کد خبر: ۹۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
در حالی خودروسازان مدعی هستند که پیش فروش‌ها برای کنترل بازار صورت می‌گیرد، اما این پیش فروش‌ها به جای مصرف کنندگان به دست دلالان می‌رسد.

رانت بازان به سامانه پیش فروش خودرو نفوذ کردند؟

صنعت خودروی کشور همیشه حاشیه‌های زیادی با خود به همراه داشته، اما از سال گذشته این حاشیه‌ها بیشتر شده است.

یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های خودروسازان داخلی، موضوع پیش فروش محصولات است که همیشه همراه با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده است.

دلیل اصلی پیش فروش‌ها تامین نقدینگی برای خودروسازان و خرید بی واسطه و ارزان‌تر خودرو توسط مصرف کنندگان واقعی است، اما در حال حاضر این موضوع نه تنها گره‌ای از آشفته بازار خودرو کم نکرده و مصرف کننده واقعی از آن سود نمی‌برد بلکه موجب به وجود مافیا و سودجویی‌های زیادی شده است.

فاصله زیادی که بین قیمت بازار و کارخانه به وجود آمده موجب شده برخی افراد با ترفند‌های خاص و با دریافت مبالغی اقدام به ثبت نام در سایت خودروسازان برای افراد می‌کنند و در این میان بخش زیادی از مردم از خرید خودرو از این روش بازمی مانند.

رانت بازان به سامانه پیش فروش خودرو نفوذ کردند؟

پیش‌تر سید جواد حسینی کیا، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس از وجود مافیا در ثبت نام خودرو خبر داده و گفته بود: مافیا از ربات برای ثبت نام خودرو در سایت‌های شرکت‌های خودروساز استفاده می‌کند.

برای صحت و سقم شایعاتی که در این باره وجود داشت با برخی از افرادی که مدعی ثبت نام سریع در سایت‌های خودروسازی‌ها هستند گفتگو کریم.

رانت بازان به سامانه پیش فروش خودرو نفوذ کردند؟

۶ تا ۱۲ میلیون هزینه ثبت نام پیش فروش در سایت خودروسازان

یکی از این افراد با بیان اینکه ثبت نام‌ها را هم به صورت عادی و هم اعتباری انجام می‌دهیم، گفت: هزینه ثبت نام عادی ۳.۵ میلیون تومان است، اما ثبت نام اعتباری بسته به نوع خودرو از ۶ میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان متفاوت است.

به گفته این فرد؛ ثبت نام پژو SLX اعتباری ۷ میلیون تومان و ثبت نام عادی آن ۳.۵ میلیون تومان هزینه دارد.

وی بیان کرد: نرم افزار خاصی برای اینکار طراحی کردیم و تاکنون هر تعداد خودرو که نیاز بوده را با آن ثبت نام کردیم که از سوی افراد عادی اینکار شدنی نیست.

این فرد با بیان اینکه از اسفندماه سال گذشته در حال انجام اینکار هستیم، گفت: در حال حاضر به دلیل تغییراتی که در فروش اعتباری به وجود آمده تا طراحی برنامه جدید نمی‌توانیم ثبت نام انجام دهیم، اما ثبت نام پیش فروش عادی کماکان انجام می‌شود و مشکلی نداریم.

وی افزود: زمانی که ثبت نام به صورت کامل انجام شد هزینه را از مشتری دریافت می‌کنیم.

همچنین فردی دیگر از ثبت نام تضمینی محصولات گروه خودروسازی سایپا با دریافت وجه نقد خبر داد و گفت: ثبت‌نام خودروی کوئیک ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد که پس از ثبت نام دریافت می‌شود.

حتی یک خودرو خارج از شبکه به کسی داده نشده است

در این باره فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو درباره این ادعا‌ها گفت: دو نوع فروش در ثبت‌نام اینترنتی داریم که یکی فروش فوری و دیگری پیش‌فروش است، در فروش فوری به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار متقاضیان ثبت‌نام افزایش یافته است و ما برای ایجاد فرصت برابر برای مشتریان طرح رجیستری را در فروش‌های اینترنتی اجرایی کرده‌ایم و به دلیل حضور مستمر ناظرین در هنگام ثبت نام تخلفی در این زمینه نداریم.

مدیر عامل ایران خودرو افزود: برخی مدعی شدند نرم‌افزاری طراحی می‌کنند، اما ما از متخصصان دعوت کردیم که چالش‌ها را رفع کنند.

وی با بیان اینکه همچین موضوعی صحت ندارد و امکان ثبت نام به شیوه‌هایی که ادعا می‌شود وجود ندارد، گفت: از زمانی که به ایران‌خودرو آمدم حتی یک خودرو خارج از شبکه به کسی داده نشده است.

فروش محصولات سایپا از سوی نهاد‌های نظارتی مورد بررسی قرار می‌گیرد

همچنین حسین کاظمی معاون بازاریابی سایپا، اظهار کرد: سایپا با بهره گیری از دانش و مشاوره نخبگان حوزه فناوری اطلاعات، تمام تمهیدات لازم برای جلوگیری از نقش آفرینی سودجویان را در نظر گرفته است.

وی افزود: از جمله این اقدامات مسدود کردن دسترسی به سایت فروش محصولات سایپا برای ای‌پی‌های خارج از کشور است، زیرا این شبهه وجود داشت که برخی ثبت نام‌ها با استفاده از اینترنت‌های پرسرعت خارج از کشور انجام می‌شود.

معاون بازاریابی سایپا ادامه داد: فرایند‌ها و آمار فروش محصولات سایپا از سوی نهاد‌های نظارتی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کاظمی تاکید کرد: با توجه به ورود تعداد قابل توجهی از متقاضیان و کاربران اینترنتی جهت مشارکت در طرح‌های فروش فوری خودرو‌ها در دقایق اولیه آغاز ثبت نام، به اذعان کارشناسان و خبرگان حوزه فناوری اطلاعات، امکان اینکه فردی اعلام کند به صورت تضمینی در سایت فروش ثبت نام می‌کنم، ادعایی دور از ذهن است.

معاون بازاریابی سایپا تصریح کرد: متخصصان و کارشناسان حوزه سیستم‌ها و فناوری اطلاعات سایپا بر اساس تجربیات گذشته، در طراحی فرایند‌ها آنچه که در توان بوده را برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان اعمال کرده اند و رویکرد‌های نظارتی و اصلاحی با قوت ادامه خواهد داشت.

منبع: میزان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار