کد خبر: ۹۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
تجارت آنلاین افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر را بررسی کرد؛
طی روزهای اخیر قیمت دلار و نرخ ارز صعودی بوده است . صرافی‌های بانک‌ها از صبح روزگذشته( ششم بهمن‌ماه) قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز قبل از آن با افزایش ۱۵۰ تومانی همراه بود. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۱۵۰ هزار تومان خریداری می‌کردند.

نگرانی فعالان اقتصادی از نوسانات ارزی

اقتصاد کلان: طی روزهای اخیر قیمت دلار و نرخ ارز صعودی بوده است . صرافی‌های بانک‌ها از صبح روزگذشته( ششم بهمن‌ماه) قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز قبل از آن با افزایش ۱۵۰ تومانی همراه بود. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۱۵۰ هزار تومان خریداری می‌کردند.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، بر همین‌ اساس طی روز گذشته قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد؛ همچنین قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ و ۶۵۰ هزار تومان بود.

دلایل افزایش نرخ دلار

یک کارشناس اقتصاد در یادداشتی به بیان چرایی افزایش قیمت ارز پرداخت و نوشت: رشد نقدینگی نسبت به سال 2005 در همه دنیا حدودا بین 100 تا 150 درصد است ( ایران و آمریکا ندارد ) و اگر در یک کشور بیش از آن بود با افزایش نرخ دلار در آن کشور ، افزایش نقدینگی پس گرفته می شود.

محمد حسین ادیب ادامه می دهد: به میزانی که در ایران به سپرده ، سود بالا تر نسبت به بقیه دنیا داده میشود رشد نقدینگی در ایران بیشتر از دنیا می شود و به میزانی که رشد نقدینگی بیشتر است دلار در ایران گران میشود تا آثار رشد نقدینگی را خنثی کند ، نقدینگی در ایران غیر ممکن است به دلار بتواند بیشتر از رنج دنیا که بین 100 تا 150 درصد است رشد کند.هر کس غیر از این ادعا کند با بانکداری جهانی آشنا نیست.

این یادداشت می افزاید: رشد نقدینگی در دنیا بین 100 تا 150 درصد نسبت به سال 2005 است در ایران به دلار نیز رشد نقدینگی ١١4 درصد است .

ادیب یادآور می شود: طی چهار ماهه گذشته به گزارش مرکز آمار ایران در کشور ٧ درصد تورم بوده است ، تورم ٧ درصدی پاسخی به تحریک تقاضا با سود سپرده بوده است و نرخ دلار هم خیز برداشته است ؛ نگارنده مطمئن است تورم ٧ درصدی به سبب تحریک تقاضا با سود سپرده است آماری وجود ندارد اما نگارنده حدس می زند چهار میلیون نفر از طریق سود سپرده زندگی می کنند و سود سپرده ، تقاضای مصرفی را تحریک می کند و تورم به سبب فزونی تقاضا نسبت به عرضه است ، اما مطمئن نیست در کوتاه مدت افزایش نرخ دلار به سبب پرداخت سود سپرده بوده است .

قیمت دلار تا پایان سال بیشتر از ۱۳ هزار تومان نمی‌شود

در خبری دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: قیمت دلار تا پایان سال در محدوده ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان ثابت باقی می‌ماند. آنچه که به نظر می‌رسد، این است که قیمت دلار در روزهای پایانی از محدوده ۱۳ هزار تومان فراتر نخواهد رفت.

به گزارش تجارت‌نیوز محمدرضا انصاری با اشاره به مداخله دولت و بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز افزود: فعلا شرایط اقتصادی کشور در وضعیت اضطراری قرار دارد. بنابراین در چنین شرایطی دولت و بانک مرکزی باید در کنترل نرخ ارز مداخله داشته باشند؛ این در حالی است که ما معتقدیم دستکاری در نرخ ارز باید موقتی باشد.

او اظهار کرد: توجه به مسائل فعالان اقتصادی به ویژه صادرکنندگان می‌تواند بخشی از مشکلات و کمبود ارز در کشور را جبران کند. معتقدیم که ملت ۸۵ میلیون نفری مستحق صادرات رقمی بیشتر از ۴۲ میلیارد دلار است. با چنین جمعیتی ما باید بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

منتظر تورم شدید باشید

در مقابل یک اقتصاددان مطرح دیگر معتقد است گام بعدی دولت برای تامین کسری بودجه‌ و ناتوانی از پرداخت تعهدات و هزینه‌هایش افزایش نرخ ارز خواهد بود که رشد قیمت بنزین نیز به این چرخه شتاب می‌دهد و منجر به افزایش هزینه‌های زندگی مردم و افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد.

به گزارش رویداد۲۴ حسین راغفر ابتدا به تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین و اثرات تورمی اشاره می‌کند و می‌گوید: این اقدام عملا به منظور جبران کسری بودجه دولت صورت گرفت، اما متاسفانه کسری بودجه دولت نیز به دلیل کنترل پیامد‌های آن تامین نخواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا ادامه می دهد: نکته دیگر آن است که امروز تحریم‌های نفتی خود را در بودجه به خصوص بعد از کاهش فروش نفت و درامد‌های نفتی نشان داده است ضمن آنکه تصمیمات غلط دیگری از سوی دولت اتخاذ شده که منجر به افزایش انواع مالیات‌ها خواهد شد.

راغفر ادامه می دهد: هم اکنون مشکلات جدی معیشتی برای جامعه بوجود آمده است و این تغییرات و سایر اصلاحات قیمتی پیامد‌های تکان دهنده‌ای به همراه دارد، زیرا در زندگی مردم تاثیر گذار است و موجب کاهش شدید قدرت خرید خانوار‌ها و مردم خواهد شد و طبیعتا منجر به افزایش نارضایتی‌ها از سوی مردم می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در ماه‌های آینده موضوع تورم به صورت برجسته‌تری در شاخص‌های قیمتی خود را نشان خواهد داد و انواع مختلف کالا‌ها تورم خواهند داشت.

نتیجه

به نحوی که در متن گزارش مشاهده می شود نگرانی از تداوم افزایش نرخ ارز دغدغه کارشناسان و فعالان اقتصادی است و به همین خاطر بانک مرکزی می بایست با تداوم سیاست های موفقی که طی ماه های گذشته اعمال کرده بود مهار نرخ انواع ارز را در دستور کار خود قرار دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار