کد خبر: ۹۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
تجارت آنلاین راهکار تامین مالی دولت در یک بخش پربازده اقتصادی را بررسی کرد؛
حوزه کشاورزی به دلیل گستردگی و تنوع محصولات، در صورتی که مورد توجه لازم قرار بگیرد و از سوی تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان تمرکز کافی بر این بخش اعمال شود هم می تواند به اشتغالزایی و رفع بیکاری کمک کند و هم اینکه بر میزان صادرات غیر نفتی بیفزاید

افزایش ارزآوری با توسعه کشاورزی

اقتصاد کلان: حوزه کشاورزی به دلیل گستردگی و تنوع محصولات، در صورتی که مورد توجه لازم قرار بگیرد و از سوی تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان تمرکز کافی بر این بخش اعمال شود هم می تواند به اشتغالزایی و رفع بیکاری کمک کند و هم اینکه بر میزان صادرات غیر نفتی بیفزاید و ارز بیشتری نصیب کشور کند و در نهایت و در شرایط تحریم به بهبود اقتصاد کشور یاری برساند.

  • حل مشکلات تحریم با تمرکز بر بخش کشاورزی

در این رابطه یک کارشناس اقتصادی کشور گفت که تمرکز بر بخش کشاورزی و صادرات محصولات آن می‌تواند مشکلات ناشی از تحریم را حل کند. باید کشاورزی را بهره‌ور کرد تا بتوان از مزایای آن استفاده کرد. به گزارش ایسنا، هادی سلیمی زاده با حضور در برنامه پایش گفت: در ۸۰ سال گذشته سهم کشاورزی در اقتصاد و اشتغال در دنیا در حال کم شدن است که برخی آن را دور شدن کشورها از کشاورزی تفسیر می کنند. ولی با توجه به متورم شدن اقتصاد این تفسیر درست نیست. سلیمی زاده افزود: بهروه وری کشاورزی طی ۸۰ سال اخیر با افزایش سرمایه گذاری در این حوزه، رشد قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال اتحادیه اروپا ۵۰ درصد بودجه حمایتی خود به کشور ها را به حوزه کشاورزی اختصاص داده است. سلیمی زاده با بیان اینکه عدم وجود آمارباعث برهم خوردن بازار و صادرات کشور شده است، گفت: در برخی اوقات صادرات بعضی از محصولات کشاورزی به علت کمیابی در بازار داخل ممنوع می شود. این مسئله ناشی از عدم وجود سامانه ها در بخش کشاورزی است که در بلند مدت باعث ضرر اقتصادی به کشور و صادرکنندگان شده است. وی افزود: خیلی از کشورهای همسایه ما وارد کننده محصولات کشاورزی هستند اما به دلیل عدم وجود برنامه، نتوانسته‌ایم از این بازارهای بکر و صادراتی استفاده کنیم. این کارشناس اقتصادی گفت: مدیریت کشت، اصلی ترین بحث در موضوع کشاورزی است. برای مدیریت کشت باید به سمت تامین مالی قراردادی برویم. همچنین باید تعرفه‌ای واردات محصولات کشاورزی نیز اصلاح شود تا به توسعه تولیدات کشاورزی کمک کند. در صورت بهبود کشاورزی در کشور می‌توان به حل شدن مشکل اشتغال نیز امیدوار بود.

  • سهم کشاورزی در اشتغالزایی

البته طی سال های اخیر توجه نسبتا بیشتری به بخش کشاورزی شده است اما یک بررسی کوتاه نشان می دهد که مشکلات و چالش ها در این عرصه بسیار است و به نسبتی که این بخش اهمیت دارد هنوز به آن پرداخته نشده است و همین موضوع مانع از توسعه لازم در بخش کشاورزی می شود. در این ارتباط رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: لازم است به اندازه سهمی که بخش کشاورزی در میزان اشتغال و درآمد کشور دارد به آن بها داده شود. در راستای ارایه نتایج مطالعات اولیه طرح بورس اقلیمی از سوی اتاق بازرگانی اصفهان به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواستار انجام مطالعات تکمیلی طرح از سوی اتاق اصفهان و سایر اتاق های کشورشد. احمد علی کیخا که چند روز پیش در نشست با اعضای اتاق بازرگانی اصفهان سخن می گفت افزود: باید از ظرفیت های موجود در اتاق های بازرگانی مشترک ایران با سایر کشورها برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استفاده شود. وی چالش های بخش کشاورزی را به چالش های فرابخشی، درون بخشی و چالش های موجود در وزارت جهاد کشاورزی تقسیم کرد و افزود: هزینه های برخی از سیاست گذاریهای دولت به عنوان مثال پایین نگه داشتن نرخ ارز در طول ده های گذشته تنها متوجه کشاورزان و بخش کشاورزی شده است. کیخا تاکید کرد: کشاورزی توسعه نمی یابد مگر اینکه سیاست های کلان کشور در راستای حمایت از بخش کشاورزی اصلاح شود. وی سطح پایین تکنولوژی به کار گرفته در این بخش ، محدودیت منابع آب وبالا بودن میانگین سنی کشاورزان را از جمله چالش های موجود در بخش کشاورزی دانست و خواستار برنامه ریزی دقیق برای هر یک از این مسایل شد.

وی همچنین افزود: ساختار، سیاستگذاری و رویکردهای مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی متناسب با شرایط این بخش و سیاست های کشور نبوده و این امر به یک چالش برای این بخش تبدیل شده است. کیخا تحلیل دقیق واقعیت های موجود بخش کشاورزی و برنامه ریزی برای اصلاح مشکلات موجود را در توسعه بخش کشاورزی قابل اهمیت دانست.

  • کمک به تامین مالی دولت

از سوی دیگر رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران گفت: چندین برابر ارزی که برای تامین نهاده‌ها از کشور خارج می‌شود برگشت ارز از تولید و صادرات محصولات کشاورزی داریم.

به گزارش رسانه ها مهدی حسینی یزدی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با اشاره به جمعیت بالای کشاورزان در کشور گفت: بیش از 4 میلیون و نیم کشاورز در کشور در حال فعالیت هستند که با در نظر گرفتن جمعیت خانواده آنها به بیش از 20 میلیون نفر می‌رسند به عبارت دیگر کشاورزان یک چهارم جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهند.

حسینی یزدی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی چندین برابر مصرف ارز برای واردات ارزآوری برای کشور دارد افزود: با توجه به مقایسه میزان ارزی که از صادرات محصولات کشاورزی نصیب کشور می‌شود با میزان ارزی که از کشور خارج می‌گردد به جرات می‌توان گفت که کشاورزی کمک بزرگی به تامین مالی کشور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار