کد خبر: ۹۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
ایرنا نوشت: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از واکسیناسیون رایگان علیه آنفلوانزا در استان سیستان وبلوچستان خبر داد و گفت: سرما سلامت سیل‌زدگان را تهدید می‌کند.

علیرضا رئیسی روز سه شنبه درباره سیل در استانهای جنوبی و شرقی کشور افزود: حادثه سیل در جنوب کشور اکنون حداقل سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را درگیر کرده است. دهها روستا در معرض سیل قرار گرفته و احتمال دارد با یک بارندگی دیگر استانهای دیگری مثل خوزستان نیز دوباره درگیر سیل شوند. 

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای سیل زدگان نیز گفت: اکنون تیم های واکنش سریع بهداشت شامل تیم های بهداشت محیط، مدیریت بیماری ها و مراقبت از مادران باردار و سالمندان در مناطق سیل زده مستقر هستند و اقدامات لازم برای ایمنی آب و نظارت بر توزیع آب و کلرزنی آب انجام می شود، مراقبت از مادران باردار و آموزش مردم برای پیشگیری از بیماری ها انجام می شود و تیم های بهداشتی در کمپ هایی که مردم سیل زده اسکان داده شده اند، حضور دارند و علاوه بر کلرزنی آب، اقلام بهداشتی از جمله شیرخشک توزیع می شود.

وی افزود: واکسیناسیون اطفال نیز در مناطق سیل زده طبق برنامه واکسیناسیون در حال انجام است تا واکسیناسیون اطفال در این مناطق عقب نیافتد.

معاون بهداشت گفت: مشکلی که اکنون جای نگرانی دارد این است که هوا سرد است و با توجه به اینکه هنوز مساله آنفلوانزا در کشور وجود دارد. وزارت بهداشت گروه های پر خطر شامل زنان باردار، سالمندان بالای ۶۰ سال و بیماران قلبی و کلیوی را به صورت رایگان تحت پوشش واکسن آنفلوانزا قرار می دهد.

رئیسی افزود: دهها روستا اکنون زیر آب رفته و تعداد زیادی از مردم این روستاها اکنون یا خانه خود را از دست داده اند یا راه ارتباطی آنها قطع شده است. مشکل دیگر تلف شدن تعداد زیادی از طیور و دام های روستاییان است.کار جمع آوری و گندزدایی لاشه حیوانات به صورت روزانه انجام می شود. هیج یک از خانه های بهداشت تعطیل نشده اند و علاوه بر فعالیت همه خانه های بهداشت، تیمهای سیار بهداشتی بیشتری در این مناطق فعال شده اند.

۲۰ هزار نفر بی خانمان شدند

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ هزار نفر در روستاهای استان سیستان و بلوچستان تحت تأثیر سیل بی خانمان شده اند یا خانه خود را از دست داده اند یا در محاصره آب قرار گرفته اند. 

معاون وزیر بهداشت گفت: امدادرسانی به سیل زدگان ادامه دارد اما خود امدادگران و نیروهای بهداشتی هم تحت تاثیر اخبار ناخوشایند اخیر ناراحت و متاثر هستند.

رئیسی افزود: اگر چه به جز سیستان و بلوچستان استانهای دیگری مثل کرمان و هرمزگان نیز درگیر سیل هستند اما حجم آب در مناطقی از جمله ایرانشهر و روستاهای اطراف آن خیلی بیشتر است و به همین علت تیم های بهداشتی در این مناطق بیشتر فعال شده اند. در هرمزگان چون محاصره آب را نداشتیم امدادرسانی بهتر انجام می شد.

وی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره احتمال بروز بیماری های واگیر در مناطق سیل زده گفت: هنوز موردی از بیماری های واگیر از جمله مالاریا و وبا در این مناطق گزارش نشده است. ممکن است در برخی افراد مواردی از استفراغ یا اسهال دیده شود اما اپیدمی خاصی نداریم. بیشتر این بیماری ها با گرم شدن هوا ممکن است گسترش پیدا کنند. نگرانی کنونی بیشتر از بیماری های تنفسی و آنفلوانزاست و بعد از آن پیشگیری از بیماری های انگلی، روده ای و گوارشی ناشی از عفونت لاشه حیوانات است. حیوان گزیدگی شامل مار و عقرب گزیدگی نیز در فصول سرد سال بسیار کم است و فعلا موارد چندانی از حیوان گزیدنی نداریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: با گرم شدن هوا خطر بیماری های عفونی از جمله مالاریا و حیوان گزیدگی در مناطق سیل زده بیشتر می شود. اما اکنون هیچ اپیدمی خاصی از بیماری های عفونی در مناطق سیل زده وجود ندارد و نظارت بر سلامت آب با دقت انجام می شود.

وی گفت: متاسفانه مدیریت به سبک مدیریت آتش نشانی در کشور باعث شده که هیچ آمادگی قبل از حوادث وجود نداشته باشد. در مورد حوادث طبیعی مانند آتش نشانی صبر می کنیم تا در یک جا حادثه ای رخ دهد بعد به سرعت برای امدادرسانی وارد عمل می شویم در حالی که از هم اکنون می دانیم با چند ۱۰ میلی متر بارندگی مثلا در خوزستان باز هم ماجرای سیل و فاضلاب و گرفتاری مردم تکرار می شود.

سیل و زلزله در ایران حوادث مترقبه است

رئیسی افزود: سیل و زلزله در ایران دیگر حوادث غیر مترقبه نیست بلکه مترقبه است اما بدون آمادگی و تقویت زیرساختها با مدیریت آتش نشانی صبر می کنیم تا حادثه رخ دهد و بعد به سرعت به فکر امدادرسانی می افتیم.

وی افزود: زیرساختهای کشور واقعا مشکل دارد اینکه سیل یا زلزله در کشور رخ می دهد در ایران حادثه غیر مترقبه نیست. در خیلی مناطق کشور که خشک هستند و در حالت عادی میزان بارندگی زیر ۱۰۰ میلی متر در سال است وقتی یکباره ۷۰ میلی متر یا ۸۰ میلی متر باران می بارد و خداوند رحمت خودش را نازل می کند، یکباره حجم آب بالا می آید. متاسفانه در بسیاری از مناطق کشور اصول شهرسازی رعایت شده و همچنان شاهد ساخت و ساز در حریم رودخانه ها هستیم، نوسازی و بازسازی ساختمانها مورد غفلت قرار می گیرد و مساله مهار آبهای سطحی در کشور به درستی انجام نمی شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: هر جایی ممکن است بارندگی رخ دهد، اکنون در سطح کشور خیلی از استانها پر باران است اما اتفاقی نمی افتد اما در یک استان که دچار کم آبی است با یک چند ساعت باران دچار بحران می شویم. مثلا در استان خوزستان، لرستان، گلستان واقعا بعد سیل از سیل نوروز چه اقدامی انجام داده ایم. از سیل گذشته چه تجربه ای گرفتیم. چه کاری کرده ایم.

مشکل فاضلاب خوزستان حل نشد

رئیسی افزود: مشکل اصلی خوزستان فاضلاب است و بارها گفته شده اما برای این مشکل قدیمی چه کاری انجام داده ایم. دوباره باران می بارد و دوباره فاضلاب وارد شهر وارد خانه های مردم می شود. به این نوع مدیریت می گویند مدیریت آتش نشانی، یعنی صبر می کنیم جایی آتش بگیرد بعد به سرعت برویم خاموش کنیم و می گوییم چرا دیر رسید یا زود رسید. باید کاری کنیم که جایی آتش نگیرد.

وی افزود: اصول مدیریت بحران و پیشگیری از بحرانها و کاهش خسارات قبل از حادثه در دنیا یک علم است و اقدامات پیشگیرانه مشخص است. همیشه گفته ایم پیشگیری بهتر از درمان است. اکنون دیگر سیل و زلزله در ایران حوادث غیرمترقبه نیست. اینها حوادث مترقبه است، مدام رخ می دهد و ما باید آمادگی داشته باشیم. سازمانهای متعددی هم برای پیشگیری از بحرانها تشکیل شده است اما اقدام موثری انجام نمی دهند.

47231
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار