کد خبر: ۹۲۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
استاد اقتصاد دانشگاه علامه:
در شرایطی که وزیر اقتصاد اعلام کرده دولت برای تامین منابع مالی خود از بانک مرکزی استقراض نکرده، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد امسال رکورد استقراض از بانک مرکزی شکسته شد.

سیداحسان خاندوزی در نشست مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد اظهار داشت: مخارج دولت نسبت به بودجه 98 برای سال آینده 130 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، بنابراین مخارج دولت 34 درصد بالا رفته است. همچنین ادعای رئیس‌سازمان برنامه و بودجه مبنی بر رشد 10 تا 11 درصد هزینه‌ها درست نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی به بیش‌برآورد درآمدهای نفتی‌اشاره کرد و گفت: اگر صندوق توسعه ملی و درآمدهای نفتی کسری داشته باشد از طریق تنخواه گردان خزانه که توسط بانک مرکزی تأمین می‌شود. همچنین وثیقه شدن بخشی از بدهی‌های دولت از سوی بانک‌ها از عواملی هستند که اثر تورمی ویژه در سال آینده خواهند داشت.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت سال‌های سال کاهلی کرده که بودجه را به مالیات وابسته کند. مشکل تاریخی مالیات پایه بودن بودجه در ایران علل مختلفی دارد. در مقابل برای کسری بودجه چه راهکاری اتخاذ شده است. امسال رکورد افزایش پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی شکسته شد که از طریق تنخواه گردان بانک مرکزی منظور شده و اثر تورمی دارد.
خاندوزی  با طرح این سؤال که ذی‌نفعان نحوه تأمین کسری بودجه چه کسانی هستند، گفت: کسانی که اوراق دولت را بابت طلب خود می‌خرند، گروهی که می‌تواند اموال و دارایی دولت را بخرد کما اینکه این موضوع هم شفاف نیست و با چه مکانیزم و یا روابطی برنده خواهند شد یا آنکه دسترسی ویژه به رانتی دارند.
اظهارات این کارشناس اقتصادی در شرایطی است که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش کارشناسان رسمی دادگستری اظهارداشت: حتی یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکردیم با توجه به اینکه در شرایط تحریمی هستیم. اما با شرایط مطلوب فاصله زیادی داشتیم. وی افزود:‌ متاسفانه دشمن از طریق ناظر مستقیمی که در بانک‌های مرکزی کشورهای مورد تجارت ما قرار داده است، از پاس شدن درآمدهای فروش کالای ما جلوگیری می‌کند.
دژپسند از اموال مازاد بانک‌ها به عنوان دارایی سمی و گوشواره‌های سنگین نام برد و گفت: در واگذاری اموال با گره‌های قیمت گذاری‌ها مواجهیم و تا لحظه آخر در پی چانه زنی هستیم. بانک‌ها باید سبک شوند تا تامین مالی راحت‌تر شود هر چند اقتصاد باید به سمت بورس و بازار سرمایه حرکت کند.
وزیر اقتصاد ادامه داد: این روزها سخن‌های زیادی درخصوص شرایط اقتصادی حال حاضر ایران گفته می‌شود اما با واقعیت متفاوت است. رشد اقتصادی ایران حدود 0/5 درصد مثبت شده است و همین موضوع تعجب برانگیز است!
گفتنی است، سخن وزیر اقتصاد درباره تعجب برانگیز بودن رشد مثبت اقتصادی نشان می‌دهد حتی دولتمردان هم می‌دانند که این آمارها چندان قابل اعتنا نیست و حداقل می‌توان گفت با ادراک عمومی از وضع معیشتی مردم سازگار نمی‌باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار