کد خبر: ۹۳۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
مينا ابراهيمي‌بسابي

جامعه شناس

از دیرباز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های بشر دستیابی به زندگی همراه با ا استقلال ،راحتی ،درآمد کافی و پایدار بوده است تا بتواند نیازهای اساسی معیشتی و معنوی خود را تأمین کند . لازمه داشتن چنین شرایطی احراز شغل مناسب همراه با امنیت شغلی است . در دنیای در حال تغییر و تحول امروز در برابر موفقیت‌ها و...شکست‌های غیرمنتظره برای تداوم حیات و بهبود زندگی نیازمند یافتن ایده‌ها و راه‌حل‌های نوین جهت تغییر شرایط به نفع خود هستیم. یکی از این مسیرهای جدید بازار بزرگ کار و کارآفرینی است که در آن به نقش خصوصیات برجسته و طوفان‌های فکری انسان همانند شناسایی نیازها ، درک واقعیات ،ذهنیت پویا و مثبت ،پشتکار و اراده ،اندیشه و خلاقیت ، قدرت ریسک‌پذیری و..... در مقابل ثروت‌های مادی تأکید می‌شود . حال بنا به‌ضرورت روزافزون نیاز جامعه به نهادینه کردن فرهنگ کار و کارآفرینی نیازمند ترویج و تشویق اندیشه‌های کارآفرینی ،آموزش کارآفرینی در مدارس و دانشگاه‌ها ، معرفی و حمایت از کارآفرینان موفق و خوش‌ذوق و کاهش بوروکراسی اداری هستیم .

در این راستا مهم‌ترین ابزار حرکتی به سمت بروز روحیه کارآفرینی ارائه الگوی آموزش مهارت محور در دوران تحصیل به‌منظور آگاهی بخشی و توانمندسازی افراد است که با فراهم ساختن محیط خلاق ،محتوای مناسب و اجرای عملی طرح‌های ساده با توجه به موقعیت بومی و محلی ، و برنامه درسی که در آن مفاهیم کلیدی کارآفرینی ، نقش خلاقیت ، تفکر اقتصادی ، مشارکت در کارهای گروهی ، مسئولیت‌پذیری و مهارت‌های ارتباطی و آموزش‌های کاربری بر اساس علایق و سرگرمی گنجانده شود و قابلیت‌های لازم جهت تربیت کارآفرینان آینده در روزهای رشد و یادگیری مدارس در تمامی مقاطع ونیز آموزش عالی ارائه گردد تا جوانان به‌عنوان نیروی انسانی امیدوار ،کارآمد ، پرتکاپو و مولد پس از پایان تحصیلات از فرهنگ پشت‌میزنشینی و انتظار برای پیدا کردن مشاغل دولتی و کارمندی و نیز چالش بیکاری فاصله بگیرند و با اطلاعات و دانش روز همراه با اندیشه و عمل توانایی راه‌اندازی برنامه کسب‌وکار مستقل و ارائه محصول و یا خدمت بکر و تازه را پیدا کنند و برای خود و همنوعانشان فرصت‌های جدید شغلی به وجود آورند. هم‌اکنون کارآفرینی نوعی میل به تغییر و شیوه‌ای از زندگی است که بسیاری از افراد جامعه آن را پذیرفته‌اند .در این زمینه نقش پررنگ رسانه‌ها به‌ویژه رادیو و تلویزیون را در فرهنگ‌سازی و شفافیت کاری اهرم کارآفرینی نمی‌توان نادیده گرفت .آن‌ها به‌وسیله برنامه‌ها و تبلیغات گسترده مکرراً واژهای کار و کارآفرینی را در شکوفایی توانایی‌های انسان و ترویج ارزش کارآفرینی و فرصت پیشرفت مطرح کرده و باقدرت دسترسی سریع و آسان به مخاطبان در شهرها و روستاها بستر لازم جهت معرفی عناصر مثبت و سازنده‌ای در زمینه ارزش های کارآفرینی ، خودکفایی و بهبود شرایط زندگی را فراهم آورده‌اند . بی شک ترویج کارآفرینی و رشد و فراگیری این پدیده فرهنگی نوشدارویی برای جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و نیل به وضعیت مطلوب اقتصادی در جهان امروز است .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار