کد خبر: ۹۴۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
بررسی های «تجارت آنلاین» نشان می دهد؛
با توجه شرایط نامطلوب اقتصادی حاکم بر کشور و در زمانی که سرمایه‌گذاری به سمت منفی حرکت می‌کند می‌توانیم با استفاده از عامل بهره‌وری بسیاری از مشکلات را حل کنیم. این را جمشید انصاری رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفته است.

ارتقاءبهره وری لازمه اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد کلان: با توجه شرایط نامطلوب اقتصادی حاکم بر کشور و در زمانی که سرمایه‌گذاری به سمت منفی حرکت می‌کند می‌توانیم با استفاده از عامل بهره‌وری بسیاری از مشکلات را حل کنیم. این را جمشید انصاری رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفته است. کارشناسان در تعریف بهره وری می گویند:« كوشش هاي اقتصادي انسان همواره معطوف بر آن بوده كه حداكثر نتيجه را با كمترين امكانات و عوامل موجود به دست آورد. اين تمايل را مي توان دستيابي به كارايي و بهره وري بالاتر ناميد. بهره وري مفهومي جامع و دربرگيرنده كارايي است كه افزايش آن به منظور ارتقائ سطح زندگي؛ رفاه و آسايش و آرامش انسان ها همواره مدنظر دست اندركاران سياست و اقتصاد بوده است. امروزه مساله كارايي به دليل تخصيص و استفاده بهينه از نهاده ها داراي اهميت نهايي مي باشد».

  • تاکید بر ضرورت بهره وری

در این راستا روز گذشته رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: با توجه به تاثیر بخش دولتی بر بخش خصوصی، استقرار بهره‌وری در این دو بخش به ویژه نظام اداری و اجرایی کشور ضروری است. «جمشید انصاری» در نخستین همایش متولیان بهره‌وری استان‌ها که در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، ‌ اظهارداشت: در دو دهه گذشته درخصوص اهمیت بهره‌وری به اندازه کافی سخن گفته شده است و حال زمان آن رسیده که درباره عدم توجه به آن در نظام اداری و اجرایی کشور صحبت کنیم. رییس سازمان امور اداری و استخدامی اضافه کرد: در کشور ما دولت در جهت‌گیری اقتصاد کشور جایگاه ویژه‌ای دارد؛ برای نمونه در خدمات زیربنایی فوریت امر با دولت است و بیشتر فعالیت‌ها در وزارت نیرو، راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری توسط دولت انجام می‌شود. وی تصریح کرد: اگر نظام اداری و بهره‌وری نیروی انسانی که عامل اصلی راهبری برنامه دستگاه‌های اجرایی است با کمترین بهره‌وری کارکند و سرمایه نیز بهره‌وری لازم را نداشته باشد نمی‌توانیم شاهد ارتقای بهره‌وری در سطح کشور باشیم. انصاری گفت: ارتقای بهره‌وری در اقتصاد ملی نیز مهم است و با توجه شرایط نامطلوب اقتصادی حاکم بر کشور و در زمانی که سرمایه‌گذاری به سمت منفی حرکت می‌کند می‌توانیم با استفاده از عامل بهره‌وری بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

  • نظم و انضباط، پایه بهره‌وری

همچنین در این مراسم رییس سازمان ملی بهره‌وری کشور درباره آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه‌ای، گفت: در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای باید بر مساله محور بودن برنامه‌ها توجه ویژه‌ای شود و از کلی گویی در برنامه‌ها خودداری کنیم. فاطمه پهلوانی افزود: نظم و انضباط اداری و اقتصادی، پایه بهره‌وری است و در تهیه برنامه‌های توسعه باید نظم و انضباط و بهره‌وری مدنظر قرار گیرد. پهلوانی تناقض در اجرای برنامه‌ها و عدم یکپارچگی برنامه‌های توسعه‌ای را عامل اصلی عدم تحقق بهره‌وری در سال‌های اخیر دانست.

  • افزایش بهره وری با اصلاحات ساختاری

اگرچه تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا موجبات تعجب ناظران جهانی را فراهم آورده است اما شکی نباید داشت که اقتصاد کشور نیاز به اصلاحات ساختاری دارد تا در هرشرایطی این تاب آوری ادامه پیدا کند و در آن تزلزل ایجاد نشود. در این خصوص بلومبرگ در گزارشی به بررسی دلایل تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها و ادغام اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی پرداخت. به گزارش بلومبرگ سیروس رزاقی، مدیر موسسه " آرا اینترپرایز" گفت: برداشت من این است که تحریم ها تنها بخشی از مشکل کشور در زمینه دشواری انجام کسب و کار و تضعیف بخش خصوصی است. آنچه ما نیازمندش هستیم اصلاحات ساختاری واقعی گسترده است تا بهره وری در کشور چه با تحریم و چه بدون تحریم افزایش یابد. اگر بخواهیم صادق باشیم، من هیچ دستور کار یا خط مشی واقعی ای برای حل این مسائل مشاهده نمی کنم. این گزارش می افزاید: در حال حاضر بخش خصوصی در ایران بخش بزرگی از صادرات ۴۰ میلیارد دلاری این کشور را انجام می دهد و بانک مرکزی ایران هفته گذشته اعلام کرد که اقدامات لازم برای تسهیل صادرات بخش خصوصی را انجام خواهد داد. بلومبرگ با اشاره به کاهش ارزش ریال پس از خروج آمریکا از برجام نوشت: این که اقتصاد ایران چگونه توانسته است در برابر شرایط موجود تاب‌آوری داشته باشد باعث تعجب است.

  • ارتقای بهره‌وری؛ ضروری‌تر از همیشه

اقتصاد ایران، به رغم تلاش برای دانش‌بنیان شدن هنوز منبع محور و متکی به درآمدهای نفتی است و به همین خاطر بدون توجه به تولید و افزایش بهره‌وری در این بخش نمی‌توان انتظار حل مشکلات و چالش‌های موجود را داشت. به گزارش ایرنا، ضرورت و اهمیت افزایش و ارتقای بهره‌وری برای اقتصاد کشور و به ویژه در حوزه تولید بر کسی پوشیده نیست. اگر بخواهیم اقتصاد کشور در عرصه جهانی و منطقه‌ای توان رقابت داشته باشد باید سطح بهره‌ری را تا آنجایی که ممکن است بالا ببریم. در حقیقت موفقیت در عرصه جهانی نیازمند دست‌یابی به سـطح بالاتری از بهـره وری است. امروزه پایه توسعه اقتصادی و تکنولوژیکی بسیاری از کشوره براساس توجه بـه مقولـه بهـره‌وری و اشـاعه آن در کلیـه سطوح و طبقات جامعه است. بهره‌وری نه تنها در واحدهای تولیدی، زمینه‌ساز بقاء و عامل اصلی رقابت در عرصه بازارهای داخلی و جهانی است، بلکه مفهومی است که برای کلیه فعالیت‌ها مطرح است و برای توسعه و پیشرفت کشور باید در کلیه سطوح فعالیتی فراگیر شود. اما، به نظر می‌رسد در ایران اهمیت و توجـه بـه مقولـه بهـره‌وری بـه دلایل مختلـف مورد غفلت واقع شده است. البته اقداماتی از قبیل تاسیس سازمان ملی بهره وری و برخی تاکیدات در برنامه‌های توسعه صورت گرفته است، اما تا رسیدن به وضعیت مطلـوب فاصـله زیـادی بـاقی مانـده اسـت و بایـد قـدم‌های اساسـی و موثری در این زمینه برداشته شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار