کد خبر: ۹۵۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
 بوئینگ غول‌‌پیکر 777X، بزرگ‌ترین هواپیمای دو موتوره‌ی دنیا با بال‌های خم‌شو، اولین پرواز خود را انجام داد.

هواپیمای جدید بوئینگ 777X که بزرگ‌ترین هواپیمای دوموتوره‌ی دنیا به شمار می‌رود، با بال‌های خم‌شدنی، اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. بال‌های این هواپیما طوری طراحی شده‌اند که هواپیما هم بال‌هایی با اندازه‌ی مورد نیاز برای پرواز داشته باشد و هم بتواند از دروازه‌ی آشیانه‌هایی که برای هواپیماهای کوچک‌تر طراحی شده‌اند، عبور کند.

بوئینگ 777X

بوئینگ اعلام کرده این هواپیما که پیش از این قرار بود روز جمعه اولین پرواز آزمایشی خود را انجام دهد، با یک روز تأخیر و بعد از چهار ساعت پرواز بر فراز آسمان ایالت واشنگتن، در فرودگاه Paine Field در شمال سیاتل با موفقیت و بدون مشکل فرود آمده است. دلیل تأخیر یک روزه‌ی انجام این عملیات، هوای نامناسب و باد شدید اعلام شده است.

777X، نسل جدید خانواده‌ی ۲۶ ساله‌ی 777 و اولین عضو این خانواده با بال‌های خم‌شو به شمار می‌رود.

حساب کاربری بوئینگ بعد از انجام موفقیت‌آمیز این پرواز در توییتر نوشت:

این نقطه عطف چشمگیر برای #777X، نقطه‌ی آغاز مرحله‌ی بسیار مهم بعدی در زمینه‌ی آزمایش‌ها به شمار می‌رود. در حال کار روی گواهینامه‌های موردنیاز هستیم. بعد از انجام این مراحل، مرحله‌ی تحویل به مشتری‌ها در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.

محصول جدید بوئینگ، مانند 787 دریم لاینر، از مواد اولیه‌ی کامپوزیت ساخته شده، پنجره‌های بزرگی دارد و کابین مسافرهای آن بازطراحی شده است. بوئینگ 777X نسبت به مدل‌های قبلی خانواده‌ی 777، ظرفیت بیشتری دارد و می‌تواند مسافت بیشتری را طی کند. بوئینگ اعلام کرده این هواپیما در بین تمام هواپیماهای دو موتوره‌ی دنیا بیشترین بازدهی را خواهد داشت.

برجسته‌ترین قابلیت این هواپیما، قابلیت خم شدن بخش انتهایی بال‌های آن است. این قابلیت به بوئینگ 777X این امکان را می‌دهد که باوجود طول بال خیره‌کننده‌ی نزدیک به ۷۲ متر، از دروازه‌ی آشیانه‌ها و ترمینال‌های معمولی که مدل‌های قدیمی‌تر 777 از آن‌ها استفاده می‌کنند، عبور کند. این قابلیت باعث می‌شود طول بال‌های هواپیما به کم‌تر از ۶۵ متر برسد.

زمانی‌که ایرباس هواپیمای A380 را با طول بال‌های نزدیک به ۸۰ متر در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه کرد، مجبور شد تغییرات بسیار گران‌قیمتی در بخش‌های ترابری ایجاد کند. بوئینگ با طراحی جدید بال‌های 777X، این مشکل را برطرف کرد.

پرواز موفقیت‌آمیز 777X، خبری بسیار خوب و مهم برای بوئینگ به شمار می‌رود. ارزش سهام این شرکت بعد از دو سقوط نزدیک به‌هم 737 مکس در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ که در مجموع باعث کشته شدن ۳۴۶ مسافر شد، روند نزولی در پیش گرفته بود. بوئینگ هفته‌ی گذشته اعلام کرد 737 مکس تا دست‌کم اواسط سال جاری میلادی، به مدار پرواز بازنخواهد گشت.

یک آغاز و چند تأخیر

بوئینگ 777X که برای رقابت با A350 ایرباس طراحی و ساخته شده، در دو مدل عرضه خواهد شد. 777-8 حدود ۳۸۴ نفر گنجایش دارد و می‌تواند ۸ هزار و ۷۳۰ مایل دریایی (حدود ۱۶ هزار کیلومتر) را طی کند. 777-9 حدود ۴۲۶ نفر گنجایش دارد و می‌تواند ۷ هزار و ۲۸۵ مایل دریایی (حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر) را طی کند. مدل 777-9 با ارتفاع ۲۵۱ پا (۷۶/۵ متر) بلندترین هواپیمای تجاری جهان به شمار می‌رود.

اولین نمونه از 777X در ماه مارس از خط تولید کارخانه‌ی اورت بوئینگ خارج شد، اما خیلی زود بروز مشکلات باعث تأخیر در انجام پرواز آزمایشی این نمونه شد. بوئینگ در جریان نمایشگاه هوایی پاریس در ماه ژوئن اعلام کرد سابیده شدن بیش از حد استاندارد موتور GE9X تولیدی جنرال موتورز استفاده شده در این هواپیما دلیل تأخیر به وجود آمده در عملیات پرواز آزمایشی بوده است. موتور GE9X که برای استفاده در 777X تولید شده، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موتور هواپیماهای تجاری تاریخ صنعت هوایی به شمار می‌رود.

عملیات پرواز آزمایشی 777X چند بار به دلیل نقص فنی به تأخیر افتاد

در ماه سپتامبر هم بال‌های یکی از نمونه‌هایی که قرار بود به‌صورت آزمایشی پرواز کند، هنگام آزمایش انعطاف‌پذیری دچار حادثه شد. در تصاویری که سیاتل تایمز از این هواپیما منتشر کرد شکاف‌های بزرگی در بدنه‌ی هواپیما دیده می‌شد.

دو ماه پیش نیز بوئینگ اعلام کرد استفاده از ماشین‌آلات هوشمند برای سرهم‌بندی کردن 777X را متوقف و انجام این عملیات را به نیروی انسانی واگذار کرده است.

بوئینگ اعلام کرد 777X از سال آینده‌ی میلادی وارد ناوگان بین‌المللی هوایی می‌شود. تا امروز هشت خط هوایی محصول جدید بوئینگ را سفارش داده‌اند. خطوط هوایی بریتانیا، Cathay Pacific، امارات، لوفتانزا و سنگاپور از جمله مهم‌ترین مشتری‌های 777X هستند.

بوئینگ 777X

بوئینگ پیش از اینکه 777X را وارد ناوگان هوایی بین‌المللی کند، باید از اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا و سایر اداره‌های هوانوردی مشابه در سراسر دنیا، گواهینامه‌های لازم را دریافت کند تا امن بودن این هواپیما تأیید شود.

اداره‌ی فدرال هوانوردی آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، بوئینگ تأیید کرده در صورتی که بخش‌های متحرک بال 777X به‌درستی نصب نشده باشند، در مرحله‌ی برخاستن از زمین و در جریان پرواز ممکن است «فاجعه» رخ دهد.

اداره فدرال هوانوردی آمریکا در آن زمان ۱۰ شرط مربوط به بال‌های 777X را تعیین کرد. بوئینگ برای دریافت گواهینامه‌های لازم از این اداره، باید این ۱۰ شرط را اعمال کرده باشد. یکی از شروط وجود بیشتر از یک سازوکار برای اعلام وضعیت خطر به خدمه‌ی پرواز درباره‌ی وضعیت نامناسب بخش‌های جداشونده‌ی بال پیش از برخاستن از زمین است. از دیگر شروط مهم باید به شرط ایجاد یک مکانیزم برای توقف مرحله‌ی برخاستن از زمین در صورت متصل نبودن بخش‌های جداشونده‌ی بال و مکانیزم دیگری برای جلوگیری از خم شدن این بخش‌ها در جریان پرواز هم اشاره کرد.

هواپیمایی رکوردشکن

براساس گزارش CNN، باتوجه به بازنشسته شدن A380 و 747-8، مدل 777-9 به‌تنهایی به بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا از نظر گنجایش مسافر تبدیل خواهد شد. بوئینگ برای به پرواز درآوردن این هواپیمای غول‌پیکر که در سنگین‌ترین وضعیت بیش از 350 تن وزن خواهد داشت، بال‌های پلیمری تقویت شده با فیبر کربنی ساخته که بیش از ۷۳ متر طول دارند. این بال‌ها، بزرگ‌ترین ساختارهای کامپوزیتی ساخته شده در دنیا هستند.

بوئینگ 777X

بخش‌های خم‌شونده‌ی این بال‌ها ۳/۳ متر طول دارند که در اولین مرحله‌ی قبل برخاستن از زمین به حالت عادی برمی‌گردند و در مرحله‌ی به زمین نشستن هواپیما دوباره جمع می‌شوند. موتور قدرتمند این هواپیما، همان‌طور که گفته شد، قدرتمندترین موتور یک هواپیمای تجاری دنیا است که می‌تواند نیروی رانش سرسام‌آوری معادل ۱۰۵ هزار پوند ایجاد کند. این موتور نسبت به نسل قبلی خانواده‌ی خود یعنی GE90، حدود ۱۰ درصد کمتر سوخت مصرف می‌کند. قطر این موتور به اندازه‌ی قطر بدنه‌ی یک هواپیمای 737 است.

ارزان‌ترین فروشنده بلیط هواپیما به تمام مقاصد دنیا را از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو بیابید.
برچسب ها: Airplane ، Boeing ، aircraft
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار