کد خبر: ۹۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
صبح روز جمعه 13 دی ماه سال 98 در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چند تن از همراهان وی از جمله فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی ، به شهادت رسیدند.

شهادت سردار سلیمانی و واکنش‌های داخلی و خارجی

صبح روز جمعه 13 دی ماه سال 98 در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چند تن از همراهان وی از جمله فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی ، به شهادت رسیدند.

خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران در خبری فوری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای این خبر  مربوط به شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کردند.

در پی شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعلام سه روز عزای عمومی تاکید کردند که انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است.

ملت ایران اسلامی نیز امروز بعد از برپایی نماز جمعه در سراسر کشور، با حضور در تظاهرات ضد آمریکایی –  صهیونیستی، یاد و خاطرۀ آن شهید فقید را گرامی داشته و از مسئولین کشور و دلبستگان جبهه مقاوت انتقام سخت از جلادان آمریکایی –  صهیونیستی را خواستار شدند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور نیز با تسلیت شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران تاکید کرد: بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از امریکای جنایتکار خواهند گرفت.

هم‌چنین علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پیام تسلیت خود  تاکید کرد که ملت ایران هرگز از خون فرزندان قهرمان خویش نخواهد گذشت؛ همان گونه که از  جنایات شاه معدوم و صدام متجاوز که مزدوران ذلیل آمریکا بودند، نگذشت‌.

آیت الله رییسی رییس قوه قضاییه هم در پیام تسلیت خود نوشت:  امروز جبهه مقاومت گرچه داغدار شهادت حاج قاسم سلیمانی و همرزم مجاهدش ابومهدی مهندس است اما طنین گام‌های استوار این سرداران سرافراز در گوش تاریخ باقی خواهد ماند و از هر قطره خون پاک آنان، صدها قاسم سلیمانی در منطقه و جهان خواهد رویید تا خواب را از چشم دولت تروریست آمریکا و تروریسم بین‌الملل در سراسر جهان برباید.

شورای عالی امنیت ملی ،  وزیر و مدیران ارشد وزارت خارجه  هم جلسه فوق العاده برگزار کردند و کاردار سوئیس در تهران به وزارت خارجه احضار شد.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از جلسه ویژه این کمیسیون به منظور بررسی ابعاد شهادت سردار قاسم سلیمانی و پاسخ به اقدام جنایتکارانه آمریکا خبر داد.

محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان در توئیتی  به ایالات متحده آمریکا هشدار داد که باید مسئولیت تمام پیامدهای ماجراجویانه سرکش خود را بر عهده بگیرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمامی ظرفیت های سیاسی، حقوقی و بین المللی خود را برای اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا در خصوص این جنایت آشکار به کار خواهد بست.

وی در اظهاراتی دیگر اقدام آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و همچنین تعدادی از مقامات حشد الشعبی را تروریسم دولتی عنوان کرد.

این در حالی است که پنتاگون در بیانیه‌ای با اعلام این که ترامپ دستور ترور این سردار ایرانی را صادر کرده بود، مدعی شد که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی و منطقه‌ای را داشته است.

در حالی که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری و با وارونه جلوه دادن واقعیت مدعی شد که عراقی‌ها از این اقدام شاد هستند! جوبایدن، سناتور آمریکایی از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد.

اما امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مسلح در پی شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به دست تروریست‌های ارتش آمریکا در بغداد تصریح کرد: بی شک این جنایت هولناک که سند محکمی بر رذالت شیطان بزرگ، آمریکای جهان‌خوار و حمایت بی چون و چرا از تروریست در منطقه و عراق است، به شکلی دندان شکن پاسخ داده می شود و انتقام این خون به ناحق ریخته شده از تمامی عاملین و مرتکبین گرفته خواهد شد.

ساندیگو یونیون تریبون، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت که دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، بدون مجوز کنگره آمریکا انجام شده است.

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور نیز با تاکید بر این‌که ترامپ آمریکا را وارد خطیرترین شرایط منطقه‌ای کرده‌است، هشدار داد: کسی که پا را از خطوط قرمز فراتر بگذارد باید آماده تحمل تبعاتش باشد.

محسن رضایی  دبیر مجمع تشخیص ، محمدباقر قالیباف  عضو مجمع تشخیص ، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری ، امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش ، رحمانی فضلی وزیر کشور، علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،  سید حسن خمینی و ....  باصدور پیام هایی جداگانه تاکید کردند که انتقام سختی از آمریکا خواهیم گرفت.

جزییات شهادت سپهبد سلیمانی را از زبان ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق اینجا بخوانید.

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در حملات هوایی نیروهای آمریکایی در کشور عراق با بیان این‌که سپاه امروز فصل جدیدی را آغاز و جبهه مقاومت در نقطه شروع جدیدی قرار خواهد گرفت تصریح کرد: قطعا شادی لحظه‌ای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دیری نخواهد پایید و به عزا تبدیل خواهد شد.

اکرم الکعبی دبیرکل جنبش نجباء عراق در پیامی با تاکید براینکه آمریکا از حماقت خود در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس پشیمان خواهد شد، گفت: درد و حسرت ما از این واقعه به شور و خشم علیه دشمنان تبدیل می‌شود.

برنی سندرز، سناتور آمریکایی و کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا هم در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، در پیامی توییتری نوشت: گسترش خطرناک تنش‌ها از سوی ترامپ، ما را به جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه نزدیک می‌کند که ممکن است به قیمت جان‌[باختگی]های بیشمار و تریلیون‌ها دلار پول شود.

قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق گفت: در مقابل خون شهید سردار قاسم سلیمانی "زوال" اسرائیل قرار دارد و در مقابل خون شهید ابومهدی مهندس "زوال" حضور آمریکا قرار دارد.

وزارت امور خارجه سوریه نیز ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها را به شدت محکوم کرد .

هم‌چنین ابواحمد فواد، معاون دبیرکل جبهه آزادی بخش فلسطین با اشاره به اینکه هدف همیشگی سردار سلیمانی آزادسازی قدس و تمام فلسطین بود افزود: آمریکا با ترور سردار سلیمانی درهای جهنم را بر روی خود بازکردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار