کد خبر: ۹۴۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
پیمانه اقتصادی؛
این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس به روند صعودی ادامه داد، جزئیات اولین معامله عملیات بازار باز در فرابورس، دلار ۱۲ هزار تومانی در صرافی‌های مجاز، کانال‌شکنی دلار در برابر یورو، ارزش ۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومانی سکه در بازار آزاد، توافق تجاری آمریکا و چین فشار بر اقتصاد جهانی را کاهش داد و اختصاص ۱۴.۷ هزار میلیارد ریال برای رتبه‌بندی معلمان را در بر دارد.

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس به روند صعودی ادامه داد، جزئیات اولین معامله عملیات بازار باز در فرابورس، دلار ۱۲ هزار تومانی در صرافی‌های مجاز، کانال‌شکنی دلار در برابر یورو، ارزش ۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومانی سکه در بازار آزاد، توافق تجاری آمریکا و چین فشار بر اقتصاد جهانی را کاهش داد و اختصاص ۱۴.۷ هزار میلیارد ریال برای رتبه‌بندی معلمان را در بر دارد.

وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی از ابتدای سال آینده

وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد: از ابتدای سال آینده (سال ۹۹) وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به زوجین پرداخت می‌شود. مسعود سلطانی فر افزود: تسهیلات ازدواج جوانان در سال ٩٧ و ٩٨ برای هر یک از زوجین ٣٠ میلیون تومان بود و این مبلغ به کمک سیستم بانکی در کمتر از ٢ ماه به متقاضیان پرداخت می شد. وی افزود: در بودجه سال آینده تسهیلات ازدواج برای هر یک از زوجین ۵٠ میلیون تومان تعیین شد و این میزان در کمیسیون تلفیق لایجه بودجه ۱۳۹۹ با نرخ سود چهار درصد و پنج ساله تصویب شده است.  

شاخص کل بورس به روند صعودی ادامه داد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 10516 واحدی معادل 2.63 درصد به رقم 409 هزار و 962 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 162 واحدی به رقم 5 هزار و 273 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 2806 واحدی معادل 2.63 درصد به رقم 109 هزار و 417 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 3997 واحدی معادل 3.28 درصد، عدد 126 هزار و 14 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 2668 واحدی معادل 3.28 درصد به رقم 84 هزار و 98 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 13432 واحد افزایش معادل 2.86 درصد را رقم زد و به سطح 483 هزار و 430 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 7391 واحد افزایش معادل 2.58 درصد به رقم 294 هزار و 364 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 22516 واحد افزایش معادل 2.72 درصد همراه بود و عدد 849 هزار و 985 واحد را به نمایش گذاشت.

وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی از ابتدای سال آینده/ بخش بزرگی از کامپیوتر خودرو داخلی‌سازی شد/ طلا هنوز برای افزایش قیمت فرصت دارد/ قیمت کارخانه و بازار خودروهای سایپا

جزئیات اولین معامله عملیات بازار باز در فرابورس

افسانه اروجی معاون بازار فرابورس با اشاره به اینکه امروز برای نخستین بار عملیات بازار باز آغاز شد گفت: این معاملات از درگاه بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس رقم می‌خورد و امروز معامله تعداد ۱۰.۰۰۰ برگه اسناد خزانه اسلامی در این بازار بین بانک مرکزی و یکی از بانک‌های دارای مجوز به منظور تأمین کمبود نقدینگی این بانک انجام شد. جزئیات بیشتر

دلار 12 هزار تومانی در صرافی های مجاز

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد افت نرخ دلار در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور هستیم. به گونه ای که در حال حاضر هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها به نرخ 12950 تومان از مردم خریداری شده و به قیمت 13050 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز پنج شنبه هفته گذشته، 50 تومان ارزان تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها به نرخ 14550 تومان از مردم خریداری شده و به قیمت 14650 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به پایان هفته گذشته، 50 تومان کاهش داشته است.

کانال‌شکنی دلار در برابر یورو

دلار پس از حدود یک ماه موفق شد کانال ۱.۱۱ در برابر یورو را بشکند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۳۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۳۹۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۳۶ دلار اعلام شد. در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۴۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۱۵ دلار مبادله شد. یورو با افت سنگین ۰.۴۱ درصدی، کانال ۱.۱۱ را از دست داد و به ۱.۱۰۸۵ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۰۶۳ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۸۴ دلار سنگاپور مبادله شد. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۱۰.۱۵۴۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۴۶ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۹۰۴ یوان چین اعلام شد. بیپان رای، استراتژیست ارزی در موسسه "سی آی بی سی کپیتال مارکتس" گفت: در آخرین دور از معاملات شاهد روند خوبی بودیم. با کاهش نگرانی ها از تشدید جنگ تجاری، اکنون منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره هستیم.

ارزش ۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومانی سکه در بازار آزاد

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز (شنبه) به بهای چهار میلیون و ۸۷۰ هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران در ساعت ۱۳ امروز به بهای چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۹۴ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۱۴۱ هزار تومان به فروش رسید.

طلا هنوز برای افزایش قیمت فرصت دارد

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران انتظار داشتند روند افزایشی قیمت طلا در معاملات هفته جاری ادامه پیدا کند. در این نظرسنجی از کارشناسان وال استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند که ۱۰ نفر معادل ۷۷ درصد افزایش قیمت را پیش بینی کردند اما هیچ کس به کاهش قیمت طلا رای نداد و سه نفر معادل ۲۳ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۸۲۰ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که ۴۷۵ نفر معادل ۵۸ درصد افزایش و ۲۰۸ نفر معادل ۲۵ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالی که ۱۳۷ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند. به گزارش ایسنا، طلا دو هفته پیش تحت تاثیر تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه به بالاترین حد در هفت سال اخیر صعود کرده بود و هشتم ژانویه تا مرز ۱۶۱۳ دلار و ۳۰ سنت پیش رفته بود اما قیمتها متعاقبا با کاهش تنشها روند صعودی خود را معکوس کرده و به ۱۵۳۶ دلار سقوط کرده بودند.

عامل دیگری که باعث شد رشد قیمت طلا در هفته گذشته محدود شود، امضای سند فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین میان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و لیو هی، معاون نخست وزیر چین در روز چهارشنبه بود که در کاخ سفید انجام شد و موقتا به مناقشه ۱۸ ماهه میان دو کشور که بازارهای جهانی را متلاطم کرده بود، پایان داد. طلا که در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن برای سرمایه گذاران تبدیل می‌شود، سال میلادی گذشته تحت تاثیر مناقشه تجاری آمریکا و چین ۱۸ درصد رشد قیمت داشت.

بخش بزرگی از کامپیوتر خودرو داخلی‌سازی شد

عضو انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه بخش بزرگی از ECU (کامپیوتر خودرو)‌ را داخلی‌سازی کرده‌ایم، گفت:‌ در سال جاری نسل چهارم ECU با داخلی‌سازی بالای 80 درصد به تولید رسیده است. وی با بیان اینکه ECU تولیدی در کشور تحت لیسانس و کپی شده نیست،‌ گفت: برای انجام هر نوع تغییرات بر روی این قطعه نیازمند دریافت مجوز از شرکت خاصی نیستیم و تغییرات لازم را به راحتی انجام می‌دهیم. وی با بیان اینکه در ECU خودروها سه بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و کالیبراسیون مدنظر است،‌ گفت: 100 درصد بخش سخت‌افزاری و کالیبراسیون داخلی‌سازی شده و در زمینه نرم‌افزاری نیز بیش از 80 درصد خودکفایی صورت گرفته که این رقم نیز تا پایان سال آینده به 100 درصد می‌رسد. هاشمی‌فرد با اشاره به ارتقاء سامانه EMS خودروهای گروه پژو 206 و پژو 207 به استاندارد یورو 5، گفت: پروژه کروز کنترل (سامانه تثبیت سرعت خودرو) نیز نقش مهمی در کاهش مصرف خودروها دارد که دنا و پژو 207 مجهز به این سامانه بودند ولی در زمان تشدید تحریم‌ها امکان واردات ECU‌‌های مجهز به این سیستم از بین رفت. برای جبران این موضوع، در مدت 9 ماه توانستیم با سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد تومانی، داخلی‌سازی این سامانه را انجام دهیم. /فارس

قیمت کارخانه و بازار خودروهای سایپا

 قیمت خودروهای سایپا در بازار امروز 1398/10/28 به‌شرح زیر است:

ردیف

نوع خودرو

قیمت خودرو کارخانه

قیمت خودرو بازار

1

قیمت سایپا 111

39،941،000

58،200،000

2

قیمت سایپا 131

37،641،000

53،000،00

3

قیمت سایپا 151

40،330،000

61،000،000

4

قیمت تیبا

46،443،000

67،000،000

5

قیمت ساینا

55،960،0000

70،000،000

6

قیمت کوئیک اتوماتیک

69،000،000

114،000،000

7

قیمت چانگان

155،000،000

215،000،000

8

قیمت سراتو 2000

295،000،000

 342،000،000

9

قیمت استپ وی اتوماتیک

توقف تولید

 240،000،000

10

قیمت رنو پارس تندر

84،200،000

165،000،000

11

قیمت برلیانس H330

---

146،000،000

12

قیمت برلیانس H320 (اتوماتیک)

---

173،000،000

13

قیمت تیبا 2

51،603،000

69،000،000

توافق تجاری آمریکا و چین فشار بر اقتصاد جهانی را کاهش داد

کریستالسنا جورجیه‌وا، مدیر اجرایی ارشد صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف)، اعلام کرد توافق تجاری جدیدی که بین آمریکا و چین امضا شد، باعث شده است تا از ابهامات پیش روی تجارت جهانی که رشد اقتصاد جهانی را کند کرده بود، کاسته شود. جورجیه‌وا به میهمانان حاضر در مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون واشنگتن، که یک اتاق فکر آمریکایی است، گفت: ما با کاهش ابهامات تجاری روبرو شده‌ایم اما این ابهامات از بین نرفته‌اند. این آتش‌بس تجاری به معنای صلح تجاری نیست. او اضافه کرد: آی‌ام‌اف در گزارش جدید سالانه چشم‌انداز اقتصادی جهان خود که روز دوشنبه منتشر خواهد شد، تخمین زده است که تنش‌های تجاری حدود ۷۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب زده است که این معادل ۰.۸ درصد تولید ناخالص داخلی جهان است. او ادامه داد: این تخمین‌ها تنها یک سوم کل تأثیر منفی تنش‌های تجاری را در بر گرفته است چرا که ارزیابی دقیق باقی تأثیراتی که این تنش‌ها به واسطه ایجاد ابهاماتی در فضای تجارت بین‌الملل بر سرمایه‌گذاران می‌گذارند، دشوار است.

اختصاص ۱۴.۷ هزار میلیارد ریال برای رتبه‌بندی معلمان

رییس سازمان برنامه و بودجه بخشنامه اختصاص ۱۴ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ کرد. محمدباقر نوبخت با انتشار بخشنامه‌ای، اعلام کرد: بر اساس اجرای قانون بودجه سال ۹۸، تخصیص هزینه‌ای وزارت آموزش و پرورش برای اجرای شیوه‌نامه اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان به مدت چهار ماه (مهر تا دی ۹۸) از محل ردیف تعیین شده، اعلام می‌شود. بر اساس این بخشنامه، این رتبه‌بندی شامل ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، آموزش ابتدایی، آموزش استثنایی، دوره اول متوسطه، دور دوم متوسطه نظری، دوره دوم متوسطه فنی و حرفه‌ای و دوره دوم متوسطه کار و دانش می‌شود.

تثبیت قیمت نفت در هفته تنش و توافق

قیمت نفت معاملات هفته گذشته را در حالی آغاز کرد که زیر سایه کاهش هشت درصدی قیمت ها قرار داشت و این موضوع سبب شد تا بازار به دنبال اصلاح قیمت‌ها باشد. با این حال، موازنه عوامل تاثیرگذار بر بازار طلای سیاه اجازه رشد و یا افت قیمت را نداد و در نهایت نفت،‌ با قیمت‌هایی نزدیک به ابتدای هفته به معاملات هفتگی خود پایان داد. همچنین آمریکا و چین بعد از ماه ها به توافق تجاری دست پیدا کردند این توافق روز چهارشنبه در کاخ سفید امضا شد. این توافق علاوه بر آنکه بر ۴۰ درصد اقتصاد دنیا به طور مستقیم اثر دارد،‌ می‌تواند بقیه بخش‌های اقتصادی را نیز تحت تاثیر قرار دهد زیرا با امضای این توافق،‌ امید به رشد بیشتر اقتصاد جهانی، زمینه افزایش تقاضا برای نفت را فراهم می‌کند البته کند شدن رشد اقتصادی چین، نگرانی‌هایی را درباره تقاضای سوخت در آینده ایجاد و خوش‌بینی‌های ناشی از امضای توافق تجاری بین این کشور و آمریکا را خنثی کرد. با توجه به این موارد قیمت نفت برنت که هفته را با ۶۴ دلار و ۹۸ سنت آغاز کرده بود، ‌در روز جمعه با ۶۴ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه به کار خود پایان داد. نفت شاخص آمریکا نیز از ۵۹ دلار و ۴ سنت به ۵۸ دلار و ۵۸ سنت رسید.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار