کد خبر: ۹۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
گزارش «تجارت آنلاین» از جزئیات شهادت سپهبد سلیمانی؛
"سرلشگر حاج قاسم سلیمانی شهید شد"، خبری که سخت و تکاندهنده بود اما واقعیت داشت. این خبر به سرعت با واکنش های بسیاری رو به رو شد.

ایران در ماتم سردار دل ها

کورش شرفشاهی: "سرلشگر حاج قاسم سلیمانی شهید شد"، خبری که سخت و تکاندهنده بود اما واقعیت داشت. سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد: بامداد جمعه و در پی حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست امریکایی درنزدیکی فرودگاه بغداد، سرباز ولایت و امت اسلامی سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده فداکار شجاع و بی نظیر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از عمری مجاهدت ، فداکاری و نقش آفرینی های ماندگار و پر افتخار در راه اعتلای اسلام و دفاع از قرآن و اهل بیت و سرافرازی ایران عزیز، به شهادت رسید. این خبر به سرعت با واکنش های بسیاری رو به رو شد.

  • هشدار رهبر انقلاب

در این رابطه حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در پیامی با تاکید بر اینکه سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد اعلام کردند: دیشب ارواح طیبه‌ی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله‌ارواحنافداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌ و نیز همه‌ی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.ملت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او به‌ویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم.

  • جزییات شهادت سلیمانی

در توضیح جزییات شهادت سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق اظهار کرد: خودروی حامل سردار سپهبد قاسم سلیمانی در ساعات ابتدایی روز جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به شهر بغداد مورد اصابت حملات موشکی نیروهای آمریکایی قرار گرفت و تمام همراهان وی به شهادت رسیدند. ایرج مسجدی گفت: حدود ساعت یک بامداد جمعه دو خودرو که حامل سرلشگر سلیمانی و ابومهدی المهندس در حال حرکت از فرودگاه بغداد به سمت این شهر بودند، مورد اصابت حملات موشکی نیروهای آمریکایی قرار گرفتند و تمام سرنشینان این دو خودرو به شهادت رسیدند.

  • جریحه دار شدن قلوب همه

در همین رابطه حسن روحانی رییس جمهور در پیامی اعلام کرد: شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران، فرمانده شجاع سپاه قدس، سردار سپهبد قاسم سلیمانی و تعدادی از همراهان ایشان به‌ویژه مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس، به دست امریکای متجاوز و جنایت‌پیشه، قلوب همه ملت ایران و ملت‌های منطقه را جریحه‌دار کرد و عزم ملت بزرگ ایران و سایر ملت‌های آزاده را برای ایستادگی و مقابله در برابر زیاده‌خواهی‌های امریکا و دفاع از ارزش‌های اسلامی، دوچندان کرد.بی‌تردید این اقدام خباثت‌بار و بزدلانه، نشانه دیگری از سرخوردگی و عجز و ناتوانی امریکا در منطقه و احساس انزجار از سوی ملت‌های منطقه نسبت به این رژیم متجاوز است که با زیر پا گذاشتن تمام اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل با غیرانسانی‌ترین سبُعیّت، لکه ننگ دیگری را بر صفحات نکبت‌بار این کشور، ثبت کرد.یقین دارم پرچم عزت و پایداری این شهید والامقام به دست خیل عظیم سربازان اسلام بر افراشته خواهد ماند و مسیر پر افتخار ایثار و مقاومت با قوت بیشتر تداوم خواهد یافت. بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از امریکای جنایتکار خواهند گرفت.

  • راه سرخ عاشورا

همچنین سید حسن خمینی در پیامی خطاب به فرمانده معظم کل قوا نوشت:شهید سپهد پاسدار حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت و جان فشانی به قافله عاشقان پیوست و به مراد و معشوق خویش حضرت امام خمینی ملحق شد. برای کسانی که حاج قاسم را می شناختند ، اگر سرنوشتی جز این برایش رقم می خورد ، عجیب می نمود.بی شک راه این مجاهد عزیز که راه سرخ عاشوراست، همیشه رهروانی بزرگ خواهد داشت و همواره به فلاح و رستگاری خواهد انجامید.دشمنان نادان و کینه توز ایران و اسلام و حاکمان خیره سر آمریکا از ارزش شهادت و توان آن در فرهنگ خمینی غافلند و نیک نمی دانند که مقلدان خمینی جز این سرنوشتی نمی‌طلبند. خدای سبحان به حضرتعالی طول عمر با عزت و عظمت عنایت دارد و به آن شهید سرافراز بهترین اجرها و بالاترین ثواب ها را ارزانی نماید و به خانواده آن عزیز صبر وافی و به همراهان شهیدش به خصوص برادرمان ابومهدی مهندس اجر جزیل مرحمت فرماید.

  • استفاده از توان سیاست خارجی

در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: خباثت و حماقت نیروهای تروریست آمریکایی در ترور سردار سلیمانی، این شهید قهرمان و سردار مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، بدون تردید درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر خواهد کرد.محمد جواد ظریف تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمامی ظرفیت های سیاسی، حقوقی و بین المللی خود را برای اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا در خصوص این جنایت آشکار به کار خواهد بست.

  • احضار کاردار سوئیس

در پی این اقدام تروریستی، کاردار سوئیس در تهران به وزارت خارجه احضار شد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در توییتی اعلام کرد: در پی ترور سردار سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا احضار و مراتب اعتراض شدید اللحن ایران به وی ابلاغ شد. به وی گفته شد این اقدام آمریکا مصداق بارز تروریسم دولتی است و رژیم آمریکا مسئول کلیه عواقب آن خواهد بود.

  • هشدار به آمران و عاملان

در همین رابطه ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی اعلام کرد: شب گذشته فرماندهان سلحشور سپاه اسلام، مجاهد دلاور حاج قاسم سلیمانی، برادر ابومهدی مهندس و جمعی از همرزمان آن‌ها در یک اقدام تروریستی توسط رژیم امریکای جنایتکار به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و روح مطهر آنان در جوار شهدای جبهه مقاومت، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی آرام گرفت.سردار رشید اسلام سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی در مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری دست‌نشانده آمریکای جنایتکار و دفاع از کیان اسلام، نقش مهم و بی‌بدیلی را بر عهده داشت.امت اسلامی ازجمله ملت عظیم الشأن عراق، خود به خوبی شاهد فداکاری‌های آن شهید والامقام درکنار ملت مجاهد عراق و حشدالشعبی قهرمان در مقابله با تروریست‌های تکفیری در آن خطّه بوده‌اند و بارها و بارها خون پاک جوانان برومند ایران و عراق در دفاع از اسلام عزیز ممزوج و بر زمین جاری شده است. ستادکل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه مشت محکم دیگری بر دهان استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و جرثومه فساد، رژیم منحوس صهیونیستی خواهیم زد ادامه داد:بی‌شک دستور دهندگان و عاملان این جنایت باید منتظر انتقام سخت و پشیمان کننده باشند.

  • فصل جدید سپاه آغاز شد

در همین رابطه سخنگوی سپاه با بیان این‌که سپاه امروز فصل جدیدی را آغاز و جبهه مقاومت در نقطه شروع جدیدی قرار خواهد گرفت تصریح کرد: قطعا شادی لحظه‌ای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دیری نخواهد پایید و به عزا تبدیل خواهد شد. رمضان شریف با بیان این‌که سرلشگر سلیمانی در طول عمر خود در عرصه‌های خطر متعددی قرار گرفت، افزود: سلیمانی در صحنه‌های دفاع مقدس بارها تا مرز شهادت پیش رفت و همچنین در توانمندکردن جبهه مقاومت برای نابودی رژیم صهیونیستی، بارها تا مرز شهادت پیش رفت. وی گفت: آرمان‌های شهید سلیمانی کاملا مشخص است و آموزش‌های لازم برای جبهه مقاومت و تدابیر لازم در طول حیات پربرکت ایشان روشن و واضح است.وی افزود: سپاه، مردم و جبهه مقاومت در طول و عرض جهان اسلام انتقام خون این شهید سرافراز را به چیزی جز سرافرازی و سربلندی ملت ایران و آزادی قدس نمی‌اندیشید، فکر نمی‌کنند و ما مطمئن هستیم شاگردان و تربیت‌یافتگان این فرمانده لایق و شجاع حتما آرمان‌های ایشان که همان آرمان‌های ترسیمی توسط حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است را محقق خواهند کرد. شریف گفت: در سپاه از خبر شهادت سردار سلیمانی بسیار متاسف شدیم اما عزم ما برای گرفتن انتقام از آمریکای جنایتکار و صهیونیست‌های غاصب بیشتر خواهد بود و قطعا این اتفاق رقم خواهد خورد.سخنگوی سپاه افزود: شهید سلیمانی با تدبیر، درایت، آموزش و حضور لحظه‌ای و میدانی خود شرایطی را به وجود آورد که امروز اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها دست به یک اقدام آشکار و جنایتی روشن که مخالف همه مقررات بین‌المللی است زدند، اما مطمئن باشند که پاسخ سختی را دریافت خواهند کرد.

  • ادامه راهی پرافتخار

آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان نیز در پیامی نوشت:سردار سلیمانی در طول چهل سال حیات طیبه جمهوری اسلامی همواره در میدان جهاد و مقاومت حضور داشت و لحظه‌ای دست از مبارزه نکشید؛ از جنگ تحمیلی گرفته تا مبارزه با تکفیری‌ها و داعش؛ رشادت‌های این سرباز فدایی اسلام به عنوان فرمانده لشکر پر افتخار ۴۱ ثارالله کرمان در دوره دفاع مقدس و فرماندهی محور مقاومت در مبارزه با داعش و سایر تروریست‌های دست پرورده آمریکا، هرگز از یاد نخواهد رفت. دبیر شورای نگهبان با تسلیت شهادت حاج قاسم سلیمانی ادامه داد:بی شک این اقدام آمریکای جنایتکار بی پاسخ نخواهد ماند و دشمنان بشریت بدانند راه پر افتخار این شهید والامقام ادامه دارد.

  • انداختن کبریت به بشکه باروت

سناتور آمریکایی نیز از سیاست دونالد ترامپ برای انجام این اقدام تروریستی انتقاد کرد و گفت: ترامپ یک کبریت را به بشکه باروت انداخت. جو بایدن، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در انتخابات این کشور در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی در بیانیه‌ای با مطرح کردن ادعاهایی علیه فعالیت‌های سردار سلیمانی نوشت: هیچ کدام از این اقدامات این واقعیت که این اقدام، اقدام تنش‌زای بزرگی بوده را خنثی نمی‌کند. بیانیه دولت[آمریکا] مطرح می‌کند که هدف آن جلوگیری از حملات آینده از سوی ایران است، اما این اقدام به احتمال زیاد تاثیر معکوس خواهد داشت.بایدن مطرح کرد: من اطلاعاتی از این موضوع در دست ندارم و بسیاری از آن نامعلوم است اما ایران حتما واکنش نشان خواهد داد. ما ممکن است در آستانه یک درگیری بزرگ در خاورمیانه باشیم.

  • دستوری بدون مجوز کنگره

رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت که دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، بدون مجوز کنگره آمریکا انجام شده است.نانسی پلوسی گفت: حمله هوایی موجب تحریک تنش‌های خشونت بار بیشتری خواهد شد. آمریکا و تمام جهان، نمی‌تواند افزایش تنش‌ها را تا جای بازگشت‌ناپذیری برتابد.

  • ترامپ، آمر ترور

نکته تاسف آور وقاهت آمریکایی ها به ویژه کاخ سفید است. به نوعی که پنتاگون در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی در بیانیه‌ای با اعلام این که ترامپ دستور ترور این سردار ایرانی را صادر کرده بود، مدعی شد که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی و منطقه‌ای را داشته است.

  • بازشدن درهای جهنم به روی آمریکا

از سوی دیگر معاون دبیرکل جبهه مردمی آزادی بخش فلسطین گفت: سردار سلیمانی فرمانده ای بود که هیچ گاه از میدان ها دور نمی شد. سردار سلیمانی از مقاومت فلسطین، لبنان، یمن و تمام جبهه‌های مقاومت حمایت می‌کرد و آمریکا با ترور آن، درهای جهنم را بر روی خود باز کردند. ابواحمد فواد با بیان اینکه هدف همیشگی سردار سلیمانی آزادسازی قدس و تمام فلسطین بود افزود: ترور سردار سلیمانی بدون مجازات نخواهد ماند.فواد تاکید کرد که نه تنها ایران بلکه تمام نیروهای مقاومت مسئول واکنش به این جنایت هستند.معاون دبیرکل جبهه آزادی بخش فلسطین با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی به معنای هدف قرار دادن تمام محور مقاومت است خاطرنشان کرد: محور مقاومت تمام امکانات برای پاسخ دادن را دارد؛ پاسخی که منجر به پشیمانی آمریکا می شود.

  • جرقه جنگی ویرانگر

در این رابطه ، نخست وزیر عراق اعلام کرد: اقدام دولت آمریکا در عملیات ترور شهید ابومهدی مهندس و حاج قاسم سلیمانی و دیگر شخصیت های ایرانی و عراقی را به شدت محکوم می کنم. عادل عبدالمهدی افزود: این دو شهید دو رکن بزرگ در تحقق پیروزی بر داعش بودند و ترور فرمانده عراقی که منصب رسمی دارد تجاوزی به دولت و ملت عراق به شمار می رود.وی در بخشی از بیانیه خود تاکید کرد: این اقدام منجر به تنشی خطرناک می شود و شعله آتش جنگی ویرانگر را در عراق، منطقه و جهان روشن می کند.

  • غبطه به سردار سلیمانی

همچنین دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر اینکه به سردار سلیمانی به خاطر این سرنوشت و این شهادت عظیم غبطه می‌خورم گفت: ما کسانی هستیم که پس از سردار سلیمانی باید راه او را تکمیل کرده و برای تحقق اهدافش و حمل پرچم او به پا خیزیم.سید حسن نصرالله گفت: برادر عزیر و فرمانده بزرگ حاج قاسم سلیمانی به بزرگ ترین آرزو و هدف خود یعنی شهادت رسید. ما باقی ماندیم تا شب و روز تلاش کنیم، راهش را ادامه دهیم و اهدافش را محقق کنیم.وی گفت: به برکت خون سردار سلیمانی پیروزی های مقاومت بیشتر خواهد شد همانگونه که با حضور دائمی او و جهاد خستگی ناپذیرش، این پیروزی‌ها افزایش یافته بود.دبیرکل حزب الله لبنان گفت: قصاص عادلانه قاتلان جنایت کار مسئولیت و امانتی بر گردن تمام مجاهدین جهان است. قاتلان آمریکایی با این جنایت بزرگ هیچ یک از اهدافشان را نمی توانند محقق کنند.وی گفت: تمام اهداف سردار سلیمانی به برکت روح و خون وی و توسط برداران، فرزندان و شاگردانش محقق خواهد شد.

  • اقدامی پرماجرا

از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای گفت: "ما کشتار سلیمانی در نتیجه حمله موشکی آمریکا به بغداد را به عنوان اقدامی پرماجرا می‌دانیم که منجر به افزایش تنش در سراسر منطقه خواهد شد. وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: "ما صمیمانه تسلیت خود را به ملت ایران ابراز می کنیم." رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور خارجه روسیه نیز گفت: درگذشت سلیمانی "بدترین سناریوی ممکن حوادث (منطقه) است و پیش بینی می شود که اگر این اقدام آمریکا در پی تلافی حمله به سفارت آمریکا در عراق باشد "انتظار اقدام تلافی جویانه طرف مقابل را داریم". کنستانتین کاساچف خاطرنشان کرد که اکنون در عراق ممکن است درگیری های جدیدی بین آمریکایی ها و فعالان شیعه رخ دهد.

  • رهبر انقلاب بر پیکر حاج قاسم نماز می‌خوانند

پیکر مطهر شهید سردار سلیمانی امروز (شنبه ۱۴ دی ماه) در بغداد تشییع می شود و عصر شنبه به ایران منتقل خواهد شد. به گزارش خبرآنلاین، خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام کردند: پیکر مطهر شهید سلیمانی امروز (شنبه ۱۴ دی ماه) در بغداد تشییع می شود و عصر شنبه به میهن عزیزمان منتقل خواهد شد. صبح یکشنبه(۱۵ دی ماه) نیز پیکر شهید سلیمانی در دانشگاه تهران تشییع خواهد شد و مقام معظم رهبری بر پیکر ایشان نماز می خوانند. پس از آن پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، به وصیت ایشان، در گلزار شهدای شهر کرمان به خاک سپرده می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار