد زیاد و آنچنانی را تجربه نکردند، اما آن‌ها که به واسطه صادرات محور بودن افزایش قیمت ارز نیز برای آن‌ها خوب است، امروز توانستند به مدد ورود نقدینگی قدرتمند روز بسیار خوبی را پشت سر بگذارند و رشد بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند.

این کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه وضعیت بازار‌های موازی بورس نیز جالب نیست و اکثر آن‌ها در رکود بسر می‌برند، بیان داشت: به همین دلیل نقدینگی مقصدی بهتر از بورس پیدا نکرده و در این رابطه این روز‌ها مشاهده می‌کنید شاخص کل بورس تهران به سمت کانال ۴۰۰ هزار واحدی حرکت می‌کند، به نظر می‌رسد اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند در روز‌های آینده محدوده ۴۰۰ هزار واحدی نیز زده شود و رکود جدیدی در بازار سرمایه ایران ثبت شود، حال باید دید آیا در هفته آتی نیز بورس با همین قدرت به پیشروی ادامه خواهد داد.
 
بورس را نمی توان پیش بینی کرد
چهارشنبه؛ روزولید هلالات کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فرارو علت اصلی رشد این روز‌های بورس را ورود نقدینگی قدرتمند به بازار می‌داند و می‌گوید: در کنار این مورد، بحث‌های که در بودجه وجود داشت به آن بدی که پیش‌بینی می‌شد نبود و این امر برای بورس بسیار مثبت بود، از سوی دیگر گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها نیز در حال انتشار است و این می‌تواند برای بازار بسیار مهم باشد، از سوی دیگر توافق تجاری چین و آمریکا در کنار دو مورد ذکر شده عواملی بودند که باعث رشد شاخص تا محدوده ۳۵۰ هزار واحد شدند.

وی افزود: اما بعد از محدوده ۳۵۰ هزار واحد، این عامل نقدینگی قدرتمند بود که باعث شد شاخص کل در معاملات امروز تراز ۳۸۰ هزار واحدی را نیز رد کند، به بیان دیگر موج نقدینگی که در حال حاضر وجود دارد محرک اصلی رشد قیمت‌هادر بورس تهران است.

هلالات با اشاره به اینکه این روز‌ها از موج عرضه در بورس کاسته شده است، اظهار داشت: بسیاری از سهام‌داران معتقدند با توجه به شرایطی که این روز‌ها در بازار سهام وجود دارد، وضعیت مثبت ادامه دار خواهد بود و آن‌ها ترجیح می‌دهند که به سهام‌داری خود ادامه دهند، در چنین شرایطی طبعا عرضه سهام در بورس کاهش می‌یابد.

این کارشناس بورس با بیان اینکه رکود در بازار‌های موازی بورس تاثیر بسیار زیادی بر روی ورود نقدیگی به تالار حافظ گذاشته است، اضافه کرد: به دلیل اینکه در بازار‌های مسکن، خودرو، سکه و طلا رکود حاکم است و سود سپرده‌بانکی نیز تغییری پیدا نکرده است، اقبال به بازار سهام این روز‌ها بسیار زیاد است و از اقشار مختلف مردم امروز مشاهده می‌کنید که برای سهام‌داری در بورس اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت آتی بازار سهام را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، گفت: به دلیل وضعیتی که بر بورس حاکم است به هیچ عنوان نمی‌توان تحلیل دقیقی از وضعیت آینده ارائه داد، در این رابطه طی هفته جاری کسی انتظار نداشت روند منفی را در بازار شاهد باشد، اما قیمت‌ها در مسیر اصلاح قرار گرفت و در مقابل نیز در داد و ستد‌های امروز نیز این انتظار وجود نداشت که طی یک روز شاخص کل بورس تهران آن‌هم در روز چهارشنبه، آخرین روز کاری هفته، بیش از ۷ هزار واحد رشد کند، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی از وضعیت آینده بورس ارائه داد.

هلالات بیان کرد: اما توصیه‌ای که برای تازه واردان بورسی می‌توان داشت این است که به سه نکته توجه کنند، اولا بر روی سهم‌های بزرگ که نقد شوندگی بالایی دارند سرمایه‌گذاری کنند، دوما سهم‌هایی را در نظر بگیرند که بازدهی کمتری در این مدت داشته‌اند و سوما روی نماد‌های سرمایه‌گذاری کنند که از نظر بنیادی دارای توجیه و ارزش هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار