کد خبر: ۹۳۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت آنلاین تاکید کرد؛
به نظر می رسد هیچ چیز سرجای خودش نیست. از یک سو به دنبال خرید کالای با کیفیت هستیم و از سوی دیگر اصرار داریم کالای ایرانی نخریم. از یک سو اصرار می کنیم قیمت کالای ایرانی گران است و از سوی دیگر چندین برابر قیمت کالای ایرانی به جنس خارجی می دهیم.

برندسازی لازمه رونق تولید

کورش شرفشاهی: به نظر می رسد هیچ چیز سرجای خودش نیست. از یک سو به دنبال خرید کالای با کیفیت هستیم و از سوی دیگر اصرار داریم کالای ایرانی نخریم. از یک سو اصرار می کنیم قیمت کالای ایرانی گران است و از سوی دیگر چندین برابر قیمت کالای ایرانی به جنس خارجی می دهیم. از یک سو ادعای خرید کالای برند داریم و معتقد هستیم کیفیت کالای برند بسیار مهم است، از سوی دیگر کالاهایی در زیر پله ها و پستوهای کشورمان با کیفیتی مشابه خارجی تولید می شود و برچسب برندهای معتبر روی آن زده می شود و بدون آنکه متوجه بشویم، آنها را به چندین برابر به نام خارجی می خریم. از یک سو ایمان داریم در جنگ اقتصادی با آمریکا مشکلات بسیاری برای کشورمان به وجود آمده است، اما حاضر نیستیم در این جنگ اقتصادی هیچ مشارکتی داشته باشیم و دلارهایی که با هزاران مکافات و پس از دور زدن تحریم ها به دست می آوریم، بسادگی صرف خرید کالای خارجی می کنیم. خلاصه اینکه به شدت درگیر بی برنامگی و ناهماهنگی هستیم.

  • مدیریت جریان قاچاق

در این رابطه عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی از نصب برچسب خارجی بر کالای ایرانی برای فروش به مردم ابراز تاسف کرد و گفت: این مساله سالهاست دامن گیر فضای کسب و کار شده و فروش کالاهای بسیاری از جمله لوازم خانگی به ویژه پوشاک با استفاده از برچسب خارجی و برندهای دیگر کشورها صورت می گیرد.

عبدالله رضیان در گفت و گو با خبرنگار روزنامه تجارت از قاچاق به عنوان جدی ترین معضل تهدید تولید داخلی خبر داد و گفت: اکنون جریان قاچاق به واسطه افزایش قیمت ارز مدیریت شده و چون واردات کالای خارجی در بسیاری از موارد صرفه ندارد، بازار تولیدکنندگان داخلی گرم شده است و مردم به خرید کالای ایرانی روی آورده اند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از برند خارجی یا استفاده از برچسب بیشتر در پوشاک دیده می شود گفت: مشکل اصلی کارگاههای زیرپله ای است. امروزه بیشتر پوشاک در کارگاههای زیر پله ای تولید می شود و کمتر شاهد تولید پوشاک با برندهای معتبر داخلی هستیم.

  • کیفیت بالای تولید داخل

نماینده قائمشهر در مجلس با تاکید بر اینکه کالاهای تولید داخل از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند گفت: اگرچه پوشاک ایرانی با برچسب خارجی عرضه می شود اما نکته مهم این است که این پوشاک با کیفیت مناسبی تولید می شود و کیفیت به اندازه ای بالاست که تولید کننده زیر پله ای به خود جرات می دهد برچسب یک برند معتبر خارجی را روی لباس بدوزد و مهمتر اینکه برخی مشتریان که ادعای خرید و استفاده از پوشاک برند دارند، بدون آنکه بدانند این پوشاک ایرانی است و آن هم نه در یک کارگاه بزرگ و به وسیله خیاطان مطرح جهان، بلکه در یک کارگاه زیرپله ای و توسط خیاطان معمولی دوخته می شود، آن را به نام برند خارجی خریداری و به آن افتخار هم می کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا تولید کنندگان داخلی که بدین اندازه توانمند هستند، سعی نمی کنند برندسازی کنند گفت: تولید برند به این سادگی نیست و تولید کنندگان داخلی به دلایل گوناگون نمی توانند برندی برای خودشان به وجود بیاورند. بسیاری از این تولید کنندگان واحد تولیدی کوچکی هستند که با محدودیت در سرمایه و نیروی انسانی کار می کنند و توان رقابت با سرمایه داران بزرگ را ندارند و چنانچه دستشان رو شود، همین بازار را هم از دست می دهند.

  • معضلی به نام سود واسطه گری

رضیان با تاکید بر اینکه سود تولید کم اما سود واسطه گری زیاد است گفت: متاسفانه کسانی که در فضای دلالی هستند یا فروشندگی می کنند و در توزیع یا فروش نهایی نقش بزرگی دارند، هرگز حاضر نمی شوند به تبلیغ کالای ایرانی بپردازند و بهتر می بینند کالای ایرانی را به نام خارجی بفروشند زیرا سود بیشتری هم می برند.

وی با اشاره به اینکه برخی از تولید کننندگان که صاحب برند هستند نیز وضع مناسبی ندارند گفت: امروزه به واسطه قانون حمایت از تولید داخل، ورود بسیاری از کالاها که امکان تولید آن در داخل وجود دارد، حتی اگر برند خارجی معروفی باشد، به کشور ممنوع شده و امکان ورود آن به کشور وجود ندارد، اما می بینیم که همچنان واردات این کالاها با وجود قانون مانع، صورت می گیرد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با طرح این پرسش که چرا مردم نسبت به کالایی که می خرند، توجه لازم را نمی کنند گفت: وقتی مردم می دانند کالای یک برندی تولید داخلی ندارد و از سوی دیگر امکان واردات آن کالا از خارج کشور نیز وجود ندارد اما در بازار وجود ندارد، آیا نباید این سوال را بپرسند که یک سواستفاده ای صورت می گیرد که در شرایط تحریم و با دلار 13 هزار تومانی، چگونه برخی فروشندگان پوشاک را با برند خارجی عرضه می کنند؟

  • کلاهی که بر سر مردم می رود

وی با اشاره به جلساتی که کمیسیون صنایع مجلس با تولید کنندگان پوشاک برگزار کرده است گفت: یک تولید کننده پوشاک اعلام می کرد که پوشاکی را با بهترین کیفیت تولید کردم و آن را در حالی که خریدار اصرار می کرد سودی برایش ندارد، به قیمت 120 هزار تومان فروختم و بنابر سفارش فروشنده، برچسب یک برند معتبر خارجی را روی آن دوختم، اما هنگامی که به یکی از فروشگاههای سطح شهر رفتم، تازه متوجه شدم چه کلاهی سرمردم می گذارند.

رضیان با اشاره به اینکه تولید کننده به صورت غیر ملموس روی تولیدات خودش علامت خاصی گذاشته بود گفت: تولید کننده ایرانی همان پوشاکی که به قیمت 120 هزار تومان فروخته بود، در یکی از مغازه های سطح شهر به نام برند معروفی که برچسب آنرا خودش دوخته بود، به قیمت 500 هزار تومان می فروختند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از نام برند خارجی در برخی کالاها همچون لوازم خانگی سخت تر است گفت: تقلب برندسازی در مورد لوازم خانگی یا کالاهایی از این دست زیاد مطرح نیست و اگر هم باشد، شاید بتوان آن را مدیریت کرد اما در پوشاک این مشکل بسیار جدی است.

  • توان برند سازی نداریم

نماینده قائمشهر در پاسخ به اینکه چرا دولت از برند سازی حمایت نمی کند گفت: دولت کاری در این زمینه نمی تواند انجام بدهد و چند بحث عمده در این شرایط مطرح است. اول اینکه توان برند سازی نداریم، دوم اینکه مردم به برند ایرانی اعتماد ندارد و تفکر خرید خارجی به ابزار تفاخر تبدیل شده و بحث بعدی ضعف فرهنگی است.

وی یکی از جدی ترین مشکلات کشور را نبود شرکت تولیدی توانمندی دانست که بتواند پوشاک را با حجم وسیع تولید کند گفت: وقتی تولیدکننده مطرحی نداریم، با وجود آنکه ممکن است کیفیت تولید ایرانی تفاوت زیادی با برندهای خارجی نداشته باشد و بتواند نظر مصرف کننده ایرانی را جلب کند، اما هرگز به برند تبدیل نمی شود.

رضیان با پذیرفتن اینکه کیفیت مواد اولیه نقش بسیار مهمی دارد گفت: شاید پارچه ای که در خارج از کشور تولید می شود، با پارچه تولید داخل تفاوت داشته و کیفیت لازم را نداشته باشد، اما در بحث دوخت و تبدیل پارچه به پوشاک توانایی بسیار بالایی داریم.

  • فرهنگ غلط تفاخر

وی با ابراز تاسف از فرهنگ غلط تفاخر به واسطه برتن کردن پوشاک برند خارجی گفت: متاسفانه هنوز این باور ذهنی در بین مردم وجود ندارد که پوشاک ایرانی کیفیت بالایی دارد و همین باور غلط باعث می شود تا تولید کننده ایرانی نتواند تولیداتش را به قیمت مناسب بفروش برساند.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با اشاره به اینکه تولید کنندگان بسیاری را سراغ داریم که به دلیل نداشتن بازار فروش، حتی به مرز ورشکستگی رسیده اند گفت: ورشکستگی تولید کننده ایرانی در حالی اتفاق می افتد که مردم ما بسادگی پول های کلانی به پوشاک خارجی می دهند که در بسیاری موارد حتی کیفیت تولیدات ایرانی را هم ندارد.

وی مشکل اصلی را ضعف فرهنگی دانست و گفت: اگر به تاریخچه کشورهای موفق جهان نگاه کنیم، اعتماد مردم آن کشورها به تولیداتشان رمز اول موفقیت بوده است، و این اتفاق مبارکی است که باید برای تحقق آن در کشورمان برنامه ریزی کنیم.

  • ضرورت تشکیل تعاونی

رضیان تقویت توان تولید کننده ایرانی را بهترین راهکار برای به دست گرفتن بازار داخلی دانست و گفت: از آنجا که کمبود نقدینگی بزرگترین مشکل تولید کننده داخلی است و برای فروش مشکل دارد، باید تعاونی تشکیل بدهیم تا تولید کنندگان محصولاتشان را به صورت کلی در قالب یک تشکل به بازار عرضه کنند.

نماینده قائمشهر با تاکید بر اینکه باید نگاهی به بازارهای جهانی داشته باشیم گفت: تولیدات ایرانی به اندازه ای کیفیت دارد که حتی به خارج از کشور صادر شود. به هر حال باید بتوانیم با روشهای گوناگون از تولید و تولید کننده ایرانی حمایت کنیم.

ضرورت بازگشت اعتماد مردم

در همین رابطه عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مشکل امروز کشور، بی‌اعتمادی مردم به برندهای داخلی است، گفت: حتی شرایط امروز داخلی کشور نیز نشات گرفته از همین عدم اعتماد است؛ همانطور که این بی‌اعتمادی به آینده، در نوسانات قیمت ارز و سکه به روشنی مشهود است.

رامین میرعبدالباقی با بیان اینکه نیاز اصلی امروز کشور، بازیابی اعتماد از دست رفته است افزود: تا وقتی که مردم نتوانند به پول ملی و سخنان دولتمردان اعتماد کنند، با هجوم به بازارهای ارز و سکه برای تثبیت سرمایه خود، منجر به نوسانات شدید ارزی خواهند شد.

وی تصریح کرد: امروز نیاز داریم تا اعتماد از دست رفته مردم به پول ملی و سخنان دولتمردان و حتی برندهای داخلی را بازیابی کنیم؛ چراکه شاهدیم مردم تولیدات ناشناخته برخی کشورها را به صرف اینکه کالا تولید آن کشور است، خریداری می‌کنند؛ در حالیکه دلیل این مساله چیزی جز این نیست که این برندها در دید و تفکر عمومی مردم قابل اعتماد بوده و از نظر آنها دارای کیفیت مطلوب هستند.

میرعبدالباقی خاطرنشان کرد: امروز در حوزه برندینگ نیاز داریم که پیش از هر چیز، اعتماد از دست رفته مردم به کیفیت محصولات ایرانی را بازیابی کنیم؛ زمانی که مردم به یک برند اعتماد داشته باشند، حتما از آن خرید می‌کنند؛ پس باید دست از شعارهای احساسی چون ایرانی، کالای ایرانی بخر برداریم و نخواهیم با برانگیختن احساسات مردمی، سعی در قانع کردن آنان برای خرید کالای ایرانی داشته باشیم .

وی اظهار داشت: نیاز امروز کشور، توسعه برندهای جهانی است و اگر برندی در ایران به سوی جهانی شدن پیش برود، مطمئنا مردم سایر کشورها نیز شروع به خرید آن می‌کنند؛ این مهم با بهبود کیفیت، طراحی مطلوب کالایی و بسته بندی، ایجاد قیمت رقابتی و توجه به خواسته عمومی مردم امکانپذیر است. این عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در این راستا، هم افزایی رسانه و صنعت، به اقبال بیشتر مردم به تولیدات داخلی منجر می شود؛ به نحوی که رسانه ها کمک کنند تا مصرف کنندگان نگاه مثبت‌تری به حمایت از کالای تولید داخلی داشته باشند.

به گفته این فعال اقتصادی، صنعت در این شرایط خاص کشور نیازمند هم‌افزایی در همه ابعاد از جمله گسترش فرهنگ سازی استفاده از کالای ایرانی است؛ بنابراین خرید کالای ایرانی، رونق تولید و اشتغالزایی را به همراه دارد، ضمن اینکه گسترده شدن خرید کالاهای با کیفیت ایرانی، با تشویق سایر واحدهای تولیدی برای بالا بردن کیفیت محصولاتشان، راهی برای ایجاد و افزایش شغل است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار