کد خبر: ۹۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
بررسی های «تجارت آنلاین» نشان می دهد؛
موضوع واگذاری سرخابی ها به یک کلاف سر در گم در عرصه های ورزش و اقتصاد کشور تبدیل شده است و به نظر نمی رسد که به این تازگی ها در این باره تصمیم قاطع و نهایی اخذ شود چون آنطور که معلوم است هیچ عزم راسخی درر این میان وجود ندار و هرچه که هست وعده است و ابراز امیدواری و احاله به وقت و فرصتی دیگر.

سرخابی ها در بن بست واگذاری

گروه اقتصاد کلان: موضوع واگذاری سرخابی ها به یک کلاف سر در گم در عرصه های ورزش و اقتصاد کشور تبدیل شده است و به نظر نمی رسد که به این تازگی ها در این باره تصمیم قاطع و نهایی اخذ شود چون آنطور که معلوم است هیچ عزم راسخی درر این میان وجود ندار و هرچه که هست وعده است و ابراز امیدواری و احاله به وقت و فرصتی دیگر. این در حالی است که بحث واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، در قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ به‌شکل مشخص تعریف شده است. بر اساس این قانون، واگذاری به روش‌های مختلف از جمله مزایده، بورس، روش مذاکره امکان‌پذیر است.

  • ابراز امیدواری دولت

در همین راستا روز گذشته جلسه گزارش روند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای سازمان‌های خصوصی سازی و بورس در دفتر معاون اول رییس جمهور برگزار شد. به گزارش تجارت به نقل از رسانه های خبری، جهانگیری در این جلسه با قابل قبول خواندن تلاش‌های وزارت ورزش و جوانان و سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس برای واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس گفت: سیاست دولت و شخص رییس جمهور واگذاری هر چه سریع‌تر شرکت‌های دولتی از جمله این دو باشگاه است. جهانگیری همچنین بیان کرد: واگذاری هر چه سریع‌تر دو باشگاه فرهنگی - ورزشی استقلال و پرسپولیس مورد تاکید دولت است و امیدوارم بزودی و با طی مراحل کارشناسی و فنی این اتفاق خوب بیفتد.

  • تشریح آخرین وضعیت واگذاری سرخابی‌ها

در خبری دیگر معاون وزیر ورزش گفت: تاکنون ۱۹ جلسه با حضور مدیران سازمان خصوصی سازی و بورس برگزار کرده ایم و انتقال دو ورزشگاه درفشی فر و مرغوبکار به همراه ثبت برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به عنوان دارایی، موثرترین گام های خصوصی شدن در این مدت بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمشید تقی زاده افزود: در جریان واگذاری ثبت علائم تجاری یکی از مهم‌ترین برنامه های مورد توجه سازمان های دست اندرکار است و تا این زمان باشگاه پرسپولیس عملیات ثبت برند را در ۴۵ طبقه در ثبت شرکت ها انجام داده و منتظر اقدام باشگاه استقلال هستیم.

  • موانع واگذاری سرخابی‌ها

مدیر بازار اولیه سازمان بورس اوراق بهادار درخصوص واگذاری این دو باشگاه اعلام کرد: در قانون بودجه سال ۹۸ تکلیف شده است که ۵ درصد از سهام استقلال و پرسپولیس در بورس عرضه و کشف قیمت شود و بعد بلوکی فروخته شود. قانون‌گذار این را برای حکمران در بند «ح» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۸ تکلیف کرده است. به گزارش دنیای اقتصاد، علی بیک‌زاده عنوان کرد: وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی طی ۲۰ جلسه مساله را بررسی کرده‌اند. ولی اهم مطالب و اساس سازوکار بورس بحث شفافیت صورت‌های مالی است. یعنی وقتی یک شرکت به مردم عرضه می‌شود اولین موضوعی که مردم براساس قوانین و قانون تجارت مطالبه می‌کنند صورت‌های مالی شفاف است.

وی ادامه داد: ازدیاد بدهی‌ها به دارایی‌ها ایجاد زیان می‌کند. یعنی اگر در باشگاه یا مجموعه درآمدها کفاف هزینه‌ها را ندهد زیان ایجاد می‌شود. ...یاز مردم برای حمایت از این باشگاه‌ها شفافیت است. ممکن است تعداد سهامداران این دو باشگاه بیشترین تعداد سهامداران تاریخ باشد. وی در این خصوص افزود: موضوع دوم اصلاح ساختار مالی است. ما در این دو باشگاه یک مقدار زیان و یک مقدار سرمایه داریم که باید تعیین تکلیف شود. در یک باشگاه یک میلیون تومان و در یک باشگاه ۱۰ میلیون تومان سرمایه داریم. اگر قرار بر واگذاری باشد باید ظرفیت دادن سهم به خریداران را داشته باشد و این نیازمند افزایش سرمایه است و این سرمایه به واسطه قانون تجارت باید افزایش پیدا کند. طبق قانون تجارت، سرمایه و سهام شرکت به مردم عرضه می‌شود، بنابراین سرمایه باید افزایش پیدا کند که بتوان سهام را به مردم عرضه کرد.

  • نمایندگان مجلس پاسخگو باشند

در خبری دیگر مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال گفت: در حالی که به روزهای پایانی کار مجلس دهم نزدیک می‌شویم، نمایندگان محترم این مجلس در ماه‌های پایانی کارشان باید در خصوص سوالاتی که پیرامون فوتبال مطرح است به مردم و ما اهالی فوتبال که جزو همین مردم هستیم پاسخگو باشند.

سید کاظم اولیایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سوالم در باره خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس است. طرح خصوصی سازی در اردیبهشت سال ۸۰ در مجلس تصویب و تبدیل به قانون شد و پس از آن سازمان خصوصی سازی ایجاد شد که این سازمان به جز استقلال و پرسپولیس، تمامی دستگاه‌هایی که شامل این قانون می‌شد را با یک فرمول مشخص به بخش خصوصی واگذار کرد. تنها دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از این قانون مجزا شدند و طرح خصوصی سازی این دو باشگاه به صورت مستقل در سال ۸۳ به صحن علنی مجلس رفت که بعد از ۱۵ سال هنوز عملیاتی و اجرایی نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار