کد خبر: ۹۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
متولیان دست به دامن خیرین شدند
سیل بهار به زمستان رسید و وعده جبران خسارات به مقصد نرسید، همه امیدوارند زمستان و بهار پیش رو سیل دوباره به لرستان سیل‌زده سر نزند، اینجا باران و بحران خواب مسئولان را آشفته نمی‌کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روزهای ابتدایی سال ۹۸ بود که وقوع سیلاب در استان لرستان شهرهای مختلف این استان از خرم‌آباد مرکز لرستان گرفته تا پلدختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و … را درگیر کرد به‌طوری‌که سیلاب دوازدهم فروردین‌ماه ۲۰ درصد شهر خرم‌آباد را فراگرفت و به زیرساخت‌ها و معابر اصلی شهر به‌ویژه پارک‌ها و دیواره‌های ساحلی خسارت جدی وارد کرد.

اما عمده خسارات سیل در شهرستان پلدختر رخ داد، بنا بر اعلام متولیان چندین هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی، محورهای مواصلاتی، منازل مسکونی، بخش کشاورزی و… وارد شد، حجم بالایی از خسارات که تاکنون همچنان جبران نشده است.

سیلاب بیش از ۵۰ میلیارد تومان به آثار تاریخی لرستان خسارت زد به‌طوری‌که برخی آثار برجسته تاریخی لرستان ازجمله قلعه فلک الافلاک، پل‌های کشکان، افرینه، کلهر، و پلدختر و نیز پل تاریخی گَپ، بر اثر سیلاب دچار آسیب جدی شده‌اند.

لرستان به لحاظ شرایط زمین‌شناسی با ۴۳۶ نقطه سیل‌خیز یکی از پنج استان سیل‌خیز کشور است و پلدختر و خرم‌آباد به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم در این زمینه هستند دیواره‌های حفاظتی شهرهای معمولان و پلدختر در سیل فروردین‌ماه تخریب شد و عملکرد حفاظتی خود را به‌طور کامل از دست داد و تاکنون نیز کار بازسازی دیواره حفاظتی پلدختر تمام نشده است. مجری طرح دیواره ساحلی پلدختر پیش‌ازاین با اشاره به احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر که بعد از وقوع سیلاب خسارت دید، گفت: اجرای این پروژه و همچنین پل «شهدای دولت» شهر پلدختر از تیرماه امسال در دستور کار قرار گرفت و این پروژه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سعیدی وعده کرد که تا قبل از ۲۲ بهمن کار آسفالت پل را انجام دهند. موضوعی که باید به فهرست وعده‌های متولیان اضافه شود.

این در حالی است که عزیزالله مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور پیش از این در سخنانی با اشاره به روند احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر از سوی بنیاد مسکن، گفته بود: طبیعتاً چون حجم کار و طول مسیری که باید کار شود زیاد است، زمان می‌برد و به‌احتمال‌زیاد کار پلدختر تا پایان سال طول بکشد.

بنابراین گزارش، لرستان به لحاظ شرایط زمین‌شناسی با ۴۳۶ نقطه سیل‌خیز یکی از پنج استان سیل‌خیز کشور است و پلدختر و خرم‌آباد به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم در این زمینه هستند. این شرایط خود به‌تنهایی گویای لزوم توجه به پیشگیری و همچنین تسریع در جبران خسارات سیل گذشته است تا در صورت وقوع بحران جدید مشکلات در این حوزه مضاعف نشود.

اما بررسی اظهارات مسئولان نشان می‌دهد که همچنان رفع مشکلات ناشی از سیل فروردین‌ماه راه درازی در پیش دارد. در جدول زیر تنها به تعدادی از مشکلات کنونی در مناطق سیل‌زده اشاره‌شده است.

وضعیت جبران خسارات سیل بهار

آثار تاریخی سیل‌زده همچنان منتظر اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به مرمت اضطراری سه اثر تاریخی این استان، گفت: هنوز اعتبار خسارت سیلاب به آثار تاریخی اختصاص پیدا نکرده است.

قاسمی با بیان اینکه ۵۷ میلیارد تومان به آثار تاریخی، پل‌ها، بافت‌ها و بناهای تاریخی لرستان بر اثر سیلاب خسارت وارد شد، گفت: تا کنون هیچ اعتباری در این رابطه به ما اختصاص داده نشده است.

بیش از ۵ هزار پرونده خسارت سیل بخش کشاورزی لرستان بلاتکلیف است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بیش از ۵ هزار پرونده خسارت سیل به بخش کشاورزی بلاتکلیف است که به دنبال تأیید آن‌ها در پژوهشگاه فضایی هستیم.

بازدار با بیان اینکه در بخش تولیدی ما ۸۰۰ میلیارد و در بخش زیرساخت ۸۷۰ میلیارد خسارت دیدیم، تصریح کرد: با دست خالی بیش از ۱۰ میلیارد تومان در روزهای نخست برای جبران خسارات سیل هزینه شد.

تنها ۱۰ درصد اعتبارات سیلاب در حوزه راه جذب شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، گفت: تنها ۱۰ درصد از اعتبارات سیلاب در حوزه راه این استان جذب شده است، امیدواریم تا پایان فصل جذب اسناد خزانه، همه اسناد را جذب و پروژه‌ها را تا قبل از تیرماه به بهره برداری برسانیم.

جاده‌های سیل‌زده چشم‌انتظار بهسازی

اوضاع در حوزه راه هم تعریفی ندارد، آمار تصادفات در جاده‌های سیل‌زده خود به‌تنهایی گویای مشکلات در این بخش است تا رئیس پلیس‌راه ملاوی از عدم بهسازی این محورها انتقاد کند. سرهنگ اسماعیلی گفت: متأسفانه حاشیه محور پلدختر- اسلام‌آباد غرب در منطقه طولکش در جریان سیل تخریب و منجر به کم‌عرض شدن جاده شده که نیاز به تعریض و نصب علائم رانندگی دارد.

سرهنگ اسماعیلی یادآور شد: در جریان سیل، سمت برگشت دوبانده جاده پاعلم به علت، رانش کوه مسدود و تاکنون نسبت به بازگشایی آن اقدام نشده و علائم و تابلو رانندگی نیز که نشان دهد یک لاین جاده وجود ندارد نصب نشده است.

وی افزود: لاین دیگر در موازات این مسیر نیز که در حاشیه رودخانه واقع‌شده، پرتگاه‌های متعددی دارد که باعث خروج خودرو از جاده و سقوط به درون رودخانه شده که حتی قبل از سیل نیز واژگونی‌هایی در این مسیر منجر به فوت‌شده که به دلیل نواقص زیاد نیاز به توجه بیشتر است.

سرهنگ اسماعیلی با بیان اینکه وضعیت جاده‌های شهرستان پلدختر زیبنده مردم و رانندگان نیست، یادآور شد: سیل فروردین‌ماه سال جاری، خسارات زیادی به جاده، پل‌ها و زیرساخت‌های حوزه استحفاظی شهرستان پلدختر وارد کرد که بخشی از این نواقص با تلاش‌ها و زحمات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان رفع و مسیر تردد برای امدادرسانی بازگشایی شد تا مردم بتوانند کارهای روزمره خود را انجام بدهند.

استمداد تابش از خیرین

در حوزه بازسازی خانه‌های سیل‌زدگان هم به‌رغم اینکه کار در حال پیشرفت است اما استمرار فعالیت دستگاه‌های متولی نیاز به مشارکت خیرین دارد، موضوعی که رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را متوسل به خیرین کرد.

علیرضا تابش در جریان سفری که به لرستان داشت، گفت: دولت در حال حاضر با مشکلات مالی مواجه است و حجم اعتباراتی که برای مناطق سیل‌زده تأمین کرده، رقمی فوق‌العاده‌ای است، دولت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۲ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض، هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی را غیر از خسارت‌های حوزه کشاورزی، راه‌سازی و… اختصاص داده است.

بعید می‌دانم که دولت دیگر بتواند اعتباری اضافه کند و اگر هم اضافه کند روال طولانی دارد، بهترین شکل این است که سراغ خیرین برویم و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم وی با تأکید بر اینکه بنیاد مسکن نیز حدود ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار از دولت گرفته است و در حال هزینه آن هستیم، گفت: بعید می‌دانم که دولت دیگر بتواند اعتباری اضافه کند و اگر هم اضافه کند روال طولانی دارد، بهترین شکل این است که سراغ خیرین برویم و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین وعده کرد که تا شب عید اکثر واحدهای احداثی به بهره‌برداری می‌رسد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

جزئیات بازسازی خانه‌های سیل‌زدگان

اما برای اطلاع از آخرین وضعیت بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زده به سراغ رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان رفتیم. رضا خواجه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به وضعیت بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی سیل‌زده لرستان، اظهار داشت: تا به امروز پرونده ۵۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی‌شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد پرونده، ۴۸ هزار و ۵۰۰ مورد منجر به عقد قرارداد شده‌اند، عنوان کرد: در مجموع حدود ۲۰ هزار واحد تعمیری در سطح استان داشتیم که همه این واحدهای تعمیری به اتمام رسیده‌اند.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان، با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد احداثی در مناطق سیل‌زده استان داشته‌ایم گفت: همچنین شروع عملیات اجرایی را در حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی داشته‌ایم.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه عملیات آرماتوربندی، بتن و فونداسیون در ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی داشته‌ایم، افزود: همچنین اجرای اسکلت را در ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی تاکنون داشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه اجرای سقف و دیوارچینی را در ۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تاکنون داشته‌ایم، گفت: همچنین عملیات احداث در ۴ هزار و ۷۰۰ واحد به مراحل پایانی رسیده است.

عدم تکمیل برخی واحدها به دلیل زیربنای بالا

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان‌، تصریح کرد: در مجموع حدود ۲۷۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به سیل‌زدگان پرداخت‌شده است. خواجه‌ای، همچنین از توزیع ۷۱ هزار تن سیمان رایگان در مناطق مختلف استان خبر داد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به عدم تکمیل برخی از واحدهای سیل‌زده در استان، عنوان کرد: از روز اول هم اعلام کردیم که اگر یک واحد مسکونی تا سقف ۸۵ مترمربع احداث شود با تسهیلات بلاعوض می‌تواند به مرحله نشیمن برسد و به مرور زمان می‌توان آن را تکمیل کرد.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان با تأکید بر اینکه اگر متقاضی زیربنای زیادی داشته باشد طبیعتاً خودش هم آورده‌ای داشته باشد، افزود: روز اول به همه متقاضیان این امر را اعلام کردیم.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه میزان تسهیلات و کمک‌های بلاعوض اختصاص‌یافته در شهر ۹۴ میلیون تومان و در روستا ۷۶ میلیون تومان است، گفت: خود متقاضیان باید مدیریت کنند چراکه بحث ما مشارکت صد درصدی مردم بود، ما نمی‌توانستیم به متقاضی بگوییم که حق ندارند در متراژ بالایی خانه خود را احداث کنند و خودشان باید مدیریت می‌کردند.

نیاز به ظرفیت خیرین برای تکمیل واحدها

وی، تأکید کرد: با این اوصاف خدمات جنبی مانند سیمان، نظارت، نقشه و پروانه رایگان را ما می‌دهیم و همه این‌ها در کنار کمک‌های جنبی بود که به متقاضیان ارائه می‌شد، کسانی که خانه‌های خود را در زیربنای بالایی احداث کرده‌اند باید آورده داشته باشند و کسانی که زیربنای معقولی برای احداث داشتند قطعاً با این میزان تسهیلات و کمک می‌توانند واحد خود را تمام کنند.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان با تأکید بر اینکه راهکار اصلی برای رفع این مشکل این است که از ظرفیت خیرین استفاده کنیم، افزود: می‌طلبد که خیرین ورود پیدا کنند، راهکار دیگر هم این است که متقاضیان از تسهیلات بانک‌ها استفاده و واحدهای خود را تکمیل کنند.

پیشرفت ۷۰ درصدی دیواره ساحلی

خواجه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در روستاهای «بابازید» و «چم مهر» و همچنین شهر پلدختر در حال احداث دیواره ساحلی هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر پیشرفت دیواره ساحلی حدود ۷۰ درصد است.

وی، گفت: برابر تعهدی که داریم این دیواره ساحلی به اتمام خواهد رسید.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان با تأکید بر اینکه احداث این پروژه مشکلات اجتماعی زیادی داشت، افزود: خوشبختانه این مشکلات حل‌شده و تلاش می‌کنیم که سریع‌تر این پروژه را هم به نتیجه مطلوبی برسانیم.

وعده‌های بهار به تابستان رسید و در پاییز به خزان نشست، حالا سیل‌زدگان لرستان چشم‌به‌راه زمستان هستند، زمستانی با روزهای بارانی… به نظر می‌رسد وضعیت پروژه‌ها تا پایان سال نیز پیشرفت چشمگیری نداشته باشد تا خسارات سیل بهار در سال ۹۹، یک‌ساله شود.

همه امیدوارند زمستان و بهار پیش رو سیل دوباره به لرستان سیل‌زده سر نزند، اینجا باران و بحران خواب مسئولان را آشفته نمی‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار