کد خبر: ۹۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲

حسین خدنگ

روزنامه نگار

موج به راه افتاده در محکومیت حرکت تروریستی آمریکا در شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی سبب شد تا اینستاگرام چهره واقعی خود را نشان دهد و ماهیت پشت پرده سیاست گذاری های این شبکه اجتماعی پرمخاطب آشکار شود. اینستاگرام که حالا چند سال است به محلی برای انتشار عکس ها و پست ها و...حتی بازاریابی و کسب و کار ایرانی ها تبدیل شده و برای بسیاری از کاربران در ظاهر فقط یک شبکه اجتماعی ساده به شمار می رفت حالا با حذف صفحات و پست های کاربران چهره واقعی اش را نشان داد تا کاربران بدانند خاستگاه و فلسفه پشت پرده این گونه شبکه ها چیست. شاید گفتن این نکته که بسیاری از ابزارهای امروزی دنیای مدرن برای آمریکا و متحدانش ابزارهای پیشرفته جاسوسی از کاربران هستند به مذاق خیلی ها خوش نیاید اما رفتار اینستاگرام در برابر موج گسترده ای که در حمایت از شهید قاسم سلیمانی به پا خاست تایید کننده این نکته بود که این شبکه های اجتماعی که در ظاهر دم از آزادی بیان می زنند ابزار نامرئی دولت آمریکا در جاسوسی و اعمال سیاست های خاص و ترویج منویات دولتمردان آمریکایی و لابی های صهیونیستی هستند و شعار خصوصی بودن و حمایت از حریم خصوصی کاربران از سوی آنان شعاری توخالی است.

رسوایی فیسبوک در فروش اطلاعات کاربران در سالهای اخیر، محکومیت گوگل در دزدیدن اطلاعات خصوصی کاربران اینترنتی و حالا حذف گسترده پست ها از سوی اینستاگرام نشان داد کاربران باید در استفاده از این امکانات و حداقل در اشتراک گذاری بسیاری از داده های شخصی خود تجدید نظر کرده و گول شعارهای دروغین این ابزارهای نوین ارتباطی را نخورند.

در سالهای اخیر اسناد بسیاری از سوی کارشناسان منتشر شده که نقش ابزارهایی ساده همچون تلفن همراه راه در لو رفتن اطلاعلات و حتی مکان یابی افراد و ترور آنان از سوی سرویس های جاسوسی سیا و موساد را فاش می کند. این در حالی است که بسیاری از ما با وجود دیدن شواهد و قراین کافی همچنان در استفاده از این ابزارهای ارتباطی به صورت گسترده و بدون توجه به توصیه های امنیتی پیش می رویم و به هشدارهای کارشناسان بی توجه ایم. بی شک باید تاکید کرد که نمی توان استفاده از امکانات روزآمد و نوین را کنار گذاشت اما می توانیم با آگاهی و توجه بیشتر به توصیه های امنیتی کارشناسان حداقل اصول اولیه حفاظت از اطلاعات را به کار ببریم و داشته هایمان را در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی در معرص دستبرد و مشاهده قرار ندهیم. برای آنکه بدانید در سال‌های اخیر چقدر از اطلاعات خصوصی و محرمانه خود را در معرض استفاده و دیدن ابزارهایی مثل فیس‌بوک اینستاگرام و توئیتر و وی پی ان ها و تلگرام قرار داده اید فقط کافیست به تاریخچه مکان یابی و گوگل مپ خود و جاهایی که در آن ها تردد داشته اید بیاندازید تا ببینید گوگل چطور آمار تک تک قدمهای شما را دارد. باور کردن نیست اما شبکه های اجتماعی این روزها حتی لیست دوستان و شماره تلفن و آدرس و حتی خصوصیات اخلاقی و سلیقه غذایی آنان و اینکه چه می خوانند و چه می بینند را هم می دانند و همه این داده ها را ما به آنها داده ایم. با این همه آیا واقعا می توانیم بگوییم حریم خصوصی ما این روزها کجاست؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار