کد خبر: ۹۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
کارشناس اقتصادی گفت: عامل کوچک شدن اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر تحریم‌ها بوده و مرکز اصلی آن کاهش فروش نفت محسوب می‌شود، ما نفت را فقط یک عامل برای درآمد دولت نمی‌بینیم.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، برآورد‌های صورت گرفته توسط واحد اطلاعات بلومبرگ نشان می‌دهد که با وجود تضعیف اقتصاد ایران به دنبال تحریم‌های سنگین در سال‌های اخیر، بخش غیرنفتی به تدریج در حال بازیابی است.

کاهش درآمد‌های نفتی باعث شده تا عملکرد کل اقتصاد ایران تحت تاثیر قرار گیرد، تا جایی که رشد بخش غیرنفتی ایران از 4.8 درصد در سال 2017 به منفی 4.8 درصد در سال 2018 رسید، اما با شروع تدریجی بازیابی بخش غیرنفتی، رشد منفی این بخش تا پایان سال 2019 به منفی 4.6 درصد رسیده است.

رشد بخش نفتی کماکان با کاهش روبه رو است؛ تا جایی که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، رشد اقتصادی بخش نفتی از حدود 1.5 درصد در سال 2017 به منفی شش درصد در سال 2018 و منفی 30 درصد در سال 2019 رسیده است.

طبق اعلام بانک جهانی، در نتیجه تشدید فشار‌های تحریم بر درآمد‌های نفتی ایران، اقتصاد کشوردر سال 2019 به میزان 8.7 درصد کوچک‌تر شده است.

بانک جهانی هم‌چنین با تغییر پیش بینی خود از وضعیت اقتصاد ایران در سال 2020 اعلام کرد که اقتصاد ایران امسال از رشد منفی خارج خواهد شد، اما رشد آن احتمالا در سطح صفر درصد خواهد بود. بدین ترتیب پس از دو سال رشد منفی (رشد منفی 4.9 درصدی سال 2018 و منفی 8.7 درصدی سال 2019) اقتصاد ایران از رشد منفی خارج خواهد شد.

در این باره هادی حق شناس کارشناس اقتصادی بیان کرد: اقتصاد ایران متاثر از فروش نفت است بنابراین نمی‌توان کتمان کرد ایران امسال رشد اقتصادی منفی را تجربه نکند.

وی افزود: اگر فرض کنیم میزان فروش نفت ایران طی امسال به طور میانگین برای هر بشکه 60 دلار بوده در مقایسه با فروش نفت قبل از تحریم حداقل درآمد دولت حاصل از فروش نفت 70 میلیارد دلار کاهش داشته واین رقم بزرگی در اقتصاد ایران به شمار می‌آید.

این کارشناس اقتصادی گفت: کاهش درآمد‌های نفتی به این معناست که رشد اقتصادی در امسال منفی خواهد بود و از طرفی با توجه به بارندگی مناسب درکشور در بخش کشاورزی رشد اقتصادی مثبتی را تجربه کردیم و آمار‌ها حاکی از آن است که در فصل پاییز بخش قابل توجهی از استان‌های کشور نرخ بیکاری یک رقمی داشتند و نرخ میانگین بیکاری هم در این فصل نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

حق شناس تصریح کرد: آمار‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که در بخش کشاورزی و خدمات رشد اقتصادی منفی نبوده، اما چون بخش نفت و مسکن رشد منفی داشته اند برآینده این است که رشد اقتصادی منفی را در سال گذشته و امسال تجربه کرده ایم.

وی در توضیح علل کوچک شدن اقتصاد ایران اظهار کرد: عامل کوچک شدن اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر تحریم‌ها بوده و مرکز اصلی آن کاهش فروش نفت محسوب می‌شود، ما نفت را فقط یک عامل برای درآمد دولت نمی‌بینیم بلکه هم پول حاصل از فروش نفت کاهش یافته و هم از طرفی کاربرد این درآمد نفتی در صنایع برای ایجاد ارزش افزوده کمتر شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: کاهش فروش نفت سایر بخش‌های مرتبط اقتصادی و صنعتی را تحت تاثیر قرار داده است.

حق شناس یادآور شد: آمار منتشر شده از سوی موسسات بین الملل حاکی از آن است که اقتصاد ایران در سال آینده رشد منفی نخواهد داشت و ممکن است رشد هر چند اندکی را تجربه کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی باید اقتصاد متکی به نفت را جبران کنیم و این مواردی است که باید به آن اهمیت ویژه‌ای داده شود تا نقش درآمد‌های نفتی را کاهش دهیم.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: پتروشیمی صنعت پر سود و اثرگذاری دراقتصاد ایران است، ولی با توجه به تحریم‌های ظالمانه این موضوع هم تحت تاثیر قرار گرفته بنابراین ما در کوتاه مدت باید اقتصاد را متکی به سایر منابع کنیم، اما طبیعی است که اگراین تحریم‌های ظالمانه لغو شود، بخش نفت و پتروشیمی جهش قابل توجهی در اقتصاد ایران ایجاد خواهند کرد.

منبع:میزان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار