کد خبر: ۹۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
صبح امروز یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

آخرین خبرها از حادثه تلخ سقوط بوئینگ 737

گروه جامعه: صبح امروز یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

امروز حوالی ساعت ۶:۳۰ دقیقه  یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین تنها شش دقیقه بعد از بلندشدن از باند فرودگاه امام خمینی(ره) با ۱۷۶ خدمه و مسافر در محدوده شاهد شهر سقوط کرد که در پی این سانحه تمامی سرنشینان و خدمه پروازی آن جان باختند.

شدت این حادثه به حدی بود که هرچند تیم‌هایی از آتش‌نشانی تهران به محل حادثه اعزام شدند اما امکان عملیات امداد و نجات در دقایق اولیه وجود نداشت. دقایقی پس ازسقوط هواپیمای مسافربری در محدوده پرندک تهران، چندین تیم از ماموران انتظامی نیز به محل حادثه اعزام و نسبت به تامین امنیت منطقه اقدام کردند. شدت حادثه به حدی بود که شناسایی جانباختگان غیرممکن بوده و پیکرها برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی منتقل شدند. 

در این حادثه ۱۷۶ سرنشین هواپیما جان باختند که از این تعداد ۹ نفر خدمه هواپیما و مابقی مسافرین هواپیما بودند. به این ترتیب ۷۰ نفر مرد، ۸۱ زن، ۱۵ بچه و یک نوازد در این حادثه جان باختند.

بررسی لیست مسافران هواپیمای اوکراینی که صبح دیروز در جنوب تهران سقوط کرد نشان می‌دهد که ۳۲ نفر از کل مسافران این هواپیما غیر ایرانی و از اتباع پنج کشور جهان بودند. بر اساس بررسی‌ها ۱۱ نفر از مسافران تبعه کشور اوکراین، ۱۰ نفر تبعه کشور افغانستان و شش نفر نیز از اتباع کشور کانادا بودند. همچنین چهار مسافر نیز دارای تابعیت سوئدی و یک مسافر نیز دارای تابعیت انگلیسی هستند. گفتنی است که این بررسی‌ها از لیست اعلام شده مسافران استخراج شده است.

درحالی که سازمان هواپیمایی کشوری مدل هواپیمای سقوط کرده اوکراینی در نزدیکی تهران را ۷۳۷-۸۰۰ ذکر کرده، وبسایت این خط هوایی اوکراینی مدل هواهای درحال پرواز خود را ۷۳۷NG اعلام کرده که نامی است که به مدل ارتقا یافته ۷۳۷-۸۰۰ اختصاص دارد.

بر اساس آخرین خبرها هر دو جعبه سیاه هواپیما در محل حادثه پیدا شده اند و برای مشخص شدن علت دقیق این حادثه باید از این جعبه سیاه رمزگشایی شود. در همین حال با سقوط هواپیما حرف و حدیثهای بسیاری در فضای مجازی در خصوص علت این حادثه منتشر شد. رضا جعفرزاده - سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری-  در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون گزارش اولیه تیم بررسی سانحه به دست شما نرسیده و مسائلی که در زمینه آتش گرفتن هواپیما در حین پرواز در فضای مجازی منتشر می‌شود را تایید می‌کنید یا خیر؟ به ایسنا گفت: هر گونه اظهار نظر درباره علت سانحه منوط به گزارش تیم بررسی سانحه‌ای است که در محل حضور دارند و به محض اینکه گزارشی در این زمینه به دست من برسد، آن را اطلاع رسانی می‌کنیم. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در گزارش‌هایی که تا کنون به دست شما رسیده خبری مبنی بر اینکه هواپیمای سقوط کرده اوکراینی قبل از سقوط آتش گرفته بود و منفجر شد یا آنکه در هنگام برخورد با زمین این اتفاق افتاد؟ افزود: چیزی تا کنون در این زمینه گزارش نشده است.

 بر اساس گزارشی که رویترز بعد از انتشار اخبار مربوط به سقوط هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ منتشر کرده، مطابق قوانین و مقررات بین المللی سازمان ملل، از آنجایی که محل سقوط این هواپیمای اوکراینی حوالی تهران بوده است، ایران مسئولیت انجام تحقیقات و بررسی های مربوط به علل و نحوه حادثه را برعهده دارد اما با توجه به آنکه هواپیمای مذکور به ایرلاین اوکراین اینترنشنال تعلق داشته و ساخته شرکت بوئینگ آمریکا بوده است، ایالات متحده و اوکراین نیز در تحقیقات مربوطه همکاری و مشارکت خواهند داشت.

با سقوط این هواپیمای بوئینگ متعلق به ایرلاین اوکراینی در حوالی تهران، بسیاری بر این باورند که این همان مدل هواپیمایی است که در سال گذشته دو بار سقوط کرد. این سومین باری است که در طول یک سال گذشته یک هواپیمای بوئینگ تنها دقایقی بعد از پرواز سقوط می کند چراکه دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به فاصله کمتر از شش ماه در سال گذشته سقوط کردند و بالغ بر ۳۰۰ نفر از مسافران و خدمه پروازی آنها جان باختند. بعد از این حوادث ناگوار که شباهت های زیادی به یکدیگر داشتند، تمامی ایرلاین‌های فعال در جهان پرواز این مدل از هواپیما را در خطوط پروازی خود ممنوع و متوقف اعلام کردند تا نتایج سازمان هوانوردی فدرال آمریکا و سایر موسسات مربوطه در خصوص نقص نرم افزاری و سایر مشکلات ایمنی آن معلوم و مشخص شود. پس از آن اخباری مبنی بر توقف موقت تولید این نوع خاص از هواپیما توسط شرکت بوئینگ آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد.

در تازه ترین خبرهای مرتبط با این حادثه وزیر راه و شهرسازی ضمن تسلیت جان باختن مسافران پرواز تهران-کی‌یف در سانحه سقوط هواپیما، بر بررسی دقیق علت سانحه تاکید کرد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در پیامی، جان‌باختن مسافران پرواز هواپیمای اوکراین اینترنشنال را تسلیت گفت و بر رسیدگی سریع به این سانحه و یافتن علت آن تاکید کرد.

کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری موظف است بر اساس آئین نامه، این سانحه را با دقت بررسی و گزارش نهایی را به منظور پیشگیری از بروز رویدادهای مشابه درآینده صادر کند. اعضای کمیسیون بررسی سوانح به محض اطلاع، در محل حادثه حاضر شده اند و بررسی ها در حال انجام است.

وزیر راه تاکید کرد: ضمن بررسی کارشناسی و پیگیری دقیق موضوع در اسرع وقت، علل بروز این حادثه تاسف‌بار به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار