کد خبر: ۹۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
سیل در سه روز گذشته خسارت‌های شدیدی به دار و ندار مردم و زیرساختهای جنوب سیستان و بلوچستان وارد کرده؛ از جمله آنکه زندگی مردم دلگان، نیکشهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زراباد، کنارک و بزمان روستاهای اطرافشان را با خود برده و مزارع موز و محصولات کشاورزی را نابود کرده است.

سیلاب غم در دیار هامون

سیل در سه روز گذشته خسارت‌های شدیدی به دار و ندار مردم و زیرساختهای جنوب سیستان و بلوچستان وارد کرده؛ از جمله آنکه زندگی مردم دلگان، نیکشهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زراباد، کنارک و بزمان روستاهای اطرافشان را با خود برده و مزارع موز و محصولات کشاورزی را نابود کرده است.

مسئولان از جمله فرمانداران مناطق خسارت دیده از جمله دلگان و نیز استاندار از استانهای معین شامل کرمان و هرمزگان و مقامات مسئول کشوری و نیز مردم در سراسر کشور خواسته هر چه سریعتر به شتاب مردم مناطق سیل زده بشتابند و برای این منظور لیستی شامل اقلام مواد غذایی و تجهیزات امدادی برای کمک رسانی اعلام کرده‌اند.

حال در شرایطی که خود استانهای معین همچون کرمان در منطقه جنوب اش و هرمزگان در منطقه جاسک درگیر سیل ویرانگر هستند و کمبود تجهیزات امدادی و نیروی انسانی هلال احمر در سیستان و بلوچستان احساس می‌شود، مردم مناطق سیل زده مانده‌اند تک و تنها و با دست خالی در حال کمک رسانی به هم هستند.

کدام پدیده های مخرب جوی سیستان و بلوچستان را درهم کوبید

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پیش از آغاز فعالیت سامانه بارشی انتظار وقوع حداقل شش پدیده مخرب جوی در استان می رفت که هر شش پدیده در مکان های مورد انتظار رخ داد.

محسن حیدری در در گفت و با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: ریزش سنگین باران و رگبار، وقوع تندباد لحظه ای، بارش برف، مه گرفتگی، کاهش 10 درجه ای دمای هوا و یخبندان شبانه از مهمترین پدیده های بودند که طی سه روز اخیر سیستان و بلوچستان را درگیر کرد.


وی با بیان اینکه حجم بارندگی ها در برخی ایستگاه ها به حدود 200 میلی متر نیز رسیده است، افزود: بارش های فراگیر این سامانه تمام 20 شهرستان استان را فرا گرفت اما شدت این بارش ها همان طور که انتظار می رفت در شهرستان های نیکشهر، فنوج، کنارک، چابهار، دلگان و به طور کلی نواحی مرکزی وجنوب استان بود.

خسارت سال های قبل سیلاب در خاش پرداخت نشده است

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: خسارت سال های قبل طوفان های شدید، بارش های تند و رگباری، سیلاب، برف، سرما و یخبندان پرداخت نشده است.

علی کرد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به نیازهای مردم سیل زده برای حضور بالگرد، قایق، مواد غذایی، پوشاک، آب شرب، لوازم بهداشتی و غیره افزود: از سال 92 تاکنون دولت نتوانسته خسارت وارده چند هزار میلیاردی به حوزه های زیرساختی، کشاورزی، راه، گردشگری، خدماتی، عمران شهری و روستائی و غیره را جبران کند.

ارسال اقلام ضروری و امدادی برای سیل‌زدگان توسط بنیاد مستضعفان

رئیس بنیاد مستضعفان از ارسال ۳۰۰ هزار بطری آب معدنی، ۵ هزار پتو و ۵ هزار بسته امدادی شامل اقلام ضروری غذایی و گرمایشی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان خبر داد.

سید پرویز فتاح با ابراز تاسف از وقوع سیل اخیر در برخی استان‌ها و بحرانی شدن شرایط در استان سیستان و بلوچستان، دستور اقدام سریع برای ارسال بسته‌های امدادی شامل اقلام گرمایشی و غذایی برای مردم سیستان و بلوچستان را صادر کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به ارسال ۵۰۰۰ بسته امدادی برای سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به نیازی که از سوی دستگاه‌های متولی از جمله استانداری، هلال احمر و سایر دستگاه‌های مربوطه اعلام شد، بنیاد مستضعفان، ۵۰۰۰ بسته کامل شامل ١۵ قلم مواد غذایی و بهداشتی و گرمایشی از جمله بادگیر، چکمه، کنسرو، چراغ قوه، چای و ... را در اختیار دستگاه‌های امدادی، گروه‌های مردمی و هلال احمر قرار می‌دهد.

3500 نفر مشغول امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل در جنوب استان

 استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر تعداد سه هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۶۵ گروه جهادی در مناطق سیل زده استان مشغول به فعالیت و امدادرسانی به هموطنان سیل زده هستند.

احمد علی موهبتی که هم اکنون به صورت میدانی در منطقه سیل زده حضور و از نزدیک در جریان مشکلات این مناطق قرار دارد، گفت: تمامی دستگاههای اجرایی و نهادهای امدادی، خدماتی و انقلابی در حال فعالیت جهت تسهیل شرایط برای افراد ساکن در مناطق آسیب دیده از سیل هستند.

پیشنهاد تن‌خواه پنج میلیاردی به دولت برای امدادرسانی به مناطق سیل زده

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن تشریح وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان درباره اینکه گفته می‌شود مدیریت بحران آمادگی برای این سیل نداشته است، گفت: به محض پیش بینی وقوع سیلاب و از چندین روز قبل هشدارهای ملی و محلی در این زمینه صادر شد.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طبق آخرین گزارش‌ها برق در ۱۳۰ روستا و جریان آب در ۱۰۰ روستای استان سیستان و بلوچستان قطع است، گفت: حدود ۲۰۰۰ نفر نیز در سیلاب گرفتار بودند که عملیات رهاسازی آنان انجام شده است.

نجار اضافه کرد: همچنین دو محور اصلی در ایرانشهر نیز بازگشایی شده است و امدادرسانی با سرعت بالایی در حال انجام است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از پرواز یک فروند هواپیمای باربری شامل ۱۰ تن چادر و چندین تن اقلام غذایی و امدادی از تهران به سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این هواپیما ظهر امروز از تهران بلند شده و اقلام آن در میان سیل زدگان توزیع خواهد شد.

وی از پیشنهاد تنخواه پنج میلیارد تومانی به دولت برای انجام کارهای امدادرسانی در سیل نیز خبر داد و تصریح کرد: این تنها برای انجام اقدامات اضطراری و امدادرسانی است. علاوه بر آن همچون روال قبل فرآیند تخصیص اعتبار و پرداخت وام برای بازسازی خانه‌ها و واحدهای آسیب دیده نیز انجام خواهد شد.

استاندارسیستان و بلوچستان، قطع محورهای ارتباطی ۵۰۰ روستا در سطح استان، مسدود شدن ۲۶ محور مواصلاتی فرعی، قطع برق ۱۳۰ روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۳۰۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان، قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک، قصرقند و همچنین آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی را از جمله آسیب های وارد آمده به مناطق سیل زده استان برشمرد.

رئیس سازمان اورژانس کشور جهت بازدید از مناطق سیل زده در سیستان و بلوچستان و نظارت بر روند ارائه خدمات بهداشتی ، درمانی و فوریت های پزشکی به این استان سفر کرد.

دکتر کولیوند همچنین از ارائه خدمات فوریت های پزشکی توسط ٣ فروند بالگرد اورژانس هوایی گناباد، ایرانشهر و زاهدان در مناطق سیل زده خبر داده است.

سیل اخیر، آسیبی به خوابگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی زاهدان وارد نکرد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در جریان سیل روزهای گذشته، خوشبختانه آسیبی به خوابگاه‌ها و دانشکده‌های دانشگاه وارد نشده و وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی و تحصیل دانشجویان، در وضعیت طبیعی و عادی است.

به گزارش ایسنا، دکتر «علیرضا انصاری مقدم» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن اعلام این خبر افزود: آب گرفتگی و سیل چند روزی است که قسمت‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان و روستاهای جنوبی را فراگرفته و متاسفانه خسارات زیادی به زیرساخت‌های جنوب استان وارد کرده است اما این سیل، تهدید جدی به شهرستان زاهدان از جمله خوابگاه‌های دانشجویی و دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وارد نکرده است.

ارتباط جاده ای با چندین شهرستان سیستان و بلوچستان برقرار نیست

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها از برگزاری جلسه شورای اداری سیستان و بلوچستان در چابهار خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیرحمزه قادری نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها با اشاره به وضعیت استان متبوعش اظهار کرد: در این هوای بسیار سرد برخی از مردمان، کودکان و زنان هنوز در محاصره آب هستند و به وسیله قایق و بالگرد به آن ها امداد رسانی می شود.

وی با بیان اینکه ارتباط جاده ای با چندین شهرستان برقرار نیست گفت: ضمن تقدیر و تشکر از هلال احمر و نیروهای امدادی؛ باید گفت این نهادها با شرایط سختی در حال خدمات رسانی هستند و در این راستا امکانات کم استانی جوابگو نیست. از پایتخت و سایر شهرها درخواست داریم در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

اهالی دشتیاری چابهار به فرزاد گمار، خبرنگار اعزامی ایسنا به چابهار گفته‌اند بیشترین خسارت سیل به 100 روستای این منطقه وارد شده و نتیجه آن شده که مردم این مناطق به راه و آب آشامیدنی دسترسی نداشته باشند. آنها گفته‌اند هنوز پس از سه روز از وقوع سیل هیچ کمکی به آنان نشده و تنها یک بالگرد برای انتقال یک بیمار دیالیزی به این منطقه آمده است.

 شغل مردم این منطقه صیادی است و وقوع این حادثه سبب شده قایق هایشان را از دریا برای جابه‌جایی مردم از میان سیلاب به این منطقه منتقل کنند.

اهالی دشتیاری به خبرنگار ایسنا گفته‌اند، آب سیلاب فروکش کرده اما آنان همچنان در محاصره‌ آب هستند. روستاهای دلگان در منطقه صفر مرزی و در نزدیکی عمان و پاکستان قرار دارد و 90 هزار نفر جمعیت دارند.

به گفته گمار، اقلام غذایی، بهداشتی و آب آشامیدنی از مهمترین نیازهای مردم این مناطق است چرا که مجبورند  آب گل آلود بیاشامند و اگر آب آشامیدنی به آنها نرسد مریض خواهند شد.

میربلوچ زهی، خبرنگار ایسنا در خاش نیز خاطرنشان کرده، وضعیت آبگرفتگی خاش بهتر از مناطق حوزه دشتیاری چابهار و زرآباد کنارک است اما مشکلات ناشی از یخبندان پس از برف سبب خیس شدن منازل خشتی و گلی در این مناطق شده و همین عامل احتمال ریزش سقف خانه‌ها را بیشتر کرده است.

مردم محروم این منطقه نیاز به پلاستیک برای پوشاندن موقتی سقف منازل دارند، چرا که تعدادی از منازل خشت و گلی بعد از چند روز فرو ریخته‌اند و خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشته است. بیشتر نیازهای این خانوارها مالی است و نیازمند کمک رسانی از سوی بنیاد مسکن هستند.

سیل زدگان سیستان و بلوچستان در انتظار سیل مهربانی

رحیم رهبر، شهروند سیل زده به ایسنا گفته، وضعیت شهر بنت و خصوصا دستگرد به شدت بحرانی بوده چرا که این منطقه نسبت به دشتیاری و زرآباد هم هوایش سردتر است.


وی اظهار کرد: بسیاری از روستاهای این منطقه به کلی از بین رفتند و هم اینک با گذشت 3 روز از وقوع سیلاب مردم دستگرد نیازمند مساعدت مردم و توجه ویژه مسئولین هستند. عملا به لحاظ قطع کامل ارتباط زمینی و تلفنی، هیچ اطلاعی از ‌میزان تلفات منطقه دستگرد بنت شهرستان نیکشهر نیست.


وی این پرسش را مطرح کرده که با توجه به هشدارهای بارشی در دو هفته اخیر و انبوه جلسات ستاد چرا نسبت به رها سازی آب سد زیردان در فرصت موجود اقدامی صورت نگرفته است؟


زین الدینی ادامه داد: حجم سیلاب دشتیاری فقط مربوط به ریزش های آن منطقه نیست و در حقیقت رها سازی آب سد زیردان زمانی انجام شده که بارش ها در بالا دست سد یعنی رودخانه کاجو( شهرستان قصرقند) و دشتیاری به بالاترین سطح رسیده است.
 

سیل "سیستان" را دریابید/ هنرمندان مردم را فرابخوانند

امین میری، یکی از هنرمندان تئاتر که اصالتش به سیستان و بلوچستان بر می‌گردد از همکارانش خواست حتی با انتشار یک عکس یا پست در صفحات شخصی‌شان، توجه دیگر هموطنان را به مردم سیستان جلب کنند و همچنین دیگر هنرمند فعال در زمینه تئاتر عروسکی هم از مردم خواست تا کمک‌های خود را از طریق خیریه‌های مردمی به هموطنانشان برسانند.

این کارگردان که در نمایش‌هایش به مسایل اجتماعی توجه دارد، به ایسنا می‌گوید: این خطه همیشه در حاشیه بوده و همواره دچار سیل و زلزله. اما سیل اخیر به گونه‌ای است که روستاهای زیادی به طور کامل زیر آب رفته‌اند و شرایط آنها بسیار وخیم است هلی کوپتر، تنها راه دسترسی به این روستاهاست.  

به گفته این کارگردان، مردم این خطه در حال حاضر بیش از هر چیزی نیازمند اقلامی مانند غذا، امکانات بهداشتی و پتو هستند.  

مجتبی رضایی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان سیستان و بلوچستان نیز در همین زمینه به ایسنا می‌گوید: سرما یی سابقه بوده و امان مردم را بریده است.

رییس انجمن هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان اضافه می‌کند: هموطنان می‌توانند کمک‌های خود را از طریق این انجمن یا هلال احمر به سیل‌زدگان برسانند. ما هم با تهیه عکس و فیلم از تمام اقدامات انجام شده، این اطمینان را به آنان می‌دهیم که کمک‌هایشان به مردم رسیده است.»

مواد غذایی و وسایل گرمایشی مهمترین نیاز مردم سیل زده

 مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفته، در حال حاضر اسکان و تهیه مایحتاج اولیه زندگی از مهمترین نیازهای مردم سیل زده سیستان و بلوچستان است.

عباسعلی ارجمندی افزود: کمک های امدادی از استان های تهران، کرمان، زنجان و خراسان شمالی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان ارسال شده است.
وی افزود: راههای ارتباطی تعداد 500 روستا و برق 45 روستا همچنان قطع است.

پرواز 6 بالگرد بر فراز مناطق سیل زده

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳ شهرستان استان سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب هستند.

به گفته وی، این شهرستان‌ها از جمله ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیک شهر، هیرمند بوده و از این میان شهرستان‌های فنوج ، کنارک و قصر قند بیشترین درگیری با سیلاب را دارند.

وی با بیان اینکه وضعیت شهرستانهای سرباز، دلگان، کنارک، چابهار و نیک شهر در ضعیت بحرانی و اضطراری قرار دارد، ادامه داد: راه های ارتباطی و خطوط ارتباطی با شهرستان فنوج قطع است و اطلاع دقیقی از وضعیت این شهرستان در دست نیست.

به گفته وی، به علت مسدود بودن راه‌های مواصلاتی و شرایط آب و هوایی نامناسب تاکنون ۱۳۰ بسته غذایی و ۴۵۹ تخته موکت و ۲۸۸۸ کیلوگرم نایلون پوششی در بین آسیب دیدگان توزیع شده است. با توجه به حضور بالگردهای جمعیت و سایرسازمانهای همکار تا پایان امروز سایر اقلام مورد نیاز در بین آسیب دیدگان توزیع می شود.

ارجمندی، مدیر کل مدیریت بحران استان به صدا و سیما گفته، بارشهای سیل آسا به زیرساختها، باغها و محصولات کشاورزی استان خسارت زده و عمق آبگرفتگی در برخی روستاها به 4 تا 8 متر می رسد.

 
 
 

نماینده سراوان: ۵۰۰ روستای سیستان و بلوچستان به هیچ راهی دسترسی ندارند

نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که در پی سیل در سیستان و بلوچستان رخ داده ضمن اشاره به این که بسیاری از روستاها به زیر آب رفتند گفت: ۵۰۰ روستا، شهر و شهرستان به هیچ راهی دسترسی ندارند.

به گزارش ایسنا، محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی جلسه علنی امروز مجلس خطاب به وزارت خانه‌های نیرو، ارتباطات و راه گفت: ۵۰۰ روستا و شهر و شهرستان به هیچ راهی دسترسی ندارند و خیلی از روستاهای سیستان و بلوچستان زیر آب رفتند و امکانات محلی پاسخگوی این  مشکلات نیست. دولت باید موضوع را پیگیری کند و به مشکل مردم در ایام سیل و خسارت توجه شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه راه سیستان و بلوچستان از وزارت راه خواست تا مشکلات جاده‌ای این استان را برطرف کند و خطاب به وزیر نفت گفت: در برخی از شهرستان‌های استان درجه هوا به زیر صفر هم آمده متاسفانه نفت سفید، گازوئیل و بنزین به موقع به دست شهروندان نمی‌رسد. لازم است وزیر نفت به این مهم توجه کند.

سلیمی: سیستان و بلوچستان را آب گرفته؛ هلال احمر رئیس ندارد

به گزارش ایسنا، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: آقای رئیس جمهور سیستان و بلوچستان را آب گرفته است و مردم دچار مشکل شده‌اند؛ هلال احمر به داد مردم برسد؛ آیا به شما گفتند که هلال احمر رئیس ندارد؟ یک نفر فریاد زد که هلال احمر رئیس ندارد؟

سامانه بارشی جدید جنوب سیستان و بلوچستان را فرا می گیرد

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: یه سامانه بارشی کم دامنه از اواخر وقت سه شنبه مناطق جنوبی استان را فرا می گیرد.

علی ملاشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به صدور اطلاعیه جوی شماره 45 این اداره کل اظهار کرد: فعالیت این سامانه بیشتر بر روی دریای عمان است اما برخی نواحی ساحلی و ارتفاعات جنوب غربی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.


وی با بیان اینکه رگبار باران در این مناطق سبب جاری شدن روان آب می شود، افزود: با توجه به مواج شدن هم زمان دریا توصیه می شود از تردد شناورهای کوچک صیادی و تفریحی به دریا خودداری شود و بالگردهای امدادی در مناطق سیل زده جوانب احتیاط را رعایت کنند.


 

آخرین وضعیت کمک به سیستان و بلوچستان

رییس مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در مورد آخرین وضعیت کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، ارجمندی در مورد آخرین وضعیت مناطق سیل زده و کمک نیروهای امدادی گفت: تیم‌های امدادی و گروه‌های جهادی سپاه وارد مناطق سیل زده شده‌اند و این در حالی است که اولین محموله کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نیز وارد مناطق سیل زده شده است.

رییس مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان با بیان این‌که ۶۵ گروه جهادی در قالب ۳۵۰۰ نفر از طرف سازمان بسیج وارد مناطق سیل زده شدند، اظهار کرد: در حال حاضر یک فروند بالگرد از کرمان به مناطق سیل‌زده اعزام شده است و امروز در بخش امداد هوایی این بالگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارجمندی با بیان این‌که محموله چادرهای هلال‌احمر در حال بارگیری در هواپیما هستند، ادامه داد: محموله‌های امدادی از زنجان، تهران، استان خراسان و غیره در حال بارگیری است.

وی اضافه کرد: با توجه به تماس‌های مکرر شهروندان مبنی بر ارائه‌ی کمک‌های مالی، شماره حساب ۵۹۶۳۶۳۶۳۵۳ جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان برای کمک‌های نقدی مردم در بانک ملت شعبه امام علی (ع) زاهدان برای دریافت کمک‌های مالی مردم در نظر گرفته شده است.

سیستان و بلوچستان در انتظار بالگردهای امدادی و آذوقه

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر لزوم امدادرسانی هوایی و تامین بالگرد برای آسیب دیدگان سیل سیستان و بلوچستان گفت: امیدوارم بالگردهای از استان‌های همجوار و تهران برای امدادرسانی و رساندن آذوقه به مردم این استان اعزام شود.

عزیز سارانی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت استان سیستان و بلوچستان پس از سیلاب گفت: هنوز برآوردی از خسارت‌ها انجام نشده اما آن چه که به عنوان یک فاجعه در این استان اتفاق افتاده است عدم امداد رسانی و کمک به مردم آسیب دیده این استان پس از ۷۲ ساعت است.

وی افزود: برخی روستاها ۷۲ ساعت است که بر اثر سیلاب راه ارتباطی آنها قطع شده و تنها امکان امدادرسانی به آنها از طریق هوایی است، در حالی که این امکان هنوز در سطح استان فراهم نشده و به شدت نیازمند اورژانس هوایی در سطح استان سیستان و بلوچستان هستیم.

سارانی با اشاره به این که در حال حاضر آب و برق در سطح استان قطع شده است افزود: مردمی که در روستاهای مختلف گرفتار سیلاب هستند اگر آذوقه غذایی تاکنون داشتند به اتمام رسیده، لذا به شدت نیازمند رساندن آذوقه غذایی به آنها هستیم که در تماس با فرمانداران و بخشداران مختلف همگی به این نکته تاکید داشتند اگر این مشکل ادامه پیدا کند و امدادرسانی تسریع نشود با یک بحران بزرگ مواجه خواهیم بود.

وی گفت: روستای دشتیاری چابهار در سیستان بلوچستان آسیب بسیاری دیده و وضعیت امداد رسانی نیز بسیار ضعیف است که در صورت ادامه این وضعیت شاهد فاجعه بزرگی در این منطقه خواهیم بود.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: به شدت نیازمند بالگرد برای امدادرسانی هستیم که امیدواریم بالگردها از استان‌های همجوار و یا تهران برای کمک رسانی به مردم سیستان و بلوچستان تامین شود.

گفت‌وگوی تلفنی معاون اول رییس‌جمهور با استانداران سیستان و بلوچستان و کرمان

معاون اول رییس‌جمهور صبح امروز (دوشنبه) در تماس‌های جداگانه با استانداران سیستان و بلوچستان و کرمان ضمن اطلاع از آخرین وضعیت بارندگی‌های کم‌سابقه و خسارات ناشی از سیل در این دو استان، بر ضرورت بسیج همه امکانات برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان از سیل و تلاش برای کاستن از آلام و خسارات به مردم تاکید کرد.

درخواست کمک از جوانان و سمن‌های امداد و نجات برای کمک به سیل‌زدگان

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از همه جوانان فعال در سازمان‌های مردم نهاد و شبکه تخصصی امداد و نجات خواست تا برای کمک به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان برای اعزام به این مناطق آماده شوند.

محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا، در پی وقوع سیل در استان‌های جنوبی کشور و شدت این واقعه در استان سیستان و بلوچستان و لزوم کمک رسانی به این افراد گفت: شبکه تخصصی امداد و نجات سازمان‌های مردم نهاد جوانان برای کمک رسانی به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان، هر چه سریع‌تر ساماندهی لازم را جهت اعزام سمن‌های امداد و نجات به این استان انجام دهند.


وی در ادامه تاکید کرد: شبکه امداد و نجات سازمان‌های مردم نهاد جوانان لازم است با هماهنگی‌های لازم در قالب شبکه امداد کشوری، جهت اعزام تیم‌های قایقرانی و نیروی امداد و نجات متخصص اقدامات مقتضی را انجام دهند.

انبارهای دارویی مناطق سیل‌زده پُر است / دستور به شرکت‌های پخش دارو

 

مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو درباره تامین داروهای مورد نیاز در استان‌های سیل‌زده گفت: در حال حاضر گزارشی از کمبود دارو در این مناطق نداشته‌ایم و موجودی کافی دارو در انبارهای دارویی مناطق سیل‌زده اعم از سیستان، هرمزگان و... وجود دارد.

دکتر غلامحسین مهرعلیان در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: به شرکت‌های پخش دارو هم اعلام کردیم که به محض اعلام نیاز دارویی از سوی این مناطق، به سرعت داروی مورد نیازشان را تامین و ارسال کنند.

۱۶ محور در سیستان و بلوچستان همچنان مسدود است

 اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان اعلام کرد: ۱۶ محور در سیستان و بلوچستان به علت برف و باران و طغیان رودخانه ها همچنان مسدود است.

هموطنان به مناطق سیل زده نروند

رئیس مرکز اطلاعات و کننترل ترافیک پلیس راهور ناجا ضمن اعلام محورهای مسدود مناطق سیل زده از هموطنان خواست که به مناطق درگیر سیل نروند.

سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: با توجه به وقوع سیل و آبگرفتگی در استان‌هایی از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی، شاهد طغیان رودخانه‌ها و مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی این استان ها هستیم.

وی با بیان اینکه قطعا برخی از محورهای مواصلاتی این استان‌ها بر اثر سیلاب تخریب شده‌اند گفت: اما در حال حاضر به علت وجود آبگرفتگی که وجود دارد نمی‌توان آمار دقیقی از محورهای تخریب شده اعلام کرد.

بازگشایی ۷۵ راه ارتباطی روستاهای سیستان و بلوچستان

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی ۷۵ روستای گرفتار برف و یا سیلاب نیمه شمالی استان با پایدار شدن شرایط جوی و تلاش شبانه روزی راهداران، بازگشایی شد.

ایوب کرد، صبح امروز دوشنبه در بازدید از محورهای مواصلاتی استان افزود: به دلیل سیلاب ناشی از بارندگی شدید در سراسر استان که در مناطق کوهستانی به صورت بارش سنگین برف بوده است، شاهد مسدود شدن مسیر ارتباطی ۱۲۵ روستا در حوزه جغرافیایی فعالیت این اداره کل بودیم که با فروکش کردن بارش باران و برف در منطقه و تلاش بی وقفه نیروهای راهداری، مسیر ارتباطی ۷۵ روستا بازگشایی شده و راهداران مشغول بازگشایی راه ارتباطی ۵۰ روستای باقیمانده هستند.

خسارت مالی سنگین مددجویان بهزیستی در سیل سیستان و بلوچستان

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دریافتی از کمیته بحران سازمان بهزیستی و استان سیستان‌ و بلوچستان و بر اساس بررسی های اولیه تا این لحظه آسیب جانی به مددجویان بهزیستی در سیل این استان گزارش نشده است، گفت: با این حال با توجه به اینکه منازل اکثر مددجویان در روستاهاست و با مصالح خشتی و گلی بنا شده است، در نتیجه منازل این افراد دچار آسیب دیدگی ناشی از سیلاب شده‌اند.

مسعود آسیما در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون اطلاعات مربوط به ۲۰ شهرستان سیل زده در استان سیستان‌و بلوچستان بررسی و جمع‌آوری شده است، توضیح داد: براساس گزارش‌های جمع‌آوری شده تا این لحظه بیش از ۳۶۰۰ خانوار تحت پوشش این سازمان دچار خسارات جزئی و کلی شده‌اند.


وی با اشاره به اینکه اقلام ضروری بین این افراد در حال توزیع است، اظهار کرد: بیش از ۲۰ هزار بطری آب معدنی، ۵ هزار کنسرو، پتو، نان، چادر، پوشک کودکان و  بزرگسالان کم توان و ... در منطقه توزیع شده است.


همچنین دکتر جهان تیغ، مدیرکل بهزیستی استان سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه به دنبال آب گرفتگی راه‌ها، راه‌های مواصلاتی حدود ۲۰۰ روستا قطع شده است، گفت: مسئولان بهزستی استان و محلی از روز گذشته در حال سرکشی به روستاها هستند و لوازم ضروری اولیه مانند پتو، آب معدنی و ... را با کمک تیم‌های امدادی در اختیار سیل زدگان قرار می‌دهند.

فرماندار دلگان: دارایی بسیاری از مردم را آب برد

 فرماندار دلگان گفت: بارش های سنگین و سیلابی سبب وارد شدن خسارت های فراوانی به مردم این منطقه گردیده و با توجه به فقر و محرومیت شدید مردم منطقه، دارایی بسیاری از آنان را آب برده است.

مجتبی شجاعی افزود: اکنون ضروریست مدیران ملی برای اینکه اندکی از آلام کشاورزان و دامداران خسارت دیده کاهش پیدا کند، نوید جبران خسارت های کشاورزان و دامداران را در اولویت کاری خود قرار دهند. گرچه رحمت الهی پر از برکت و آبادانی در آینده خواهد بود اما بودند افرادی که کل دارایی شان دو تا سه دام بود که آنها را آب با خود برد.

استاندار: سیل زدگان سیستان و بلوچستان به حمایت ملی نیاز دارند

 استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیل زدگان واقع شده در مناطق جنوبی استان با توجه به حجم بالای بارش‌ها، وقوع سیلاب، زیر آب رفتن خانه‌های روستایی و اراضی کشاورزی و بی‌خانمان شدن خانوارها به حمایت ملی برای جبران خسارت‌ها نیاز دارند.

احمدعلی موهبتی، شب گذشته در بازدید از مناطق سیل زده چابهار و نقاط جنوبی سیستان و بلوچستان افزود: به بالگرد، قایق، مواد غذایی، آب و لوازم بهداشتی و کمک‌های امدادی نیاز است که بر حسب پیگیری‌ها استان های معین و ستاد مدیریت بحران کشور امروز پای کار می آیند.

موهبتی ادامه داد: حجم خسارت وارده به منازل، اراضی کشاورزی و تاسیسات و زیرساخت ها و راه های ارتباطی بسیار بالاست. 

وضعیت زاهدانِ سیل‌زده از زبان نماینده شهر

نماینده زاهدان گفت که سیل اخیر در این شهرستان باعث خرابی‌ خانه ها شده است.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت شهر زاهدان در پی سیل اخیر در این شهرستان گفت: این سیل، خرابی‌ها به دنبال داشته به خصوص در حاشیه زاهدان که ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین وجود دارد و اکثر خانه‌ها خشت و گلی استو افراد مستضعف در این خانه‌ها ساکن هستند، تعدادی از آنها مجبور شدند با پلاستیک سقف خانه‌های خود را بپوشاندند تا مشکلی برای آنها به دلیل بارندگی‌های زیاد ایجاد نشود.

محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب/ درخواست اعزام بالگرد به منطقه

کدخدایی، یک عضو شورای شهر بنت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب به ایسنا اعلام کرد متاسفانه طی سه روز اخیر از روستاهای بخش غربی بنت بی‌خبر هستیم. شاهد بارش باران شدید در شهر بنت هستیم به گونه‌ای که حدود ۱۷۳ میلی‌متر باران باریده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر قطع برق و تلفن، تمامی راه‌های دسترسی به این روستاها مسدود شده است این منطقه حدود ۱۰ هزار نفر سکنه دارد. شهر بنت از توابع شهرستان بنت در استان سیستان و بلوچستان است.

یخبندان شدید در خاش

ایسنا/سیستان و بلوچستان به دنبال وقوع بارش باران سنگین و برف زمستانی در خاش و تفتان که منجر به سفیدپوش شدن قله، ارتفاعات، کوهپایه و دامنه های قله آتشفشانی نیمه فعال جنوب شرق کشور شده، سرما و یخبندان شدید این شهرستان مرزی را فرا گرفته است.

بارش ۱۷۵ میلی متری باران در پائیز و زمستان خاش گر چه در مقایسه با بارش های ۳۰۰ میلی متری سال های قبل فاصله دارد، اما با پر شدن و آبگیری سدها و بندهای خاکی و سنگی و ملاتی و سازه های منابع طبیعی و آبخیزداری کمکی بزرگ به تقویت سفره های زیرزمینی می شود.

نماینده مردم زابل در مجلس: نبود زیرساخت‌ها خسارت بالایی به سیستان وارد کرده است

یک عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد که انجام نشدن اقدامات پیشگیرانه باعث شده تا سیل به مردم استان خسارت بالایی وارد کند.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله دهمرده در تذکری شفاهی در  جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سیل اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد، در صورتی که این سیل قابل پیش‌بینی بود اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها سیل به استان سیستان و بلوچستان خسارت زیادی وارد کرده است.

وی اظهار کرد: بنده از وزارت کشور، نیرو و استاندار سیستان و بلوچستان گلایه‌مند هستم، چرا که در ابتدای امسال نیز مختصر سیلی در سیستان آمد و خساراتی برجای گذاشت. براساس مصوبات ستاد بحران باید لایروبی رودخانه‌ها انجام می‌شد و اقداماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع سیل صورت می‌گرفت، اما نه تنها اقدامی نشده بلکه خسارت سنگینی به مردم وارد شده است. ظاهرا پیشگیری برای برخی از مسئولان اصلا معنایی ندارد.

سیل مدارس دشتیاری و پلان چابهار را تعطیل کرد

 اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مدارس تمام مقاطع تحصیلی در نوبت صبح و عصر منطقه دشتیاری و پلان در چابهار امروز دوشنبه ۲۳دی ماه تعطیل است، اما امتحانات نهایی متوسطه دوم به قوت خود باقیست.

مرکز مدیریت راهها نیز اعلام کرد: محورهای ایرانشهر - مهرستان / سرباز - مهرستان/ مهرستان - سوران/ فنوج _ اسپکه/ بزمان_ دلگان/ ایرانشهر _ دلگان/ نیکشهر_ کنارک که به علت طغیان رودخانه محلی مسدود شده بود، با تلاش عوامل راهداری بازگشایی شد.

ریزش آوار جان دختر ۵ ساله سراوانی را گرفت 

 مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان گفت: ساعتی قبل بر اثر ریزش آوار در کهک سراوان یک دختر بچه ۵ ساله جان باخت.

فریبرز راشدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه در سه روستای سراوان حادثه ریزش آوار گزارش شده است، افزود: هم‌چنین دو حادثه دیگر ریزش آوار در دزک و روستای محمدی سراوان رخ داد که دو نفر مصدوم و توسط دو دستگاه آمبولانس به بیمارستان رازی سراوان منتقل شدند.

 

نجات مفقودان سیلاب سیستان و بلوچستان

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: مفقودان سیلاب مناطق جنوبی استان با تلاش و همت نیروهای امدادی نجات پیدا کردند. 

رسول راشکی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: روز گذشته پنج نفر از ساکنان روستای رادو از توابع دشتیاری چابهار در سیلاب مفقود شدند که تیم عملیات امداد و نجات هلال احمر پس از ۵ ساعت جستجو توانستند این نفرات را نجات دهند.  این مفقودان در رودخانه و کانال روستای جماعت‌زهی پیدا و به بیمارستان منتقل شدند که حال دو نفر از آنها وخیم است. 


معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم با اشاره به گزارشات مردمی مبنی بر غرق شدن یک نفر در رودخانه سرباز، گفت: نجاتگران جمعیت هلال احمر استان در قالب دو تیم جسد این فرد را طی دو ساعت عملیات در رودخانه سرباز پیدا کردند و به نیروی‌های انتظامی تحویل دادند.

مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند

حزب اعتماد ملی استان سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه‌ای در رابطه با سیل این استان ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد نهادهای امداد رسان مسئول، از همه مردم ایران و نهادهای غیردولتی مرتبط تقاضا کرد برای کمک به هموطنان خود در سیستان و بلوچستان بکوشند.

متأسفانه به نظر می رسد نه تنها هیچ‌گونه دانش و توانی در زمینه آمادگی برای مقابله با بحران‌های این چنینی در بین مسئولان مربوطه وجود ندارد، بلکه استفاده از تجربیات دیگر کشورهای جهان و یا حتی درس گرفتن از تجربیات موجود منطقه‌ای نیز -مانند آنچه در بحران های گذشته از جمله سیل پیش آمده در ابتدای امسال رخ داد- نیز جایی در نحوه‌ی مدیریت بحران‌زده‌ی متولیان امر ندارد.

به این خاطر است که مردم استان سیستان و بلوچستان به مانند دیگر مردم کشور و البته با شدت بیشتری در طی چند دهه و بطور سالیانه در حال تجربه حوادث تکراری و از یک نوع هستند.

به گزارش ایسنا، از اواخر هفته گذشته سازمان هواشناسی هشدارهایی درباره بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور اعلام کرده بود. این بارش‌ها که از اواخر روز جمعه آغاز شده، بخش‌های زیادی از استان‌ سیستان و بلوچستان، به ویژه جنوب آن را درگیر کرده است. در مجموع ۱۳ شهرستان این استان تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند و برخی از آنها به شکل کامل در سیل محاصره شده‌اند و نیاز به کمک فوری دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار