کد خبر: ۹۴۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸
خط تولید پراید در کشور پس از 24 سال متوقف شد، اما این خودرو همچنان در ایران خبرسازی می کند و این روزها قیمت آن به نزدیک 60 میلیون تومان رسیده است. جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز اعلام کرده که تولید پراید 132 متوقف شده و و در چند ماه آینده نیز تولید پراید 111 و پراید 131 نیز متوقف خواهد شد.
به گزارش صبحانه،حال پس از اعلام این خبر، قیمت پراید تا 60 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. نکته جالب توجه اینجاست که در کشورهای پیشرفته یک خط تولید بیش از 10 سال فعال نخواهد بود. حال با توقف تولید پراید، مدیران این خودروسازی می گویند که جایگزین خاصی به جز تیبا برای این خودرو نداریم. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در اینباره می گوید که احتمالا پراید با کمی تغییر ظاهری و با اسم جدید وارد بازار خواهد شد، زیرا قدرت خرید بخش زیادی از مردم پایین بوده و قادر به خریداری خودروی دیگر نخواهند بود. در همین راستا نیز بانک مرکزی اعلام کرده که حدود 51 درصد مردم بدون خودرو بوده و حتی از عهده خرید خودروی پراید نیز بر نمی آیند.

خودروی پراید بر خلاف تصورات که گفته می شود محصول کره جنوبی بوده، در واقع همان مزدا 121 است که ابتدا در ژاپن به تولید رسید و پس از مدتی با نام فورد فستیوا به بازار آمریکای شمالی راه پیدا کرد. فورد فستیوا یا همان مزدا 121 در سال 1986 در آمریکا به عنوان ناامن ترین خودروی آمریکا لقب گرفت. در ‌سال ١٩٨٧ میلادی، تولید این خودرو به کیا موتورز رسید و به این ترتیب کره‌ جنوبی به مقصد جدید آن ‌تبدیل شد‎ . ‎در اوایل دهه٧٠ کیا موتورز پراید را راهی ایران کرد. تولید این خودرو در‌ سال ٢٠٠٠ میلادی در ‌کره‌ جنوبی به پایان رسید و کیا ریو جای آن را گرفت و در ‌سال ٢٠٠١ میلادی، لیسانس این محصول به ‌صورت رسمی به سایپا فروخته شد تا این شرکت خودروسازی ایرانی، به مدت بیش از دو دهه به تولید این ‌خودرو ادامه بدهد.‌‌ جالب اینجاست که کیا ریو هم وارد بازار ایران شد و نسبت به پراید، خودروی بسیار موفق‌ تر و متفاوت‌ تری ‌بود.‌

7 مدل پراید در ایران به تولید رسید

تولید پراید در کشور و در خودروسازی سایپا در سال 1372 به صورت رسمی آغاز شد و این شرکت با ایجاد زنجیره ای از قطعه سازان فنی و با حمایت قطعه سازان خصوصی توانست این خودرو را با نام های نسیم، صبا، سایپا 132، سایپا 131، سایپا 111، سایپا 141 و سایپا 151 به بازار عرضه کند. در‌ سال‌‌های گذشته همواره انتقادات زیادی به ایمنی و کیفیت پراید وارد بوده و همین باعث شد در اواخر ‌سال ١٣٨٩ ‌شرکت سایپا، تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم قدیمی متوقف کند و پلتفرم جدیدی را با نام ‌X‌١٠٠ به ‌خط تولید خود آورد. به همین ترتیب محصولات با نام های سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132، سایپا 141 وارد بازار شدند تا بتوانند مشکلات پلت فرم قبلی را برطرف کنند، اما همچنان از نظر ایمنی تغییری در آن ها به وجود نیامد.

چرا پراید ارابه مرگ شد؟

اوایل دهه 90 در کشور انتقادات از مشکلات فنی و ناامنی پراید به اوج خود رسید. رئیس سازمان پزشکی قانونی در سال 92 خودروی پراید را به عنوان رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن شرنشینان خود اعلام کرد. بر اساس این آمار، 2 هزار و 454 نفر در این سال جان خود را در تصادفات رانندگی با این خودرو از دست دادند و 13.6 درصد تصادفات منجر به فوت به خودروی پراید اختصاص پیدا کرد. در یک دوره زمانی قرار بود طرحی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی اجرا شود که براساس آن، خودروی ‌پراید تنها اجازه تردد در جاده‌های درون‌ شهری را داشته باشد و نتواند در معابر برون‌ شهری مورد استفاده قرار ‌بگیرد، اما با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده می‌کنند، اجرای این طرح ‌نارضایتی‌های بسیاری را به وجود می‌آورد و به همین دلیل از اجرای آن صرف ‌نظر شد.‌ همچنین سازمان استاندارد خودروهای پراید، ام وی ام و پژو 405 را به عنوان بی کیفیت ترین خودروهای داخلی معرفی کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا نیز چند ماه پیش اعلام کرد که خودروسازان در تصادفات جاده ای کشور سهم دارند و آن ها در واقع در حال تولید ارابه مرگ هستند. سردار هادیان فر در ادامه صحبت های خود به وضوح از پراید نام برد و گفت نباید اجازه تردد به پراید در کشور داده شود.

پراید رکورد دار تصادف ‌

علاوه بر اینها، آمار اعلام ‌شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد که در سوانح رانندگی بازه ‌زمانی ١٠ماهه فروردین تا پایان دی ۹۷ در ۷۹.۵‌ درصد سوانح خودرو‌های سواری شخصی نقش داشتند که ‌در ٢٨,٥‌ درصد پراید و ۲۶‌ درصد پژو نقش داشته ‌اند. این حوادث در بخش برون‌ شهری در مجموع ۱۰‌هزار و ‌‌۸۹۰ نفر جان باخته ‌اند. همچنین آمار پلیس از سوانح رانندگی نوروز ٩٨ نشان می دهد، پراید و پژو به ترتیب در ‌‌۲۵ و ۲۳‌درصد حوادث نقش داشته ‌اند. پراید علاوه بر اینکه در تصادفات جاده ‌ای نقش پررنگی را ایفا کرده، ‌در بحث معاینه فنی هم مشکلاتی داشته است. تابستان امسال مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای ‌تهران اعلام کرد پراید در بحث‌های امنیتی مثل تست ‌ترمز، انحراف فرمان و مباحث ظاهری مانند لاستیک، ‌کمک‌ فرمان و چراغ بیشترین مشکلات را داشته که ظاهرا این مسائل هم روی توقف تولید این خودرو نقش ‌پررنگی داشته است.‌

تولید پراید با اسم جدید

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو درباره توقف تولید پراید گفت: تا زمانی که بازار رقابتی نباشد و درهای کشور به روی صنعت خودرو بسته باشد، بعید است خودروی پراید توقف تولید شود و بازار ایران با آن خداحافظی کند.

وی ادامه داد: بارها اعلام شده که تولید پراید می خواهد متوقف شود، اما هر بار با اعمال تغییراتی در این خودرو، با اسمی جدید روانه بازار شده است. باید گفت که پراید به عنوان ارزان ترین خودرو کشور همچنان مشتری دارد و با توجه به قدرت خرید مردم و گران بودن محصولات دیگر، هنوز اقبال به سمت پراید برای خریداری بالا است.

زاوه در ادامه تصریح کرد: مسئولان خودروی تیبا را به عنوان جایگزین پراید معرفی کرده اند و این در حالی است که 10 سال از تولید تیبا می گذرد و احتمالا تا 10 سال آینده نیز مهمان ما خواهد بود. بنابراین اگر سیاست گذاران تولید خودرو همچنان تاکید بر تولید خودروی 5 هزار دلاری دارند، نمی توان توقع عرضه یک خودروی با کیفیت به بازار را داشت. اگر این کار امکان پذیر بود چینی ها با توجه به توانایی بالای خود این محصول را تولید و روانه بازار می کردند. بنابراین بعید است خودروی جایگزین پراید محصول با کیفیت تری نسبت به خود پراید باشد.

برچسب ها: پراید ، توقف تولید ، بازار
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار