کد خبر: ۹۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶
در پی تاکید بانک مرکزی در استفاده از رمز دوم پویا به منظور تامین امنیت تراکنش‌های بانکی و پرداخت‌های اینترنتی، بانک سرمایه در کنار سایر بانک‌ها بستر مورد نیاز برای فعال‌سازی رمز دوم پویا را فراهم نموده است.

با اعلام رسمی بانک مرکزی از اول دی ماه 1398 کلیه بانک‌ها باید امکان استفاده از رمز دوم یک بار مصرف (رمز پویا) یا همان OTP را در اختیار مشتریان خود قرار می دادند. این بدان معناست که از این تاریخ کلیه استفاده‌های غیرحضوری از کارت بانکی را صرفاً می‌توان با تأیید رمز پویا انجام داد. اما به دلیل آماده نبودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بانک ها این مدت برای چند هفته تمدید شد. اما رمز دوم پویا چرا در بانکداری الکترونیک اهمیت دارد.
یکی از بزرگترین مشکلاتی که با فراگیر شدن خریدهای اینترنتی برای مردم پیش می‌آید، در معرض خطر قرار گرفتن آنهاست. در واقع اگر وبسایتی که شما می‌خواهید از آن خرید کنید، با سوء نیت خود، شما را به صفحه پرداخت جعلی هدایت کند، می‌تواند اطلاعات کارت شما را دریافت کرده و برای سوءاستفاده و خالی کردن حساب شما از آنها استفاده کند. این عمل را فیشینگ می‌گویند و طی سالیان گذشته مشاهده کرده‌ایم که میزان سرقت‌های اینترنتی از طریق این روش به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده است. اما برای مبارزه با این روش یک راه حل خوب، تأیید تراکنش‌ها، در هر عملیات بانکی خواهد بود.
بدین منظور امکانی مانند رمز یک بار مصرف (رمز پویا) وجود دارد که تنها در حین انجام یک عملیات و برای یک بار صادر شده و کاربر مدت کوتاهی زمان دارد از آن استفاده کند. ساز و کار این طرح به نحوی است که به فرد کمک می‌کند تنها خودش بتواند برداشت از حساب را تأیید کند و با این روش، امکان کلاهبرداری فیشینگ عملاً غیرممکن خواهد شد.
بانک سرمایه از جمله بانک‌هایی است که نرم‌افزار اختصاصی خود را برای دریافت رمز دوم یک بار مصرف طراحی کرده است. نرم‌افزار این بانک رمزساز سرمایه نام دارد که می‌توانید آن را از این صفحه دانلود کنید. بانک سرمایه در وبسایت خود اعلام نموده که مشتریان برای فعالسازی این رمز باید ابتدا وارد حساب اینترنت بانک خود شده و در بخش تنظیمات، گزینه فعالسازی برنامه رمزساز را انتخاب کنند.
در این حالت دو گزینه پیش روی کاربر قرار می‌گیرد که به او امکان فعالسازی رمز یک‌ بار مصرف برای سیستم اینترنت بانک و همراه بانک یا رمز یک بار مصرف برای کارت را نشان می‌دهد. کاربر می‌توانید هر دو مورد را فعال کند ولی برای این کار نیاز به طی کردن مراحل برای هر هدف، به صورت مجزا می‌باشد.
با انتخاب هر گزینه به شماره تلفنی که از پیش به حساب کاربر متصل شده پیامکی ارسال می‌شود و همزمان کد QR روی صفحه وبسایت نمایش داده می‌شود که باید در ابتدای فرایند فعالسازی برنامه رمز ساز سرمایه آن را وارد کنید. پس از طی مراحل بالا شما قابلیت استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف برای استفاده از کلیه خدمات مانند اینترنت بانک، موبایل بانک و کارت جهت خریدهای اینترنتی را خواهید داشت.
البته اگر امکان انجام مراحل بالا برای شما میسر نیست هم می‌توانید به یکی از شعب بانک سرمایه مراجعه کنید و در آنجا با همکاری مسئولین شعبه نسبت به فعالسازی حضوری رمز یک بار مصرف کارت اقدام نمایید.

نام:
ایمیل:
* نظر: