کد خبر: ۹۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
سالهاست که بحث ازاد سازی خودرو و واگذاری غول های جاده مخصوص مطرح است اما تا کنون هیچ دولتی جرائت نکرده است که حیات خلوت خود را به دست افرادی غیر دولتی بسپارد و نتیجه ان نیز آشفتگی هایی است که امروز صنعت و بازار خودرو را درگیر خود کرده است.

نماینده‌ای که ۵۰ تومان رای می‌خرد، رای خود را به یک سفر می‌فروشد/ عده‌ای رای خود را ارزان می‌فروشندسالهاست که بحث آزاد سازی خودرو و واگذاری غول های جاده مخصوص مطرح است اما تا کنون هیچ دولتی جرائت نکرده است که حیات خلوت خود را به دست افرادی غیر دولتی بسپارد و نتیجه آن نیز آشفتگی هایی است که امروز صنعت و بازار خودرو را درگیر خود کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مافیا صنعت خودرو را مدیریت می‌کند گفت که مافیای مخوف همچنان در خودرو سازی پنجه انداخته و درحال غارت هستند.

امیر خجسته در گفت و گو با تابناک با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف وضعیت خودروسازان گفت: دولت پای خود را از کفش خودروسازان بیرون آورد نه اینکه زمین خودروسازان به زمین دولتی ها تبدیل شود دولت اجازه دهد بخش خصوصی عهده دار مدیریت شده تا با سرمایه‌گذاری بتوانیم با دنیا رقابت کنیم .

به گفته وی عامل بدبختی خودروسازان مدیریت این شرکت ها توسط دولت است باید واگذاری واقعی به بخش خصوصی به عنوان یک ضرورت به شمار آید

نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ هزار نفر در دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو و در شرکت های قطعه‌سازی نیرو وجود دارد، افزود: این دو شرکت خودروساز زیان ده هستند، آن ها ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک ها ، ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان و 20 هزار   میلیارد تومان به بیمه و جاهای دیگر بدهی دارند و فشار سنگینی بر روی آن ها وجود دارد.

خجسته ادامه داد: از قبل مافیا در خودروسازی شکل گرفته که همچنان شرایط را مدیریت می کند آن ها بدون دلیلی در کشورهای مختلفی مثل بلاروس سرمایه گذاری کرده و سرمایه مردم را به خارج از کشور بردند.

وی با تاکید براینکه همچنان مافیا صنعت خودرو را مدیریت می‌کند گفت: مافیا قاچاق و دلال، بازار خودرو را برای قیمت گذاری مدیریت می کند و دستگاه های نظارتی هم هیچگونه نظارتی ندارد باید این وضعیت تعیین تکلیف شود.

خجسته با بیان اینکه مافیای مخوف همچنان در خودرو سازی پنجه انداخته و درحال غارت هستند در عین حال گفت که حرکت های رو به جلوی برای مقابله با آن ها در حال انجام شدن است.

این نماینده مجلس با انتقاد از نحوه قیمت گذاری خودرو گفت : این موضوع هم دست مافیا است باید اساس قیمت گذاری بر افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت تمام شده خودور باشد نه اینکه قیمت بر مبنای 5 درصد کمتر از قیمت بازار تعیین شود این به معنای غارت کردن مردم و مدیریت دلال ها در بازار خودرو است.

وی با اشاره به قیمت 60 میلیون تومانی پراید گفت: قیمت پراید را مافیا بالا برد. زمانی قیمت آن پایین می آید که قیمت گذاری درست شود یعنی بر مبنای افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت تمام شده باشد با این وضعیت دلال ها قیمت را بالا می برند.

خجسته درباره راهکارهای مقابله با مافیا گفت: مجلس می تواند ورود کند که تاکنون جدی وارد نشده است اگر نظارت ها جدی تر باشد می توان این وضعیت را سامان داد.البته که در طرح سوال از وزیر صنعت معدن و تجارت قول هایی برای مقابله با این وضعیت داده شد.

نایب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره لزوم آزاد شدن واردات خودروهای خارجی گفت: باید این موضوع به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد ولی به هر حال باید اجازه ورود خودروهای خارجی را به کشور داد تا قدرت رقابت ایجاد شود امروزبه دلیل نبود چنین قدرتی اجازه واردات داده نمی شود.

وی ادامه داد: باید قبل از بررسی موضوع آزاد شدن وارادات خودروهای خارجی موضوع واگذاری شرکت های خودرو سازی به بخش خصوصی به صورت جدی پیگیری شود که در این صورت فضا رقابتی خواهد شد.

خجسته با اشاره به بازدیدش از خط تولید شرکت خودروسازی ایران خودرو گفت: تولید این شرکت در روز 3600 خودرو است و برنامه ای برای رقابت با جهان داشته  و پژو ماشین های مدرن برای رساندن به تولید انبوه را طراحی کرده اند این اتفاقات خوبی برای رقابت با دنیا است .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار