کد خبر: ۹۳۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
صدایشان را که از پشت‌گوشی تلفن می‌شنوی دائم در حال دویدن و نفس نفس زدن هستند. نمی‌دانی دارند با تو حرف می‌زنند یا با پیرمردی که خانه کپری‌اش را سیل خراب‌کرده یا پسربچه‌ای که مدام می‌گوید: «عامو به من هم پتو بده»

مجله فارس پلاس : سودابه رنجبر:حالا در شهرها و روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان آب فروکش کرده است. و دیگر تنها راه خدمات‌رسانی به مردم مظلوم سیستان و بلوچستانی از طریق بالگردها نیست. حالا گروه های جهادی داوطلب می‌توانند با هر سختی که شده خودشان را به اهالی روستاهایی برسانند که حدود ۶ روز در محاصره سیل بودند.

 

دیروز با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان به سمت و سویی رفت که قرار شد نیازهای اولیه مثل پخت غذای گرم و فراهم کردن تجهیزات گرمادهی در اولویت اقدامات جهادی‌ها قرار بگیرد. پیش‌ازاین بالگردها غذاهای کنسروی و وسایل گرمادهی را از ارتفاع به داخل روستاهای محاصره‌شده از سیل می‌انداختند.

در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب گروه های جهادی در سیستان و بلوچ ستان فعالیت می‌کنند و با فروکش کردن آب نیروهای جهادی بیشتری در مسیر منطقه هستندتا بتوانند خدماتشان را به سیل‌زدگان برسانند. ازجمله گروه های پزشکی تا ساعاتی دیگر در منطقه مستقر می‌شوند و تشکیل درمانگاه صحرایی می‌تواند التیامی بر دردهای مردم باشد.

 

روستاها تا دیروز هیچ راه ارتباطی با یکدیگر نداشتند. حالا با پایین آمدن سطح آب ماشین‌های سنگین می‌توانند وارد روستاها شوند؛ اما همچنان ماشین‌های شخصی به گل می‌نشینند که یکی از فعالیت‌های گروه های جهادی بیرون کشیدن این ماشین‌ها از گل‌ولای است.

 

به دلیل ناهمواری‌های متعدد زمین و همچنین آب‌گرفتگی‌ها، خودروها نمی‌توانند مسیر مستقیمی را برای رسیدن به روستاها انتخاب کنند و در طول مسیر چندین مرتبه  مسیر خود را  تغییر می‌دهند تا بتوانند خودشان را به مردم برسانند. طوری که گاهی یک مسیر یک کیلومتری در شرایط عادی را باید تا دو ساعت رانندگی کنند تا به مقصد برسند.

 

 اولین آشپزخانه صحرایی در قسمت «باهوکلات» و دریکی از مدارس تجهیز شده است. مدرسه‌ای که این روزها زندگی دانش‌آموزانش را آب برده است. اما بازهم بستر مناسبی را برای پخت‌وپز هزاران پرس غذا در روز مهیا کرده است. غذاهای بومی و محلی که با کمک نیروهای جهادی بومی منطقه پخت می‌شود. این غذاها بر اساس ذائقه اهالی روستاها طبخ می‌شود تا حداقل سیل‌زده‌ها بعد از یک هفته بتوانند بالذت  غذای گرم میل کنند.

 

روز چهارشنبه در ۴ روستای عثمان‌آباد، غریب آباد، لشگران بازار، گرم بیت و جغربیت غذای گرم توزیع شد.

 

نیروهای جهادی وابسته به حوزه شهید «میرحسین دوپک» سپاه چابهار بعدازاینکه در ۲۴ ساعت گذشته مسیرها را باز کردند این غذاها را از مناطق صعب‌العبور به روستاهای دورافتاده رساندند.

 

نیروهای جهادی بعدازاینکه غذای دو روستا را به‌وقت ناهار به آن‌ها سپردند به سمت روستاهای دورافتاده و کپرنشین رفتند تا بسته‌های مواد غذایی خشک شامل برنج، ماکارونی، رب گوجه‌فرنگی را به دست آن‌ها بسپرند.

 

«نیاز گرگیجی» از نیروهای امدادی سپاه که به‌صورت داوطلبانه در منطقه سیل‌زده حاضرشده است می‌گوید:« ما اولین گروهی بودیم که در روستاهای صعب‌العبور حاضر شدیم. هرچند رسیدن به روستاها با توجه به بسته بودن مسیرها بسیار سخت بود اما با دیدن شادی مردم کپرنشین و قدردانی آن‌ها خستگی از جان ما رفت.»

 

تا وقت تاریک شدن هوا غذاها را در بین روستاهای حاشیه‌ای تقسیم می‌کردند به امید اینکه فردا بتوانند میزان پخت موارد غذایی گرم را افزایش دهند و نیروهای متخصص جهادی مثل دامپزشک‌ها و پزشکان در منطقه مستقر شوند.

 

انتهای پیام/

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار