کد خبر: ۹۳۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
در این گزارش ده چهره مطرح را که در این روزهای پر از اتفاقات تاثیرگذار جامعه سکوت کردند را به اختصار مرور می‌کنیم

در این گزارش ده چهره مطرح را که در این روزهای پر از اتفاقات تاثیرگذار جامعه سکوت کردند را به اختصار مرور می‌کنیم

سکوت شما سرشار از ناگفته هاست!

بعضی وقت‌ها چیزی نگفتن از گفتن هم سخت‌تر است. در دو هفته گذشته جامعه چنان دستخوش التهاب و اتفاقات تاثربرانگیز بوده که کمتر کسی توانسته در مقابل این امواج سکوت کند. از شهادت سردار رشید، قاسم سلیمانی تا انتقام ایران و شلیک به پایگاه آمریکایی و بعد سرنگونی هواپیمای بویینگ و آنچه به دنبال آن شاهد بودیم. به همین خاطر عجیب نیست که بسیاری از چهره‌ها، حتی اگر شده به جمله‌ای و با تصویری احساسات خود را با مردم در میان گذاشتند.

اما بودند کسانی که به هر دلیل ترجیح دادند خاموش بمانند. در این میان کسانی هستند که به عنوان هنرمندان آرمانخواه و دغدغه‌مند شناخته می‌شوند و سکوت‌شان حیرت‌انگیز است و عده‌ای هم بی‌طرف‌ها و منفعل‌های حرفه‌ای‌اند و اساسا ترجیح می‌دهند نان و ماست‌شان را بخورند و آسته بروند و آسته بیایند تا گربه شاخ‌شان نزند. در اینجا ده چهره مطرح را به اختصار مرور می‌کنیم.

ابراهیم حاتمی‌کیا

آقا ابراهیم به عنوان پرچمدار هنر انقلابی شناخته می‌شود، ولی تقریبا هر وقت جامعه دستخوش تلاطم بوده از اظهارنظر پرهیز کرده. می‌خواهد شلوغی‌های سال ۸۸ باشد یا روز‌های انتخابات. این که او این بار حتی به شوق حاج قاسم هم راضی نشد چیزی بگوید یا بنویسد باورکردنی نیست.

داریوش مهرجویی

کارگردان شاخص نسل پیش از انقلاب روند مشخصی برای وارد شدن به معرکه‌ها ندارد. گاهی بی‌مقدمه اعتراضات نامتعارفی می‌کند که همه انگشت به دهان می‌مانند و گاهی هم... این بار گویا از آن گاهی‌های نوع دوم بوده. مهرجویی که حتی در سینمایش هم از آرمان‌گرایی فاصله گرفته و به «نارنجی‌پوش» و «چه خوبه که برگشتی» رسیده، این بار هم گوشه عزلت محمدشهر کرج را رها نکرده و چیزی نگفته که بشاید.

مهران مدیری

مهران اصولا با نقد‌های تندش شناخته می‌شود. اما فقط در قالب برنامه‌ها و کارهایش. حرف‌هایی که البته بسیاری معتقدند به خصوص در سال‌های اخیر خیلی هوشمندانه بوده و فقط به جا‌هایی می‌خورده که برای این هنرمند محبوب و شناخته شده هزینه و آسیبی نداشته باشد.

اگرچه عده‌ای هم معتقدند طنز‌های تیزتر و سیاسی‌تر او هم حاصل همکاری با پیمان قاسمخانی و دیگر طنزنویسان شاخص بوده و کسی بطور مشخص از تمایلات اجتماعی مهران مدیری اطلاع ندارد. خبر ساخته نشدن دورهمی در روز‌های اخیر شنیده شد که مشخص نیست دلیل آن گلایه و موضعی بوده یا موضوع دیگر. او این بار هم ترجیح داده حرفی نزند. باید خیلی متعجب باشیم؟ اصلا.

لابد این روز‌ها به سبک خاصی که در سریال هیولا داشت فقط می‌گوید: «خدا رو شکر»!

همایون شجریان

پسر برخلاف پدر از نسلی است که دنیا را به چیزی نمی‌فروشد. تا امروز کمتر دیده شده که همایون شجریان در مورد مسئله حساسی صحبت کند و له یا علیه کسی یا چیزی از خود مایه بگذارد. او چند ماه پیش و به دنبال موجی اجتماعی اعلام کرد که حاضر است برای مردم در شهر کنسرت رایگان برگزار کند. ادعایی که با اظهارات متفاوتی روبرو شد. مسئولانی که می‌گفتند همایون هیچوقت درخواست رسمی برای اجرای رایگان و مردمی نداده و منتقدانی که می‌گفتند کل ماجرا شوآف بوده. راست و دروغش گردن گویندگان.

هرچه هست این روز‌ها هم از همایون خبری نیست و باید منتظر بمانیم تا آب‌ها از آسیاب بیفتد و او را در کنسرت و جشن و مراسمی زیارت کنیم.

لیلا حاتمی

خانم خاتمی هم از آن بازیگرانی است که آدم برای قضاوت‌ اش به لکنت می‌افتد. بازیگری که به خاطر شخصیت‌هایی که در سینما آفریده، به خاطر پدر هنرمند و به خاطر کم‌حاشیه بودنش، همیشه جایی در قلب اغلب هواداران سینما دارد. او، اما به هر دلیل ترجیح داده کمتر در مورد مسائل اجتماعی ابرازنظر کند. لیلا حاتمی حتی در فعالیت‌های انسان دوستانه و خیرخواهانه هم زیاد حاضر نمی‌شود و انگار دلش نمی‌خواهد اسمش جز از سر در سینما‌ها بر سر زبان بیفتد. حضوری نزدیک به صفر در شبکه‌های اجتماعی و فراری بودن از محافل فضایی اطراف لیلا حاتمی درست کرده که بعید است بدخواهانش هم راحت بتوانند در موردش حکم بدهند. آوردن نام او در اینجا فقط شاید به دلیل جایگاهش در سینمای امروز ایران باشد و توقعی که خواهی نخواهی از ستاره‌ها می‌رود.

رضا عطاران

پرفروش و محبوب و بی‌حاشیه. رضا تا امروز آنقدر تمیز و کم‌حرف رفتار کرده که بعید است کمتر بدخواهی در هفت آسمان داشته باشد. خودش می‌گوید من سیاسی نیستم و از موضوعات جدی هم سر در نمی‌آورم. بخشی از هوادارانش معتقدند تجاهل‌العارفین می‌کند و در پشت ظاهر ساده‌اش ذکاوت و هوشی توفانی نهان است. برعکس عده‌ای هم هستند که می‌گویند نقش‌های او باعث توهم عمومی شده و فکر می‌کنند او شخصیت چندلایه‌ای است. تصوری که با واقعیت فاصله بسیاری دارد و او موجود لطیف و بی‌دغدغه‌ای است.

او حالا هم در اوج تنش‌ها تصمیم نداشته به سری که درد نمی‌کند دستمال ببندد. شما اگر فهمیدید او چه در سر دارد به ما هم بگویید. ما هم اگر متوجه شدیم حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم!

رضا گلزار

درباره جناب سوپراستار چیزی نگوییم بهتر است. او احتمالا این روز‌ها یا برای اجرای تلویزیونی بعدی‌ اش برنامه‌ریزی می‌کند یا برای سریال یا برای کنسرت یا برای بیزنس بزرگش. شاید هم مشغول گرفتن فتوشات‌های تبلیغات شهری است. رضا از آن بازیگر‌هایی است که هواداران نوجوان و نونهال خود را نمی‌رنجاند و حرفی نمی‌زند مگر این که نفعی در آن نهفته باشد. او باهوشتر از آن است که نان خودش را آجر کند و محافظه‌کارتر از آن است با اظهارنظر کردن وقت گرانبهایش را تلف کند.

البته یک اتفاق هست که می‌تواند رضا گلزار را وادار به واکنش کند؛ این که ببیند بهرام رادان کاری کرده و حالا ممکن است از او جلو بیفتد!

بهرام رادان

خوشبختانه برای رضا گلزار جای نگرانی نیست. بهرام هم به همان اندازه رضا باهوش و محافظه‌کار و اهل حساب و کتاب است و این روز‌ها صحبتی نکرده و پستی نگذاشته. شاید هم تصمیم بگیرد و دل به دریای پرآشوب بزند و چیزی بگوید، اما نه به این راحتی‌ها و به این زودی‌ها.

اگر حمعی بخواهند امضا جمع کنند و بیانیه‌ای بدهند و کاری صنفی انجام دهند شاید اسم بهرام را هم آن لالو‌ها ببینیم. اگرنه، او ترجیح می‌دهد فضا را رصد کند و به آینده بیاندیشد! دقت کرده‌اید که بهرام و رضا و تقریبا همه این جماعتی که اسم بردیم در توییتر حضور ندارند و نهایتا به گذاشتن پستی در اینستاگرام بسنده می‌کنند؟ چون توییتر بوی قرمه‌سبزی می‌دهد و بسیاری از هنرمندان استیک و پاستا را ترجیح می‌دهند.

رضا کیانیان

آقای کیانیان عزیز. آقای کیانیان دوست‌داشتنی. فرق رضا کیانیان با اکثریت جمعی که اسم بردیم این است که او معمولا در بیان نظراتش بی‌پروا است. ایده و احساس شخصی‌اش را دارد و آن را با بقیه به اشتراک می‌گذارد. این که در دو هفته اخیر هم صدایی از او شنیده نشده چندان نرمال نیست. خوبید آقای کیانیان؟ دلتنگیم. ان‌شاالله در جشنواره فیلم که زیارت‌تان می‌کنیم نه؟ خدا حفظ‌تان کند.
 

بیشتر بدانید : خداحافظی محسن تنابنده: چاره ای جز ادامه تصویربرداری "پایتخت 6" ندارم!

بیشتر بدانید : ترانه علیدوستی به سیم آخر زد! + عکس

بیشتر بدانید : واکنش ژوله، معتمدآریا و سعید روستایی به تحریم جشنواره فجر + عکس

بیشتر بدانید : ماجرای تحریم اعتراضی مسعود کیمیایی و مخالفت تهیه کننده + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار