کد خبر: ۹۳۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
تجارت آنلاین از بررسی یک ابرچالش اقتصادی گزارش می دهد؛
قبح پدیده شوم قاچاق کالا بر هیچ کس پوشیده نیست. هر چه قدر این پدیده زشت و نامیمون است در شرایط فعلی کشور که با اقتصادی نابسامان و بحران زده روبرو هستیم زشت تر و ناپسندتر است.

رکود تولید، پیامد گسترش قاچاق

اقتصاد کلان: قبح پدیده شوم قاچاق کالا بر هیچ کس پوشیده نیست. هر چه قدر این پدیده زشت و نامیمون است در شرایط فعلی کشور که با اقتصادی نابسامان و بحران زده روبرو هستیم زشت تر و ناپسندتر است. از حق نباید گذشت، متولیان و دستگاه های مبارزه با قاچاق کالا همه تلاش خود را به کار می برند تا از گسترش بی رویه این معضل ویران کننده جلوگیری کنند اما آن ها موانعی هم در این راه دارند که بایستی با هماهنگی بیشتر مسئولان و هم افزایی دستگاه ها این موانع تا حد مقدور بر طرف شود.

  • رشد ۷۰۰ درصدی کشفیات کالای قاچاق در کشور

در این خصوص جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: در ۹ ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۰۰ درصدی در کشفیات و مبارزه با جرائم اقتصادی کشور تجربه شده است.

به گزارش خبرگزاری ها به نقل از پلیس، ایوب سلیمانی در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران هدف پلیس امنیت اقتصادی را مبارزه با جرائم اقتصادی و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی دانست و اظهار کرد: پلیس گمرک تاکنون در ۱۳ نقطه کشور فعال است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال در ۲۹ گمرک مستقر شود. وی عنوان کرد: پلیس گمرک با هدف اشراف بر فرآیند کار در مبادی رسمی ورود کالا (هر جنسی اعم از مجاز و غیرمجاز) به کشور تشکیل شد تا در نهایت بتواند از ورود کالای غیرمجاز جلوگیری کند.

  • ایجاد 53 هزار شغل با جلوگیری از قاچاق

از جمله آسیب های جدی قاچاق،‌تعطیلی کارگاه ها و افزایش بیکاری است. در این باره یک کارشناس اقتصادی گفت که در خوشبینانه ترین حالت قاچاق لوازم خانگی ۲.۱ میلیارد دلار در کشور است که درصورت جلوگیری از قاچاق، می توان ۵۳ هزار شغل در این حوزه به طور مستقیم ایجاد کرد. به گزارش ایسنا، رسول جمشیدی ضمن حضور در برنامه تلویزیونی پایش، با تاکید بر ۲.۱ میلیارد دلار برآورد حجم قاچاق لوازم خانگی در کشور، تصریح کرد: این تخمینی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده است. اما با توجه به ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور و وجود لوازم خانگی های بروز در بازار، حجم قاچاق بیش از این میزان است.

همچنین این کارشناس اقتصادی با اعتقاد به اینکه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا کم کاری شده است بیان کرد: در سه سال اخیر برخوردی جدی با عرضه کنندگان لوازم خانگی قاچاق نداشته ایم. بر اساس گزارش گمرک در سال ۱۳۹۵، ۵ میلیون دلار تلویزیون به ایران وارد شده ولی بر اساس گزارش کشورهای صادرکننده این میزان بیش از ۳۸۰ میلیون دلار است. جمشیدی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های لوازم خانگی کره جنوبی ارتباط خودشان را با ایران قطع کرده‌اند، گفت: همین شرکت ها حاضر شده اند در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عوارض مغازه هایی که تابلو با برند آنها دارند را پرداخت کنند. حال این سوال به وجود می آید که چگونه محصولات این شرکت ها با وجود قطع ارتباط رسمی، به ایران می رسد؟

وی افزود: این شرکت ها با حفظ تبلیغاتشان، در حال دور زدن کشور هستند بدین صورت که با عدم پرداخت تعرفه های گمرکی و ارائه نکردن خدمات پس از فروش، به فعالیت در بازار لوازم خانگی ادامه می دهند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در حوزه قانون گذاری قوانین خوبی داریم اما اجرا نمی شوند. نمونه آن ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا است که سال ۱۳۹۶ همه واردکنندگان را موظف کرده برچسب های شناسه کالا و کد رهگیری را برای محصولات بگیرند. جمشیدی افزود: باید به واردکنندگان اصیل اجازه واردات داده شود. البته تولیدکنندگان داخلی ادعا دارند که می توانند نیاز داخل را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ همه تولیدکنندگان ملزم شدند شناسه کالا را بر روی محصولاتشان درج کنند، گفت: تا مرداد ۱۳۹۸ به آنها فرصت داده شد این کار را انجام دهند، اما هنوز انجام نشده است. ما تا برخورد با متخلفین نداشته باشیم، کاهش قاچاق صورت نمی گیرد. ما در سطح عرضه برخوردی از سوی بازرسان و نهادهای محصول مشاهده نمی‌کنیم.

  • آمار قاچاق در کشور واقعی نیست

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان داد آمار موجود از مقدار کالای قاچاق در کشور واقعی نیست،

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با خبرگزاری آنا، درباره آخرین وضعیت گزارش تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این تحقیق و تفحص در اوایل دوره دهم مجلس کلید خورده و هر تحقیق و تفحص طبق قانون ۶ ماه فرصت دارد تا تکمیل شود؛ البته به دستور رئیس مجلس این مهلت می‌تواند ۶ ماه دیگر هم تمدید شود. موسوی لارگانی اظهار کرد: گزارش‌ تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید راه چاره‌ای برای تقویت کالای داخلی و ممانعت از قاچاق داشته باشد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دوبار درباره جلوگیری از قاچاق کالا و حمایت از تولید داخلی دستور داده‌اند، افزود: این حکم ابتدا خطاب به دولت بود که فرمودند دولت استفاده از کالایی که مشابه داخلی دارد را برای خودش حرام کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود کالاهای خارجی که نمونه داخلی آن در کشور تولید می‌شود، سبب دلگرمی سرمایه‌گذار و تولید کننده می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار