کد خبر: ۹۲۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹

سلامت نیوز-*علی ازره: قدمت استفاده از چای به بیش از 5000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. بر اساس یک داستان قدیمی چینی، روزی در اثر وزش باد، تعدادی برگ چای به درون فنجان آب داغ شن تونگ( امپراطور چین) افتاد و آب رنگ گرفت، پس آن مصرف چای رواج پیدا کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، کشت چای از دره یانگ تسه در چین آغاز شد و سپس از آنجا به سواحل اقیانوس آرام و بعد به طرف جزایر ژاپن کشیده شد. با وجود ارتباط چند هزار ساله فرهنگی، تاریخی و هنری بین ایران و چین، چای در ادبیات و فرهنگ پزشکی ایران خیلی مورد بحث قرار نگرفته و مطالب گفته شده درباره این موضوع بسیار کم است و نه تنها پزشکان قدیمی ایرانی به جنبه های درمانی و طبی آن اشاره نکرده اند بلکه در دیوان شاعران ایرانی نیز اشاره ای به چای به عنوان یک نوشیدنی گوارا نشده است.


خواص چای سیاه

چای سیاه که پراستفاده ترین چای در دنیای غرب است، در واقع همان چای سبز است که برگهایش را بیشتر خشک می کنند، و این کار باعث می شود طعم و رنگ آن تغییر کند. از آنجایی که چای سیاه را به میزان بیشتری تخمیر و اکسیده می کنند، برگ آن هم تیره می شود و آن عطر معروف خود را می گیرد. به محض اینکه طعم و عطر چای به میزان لازم ارتقاء پیدا کرد، فرایند اکسیداسیون را متوقف می کنند. پس از آن برگ ها را در اندازه های مختلف خرد می کنند و دسته بندی هم طبق اندازه آنها صورت می گیرد. مطالعات اخیر که در نشریات پیشگام پزشکی به چاپ رسیده اند بیانگر این است که چای سیاه قوت بخش قلب، باعث جلوگیری از سرطان، چربی سوز، محرک سیستم ایمنی و تسکین دهنده آرتروز است، ضمن اینکه با ویروس می جنگد و کلسترول زدا نیز است.


خاصیت ضد باکتریایی چای

چای به سبب داشتن انواع تانن که به آن طعم مخصوصی را می دهد، بدون تردید یک ضدباکتری و ضد ویروس است. در 1940 دانشمندان آمریکایی کشف کرده اند که تانن یک نوع ویروس آنفلوانزا را ضعیف می کند و همچنین تانن چای، ویروس تبخال را مهار می کند اما فقط دم کرده آن فعالیت ویروس پولیو را متوقف می سازد. درتحقیقاتی که در کانادا به عمل آمده مشاهده شده است که چای در لوله های آزمایش تعداد زیادی از انواع ویروس های بیماری زا را غیر فعال کرده است.

چای به عنوان یک مایع شست وشوی دهان و ضد کرم خوردگی و فساد دندان است. چای در درجه اول به علت داشتن مقدار قابل ملاحظه ای تانن و فلوراید، عامل ناسازگار نیرومندی با فساد و کرم خوردگی و پوسیدگی دندان است. طبق تحقیقاتی که دکتر شلبی کاشکت، از محققان درجه اول مرکز تحقیقات دندان پزشکی فورسیت در بوستون به عمل آورده، چای از ایجاد حفره وپوسیدگی در دندان ها جلوگیری می کند. ژاپنی ها اخیرا یک نوع خمیر دندان ساخته و به بازار عرضه کرده اند که پایه ساخت آن تانن است.

طبق تحقیقاتی که روی جانوران آزمایشگاهی به عمل آمده نیز وجود نیروی ضد فساد دندان درچای مورد تایید قرار گرفته است. ضمنا دم کرده چند نوع چای شامل دم کرده برگ های چای سبز چینی ودم کرده برگ های چای سیاه هندی و انواع دیگر آماده کرده اند که موش ها به مدت 5 هفته آن چای ها را نوشیدند. در انتهای مدت آزمایش البته چند لکه روی دندان های موش ها ظاهر شده بود ولی خیلی کمتر از موش هایی که دراین ایام از این چای ها نخورده بودند و فقط آب ساده خورده بودند. یکی از انواع چای به نام یونگ هایزن تعداد لکه های سیاه پوسیدگی را به نصف تقلیل داده بود.

محققان مرکز تحقیقات فوریست در پژوهش های خود دریافتند که بین چندین نوع مواد خوراکی موثر ضد پوسیدگی دندان شامل قهوه، عصاره میوه ها و... چای از همه موثرتر و ارزان تراست. از خصوصیات طبی، چای باعث تقلیل اثر الکل شده و به عنوان یک محرک موجب درمان دمل ها، فرونشاندن تشنگی، رفع سوء هاضمه، بهبود بری بری، جلوگیری از بی حالی(کسلی) بهبود فعالیت دستگاه ادراری و مغز می شود.


اثر چای در بیماری های قلبی و عروقی

چای به خصوص کاتچینهای موجود در چای آثار نیرومندی برای تاخیر انداختن پیشرفت تصلب شرایین و تقویت عروق مویین و رقیق کننده خون و کاهش دهنده فشار خون، در متابولیسم بدن انسان دارد. مثلا میخائیل بوکوچاوادر موسسه بیوشیمی باخ در مسکو گزارش می دهد که در بیماران روسی چای فشار خون بالارا کاهش داده، سردرد را برطرف می کند، عروق خونی را تقویت کرده و از ایجاد لخته خون در رگ ها جلوگیری می کند. کاتچینهای چای از هر دارویی برای تقویت عروق مویین موثرتراست.

* پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی

برچسب ها: چای ، سرطان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار