کد خبر: ۹۳۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
عملکرد 6 ماهه مهرکام پارس منتشر شد:
هرچند که درآمد عملیاتی و سودناخالص مهرکام پارس در شش ماهه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته با رشد مواجه بوده است ولی زیان خالص، زیان عملیاتی و هزینه های فروش، اداری و عمومی این شرکت افزایش داشته است.

شرکتداری زیانده خودروسازی شبه دولتی

به گزارش "خط بازار" وجود ده ها شرکت زیان ده در زیرمجموعه خودروسازی، یکی از مصادیق تبعات منفی حضور دولت در صنعت خودرو است. آمارها به خوبی نشان می دهد که شرکت های بسیاری به دلایل مختلف دچار زیان خالص هستند. شرکت هایی که تحت مدیریت خودروسازی اداره می شوند و تحت نفوذ مدیریتی دولت ها هستند. مهرکام پارس یکی از شرکت های فعال در صنعت خودرو است بیش از 50 درصد سهام آن متعلق به شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو است. اسناد موجود به خوبی نشان می دهد که این شرکت علی رغم افزایش درآمد ولی همچنان با رشد زیان خالص مواجه است. در ادامه به بررسی برخی از شاخص های عملکردی این شرکت می پردازیم



طبق گزارش تفسیری هیئت مدیره در دوره شش ماهه منتهی به 31/6/1398 عمده پروژه های این شرکت عبارتند از:


 

داشبورد، سپر، بخاری و صندلی از عمده محصولات تولیدی این شرکت هستند که میزان تولید و فروش آنان در شش ماهه سال جاری به شرح ذیل است که در این بین ، به غیر از سپر در بقیه محصولات شرکت مهرکام پارس سود(ناخالص) داشته است.

 

 

بررسی ها نشان می دهد که میزان فروش این شرکت از سال 1393 تا پایان 1397 همواره از بهای تمام شده بیشتر بوده ولی در شش ماهه سال جاری این روند معکوس شده است به طوری که مبلغ فروش در بازه زمانی مذکور 3.255.750 میلیون ریال بوده ولی بهای تمام شده 3.649.803 میلیون ریال شده است.

 

 

از دیگر نکات قابل توجه در گزارش هیئت مدیره، کاهش نیروی انسانی در بخش تولید و افزایش بیش از 100 درصدی در نیروهای غیرتولید است. براین اساس پرسنل تولیدی این شرکت از 2.506 نفر در پایان سال 1397، به 2.063 نفر در پایان شهریورماه 1398 رسیده است. این در حالی است که پرسنل غیرتولیدی شرکت از 206 در پایان سال 1397 به 575 نفر در پایان شهریورماه 1398 رسیده است.

 

 

همچنین شرکت مهرکام پارس در بخش عملکرد نیز در برخی شاخص ها تغییر محسوسی نداشته و در برخی نیز با افت عملکرد مواجه بوده است. به طور مثال نسبت سود ناخالص به فروش(درآمد عملیاتی) در پایان شهریورماه 1398، حدود 5 درصد بوده که این نسبت در پایان 1397، حدود 17 درصد بوده است. در بین این شاخص ها، سود هر سهم(سود خالص تقسیم بر تعداد سهام، -303 شده است که نسبت به مدت مشابه و سال گذشته افزایش داشته است.

 

 

هرچند که درآمد عملیاتی و سودناخالص مهرکام پارس در شش ماهه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته با رشد مواجه بوده است ولی زیان خالص، زیان عملیاتی و هزینه های فروش، اداری و عمومی این شرکت افزایش داشته است.

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: