کد خبر: ۹۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
کنفرانس خبری مشترک دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو برای اعلام بندهای معامله قرن، سه‌شنبه شب به وقت تهران برگزار شد. ترامپ جزئیاتی از این طرح ارائه داد و نتانیاهو از آن استقبال کرد.

اعلام جزئیات و نقشه «معامله قرن» از سوی ترامپ

کنفرانس خبری مشترک دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو برای اعلام بندهای معامله قرن، سه‌شنبه شب به وقت تهران برگزار شد. ترامپ جزئیاتی از این طرح ارائه داد و نتانیاهو از آن استقبال کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این کنفرانس خبری بندهای معامله قرن را - که مورد مخالفت طرف‌های فلسطینی است - اعلام کردند.

در این کنفرانس خبری، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: قدس پایتخت یکپارچه‌ای برای اسرائیل باقی خواهد ماند و قابل تقسیم نیست. ما یک کمیته مشترک با اسرائیل تشکیل خواهیم داد که محل مرزها را مشخص می‌کند.

ترامپ تصریح کرد: من راه‌حل‌های کامل و مفصلی برای برخورداری از محیطی دارای صلح بیشتر برای طرف‌های مختلف پیشنهاد می‌دهم. طرحی که برای صلح ارائه خواهم داد، متفاوت از پیشنهادهای پیشین است و طرح امروز ما ۸۰ صفحه‌ای است.

وی افزود: ما از اسرائیل نمی‌خواهیم که از امنیت خود کوتاه بیاید. طرح من فرصتی را برای اسرائیلی‌ها در چارچوب راه‌حل دو کشور ایجاد می‌کند و این طرح متفاوت از طرح‌های دولت‌های پیشین آمریکا است.

ترامپ: نتانیاهو گفته از طرح من حمایت می‌کند

ترامپ خاطرنشان کرد: نتانیاهو به من گفته است که آماده موافقت با طرح من به عنوان پایه و اساسی برای مذاکره است و از طرح من حمایت خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین مدعی شد: کسانی هستند که از فلسطینی‌ها به عنوان تفنگ‌هایی برای تروریسم استفاده می‌کنند.

ترامپ با بیان اینکه «اسرائیل دولتی است که خواهان صلح است»، ادامه داد: امروز روز اتخاذ گامی بزرگ به سمت صلح است.

هیچ‌کس از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها از خانه‌هایشان بیرون رانده نخواهند شد

وی اظهار کرد: دوست دارم معامله قرن برای فلسطینی‌ها مهم باشد و برای آن‌ها فرصت تاریخی باشد تا کشورشان را تشکیل دهند. ملت فلسطین به دلیل فقدان امیدِ ناشی از وعده‌های شکست‌خورده، رنج کشیده است.

ترامپ افزود: این توافق اراضی فلسطینی‌ها را دو برابر خواهد کرد و هیچ‌کس از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها از خانه‌هایشان بیرون رانده نخواهند شد. ما نمی‌خواهیم فلسطینیان و اسرائیلی‌ها از خانه خود بیرون شوند. فلسطینیان می‌توانند کشور مستقلی برای خود داشته باشند.

راه‌حل دو کشوری، امنیت اسرائیل را به خطر نمی‌اندازد

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه «بیت‌المقدس پایتخت یکپارچه اسرائیل باقی خواهد ماند»، مدعی شد: اگر فلسطینیان تروریسم را کنار بگذارند مرزهایشان را مشخص می‌کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: راه‌حل دو کشوری به هیچ وجه امنیت اسرائیل را به خطر نخواهد انداخت. ما از فلسطینیان می‌خواهیم با چالش‌ها در کنار زندگی با اسرائیل کنار بیایند.

ترامپ گفت: طرح من به فلسطینیان این فرصت را می‌دهد که از جای خود بلند شوند و زندگی جدیدی آغاز کنند. آقای عباس اگر مسیر صلح را انتخاب کند، ما قدم به قدم کنار فلسطین خواهیم بود. اجازه نمی‌دهیم طرح صلح، امنیت اسرائیل را به خطر بیندازد. اگر مردم فلسطین از گذشته‌شان جدا نشوند، آینده‌شان شکل نخواهد گرفت. مکانی برای کشور فلسطین تعیین خواهد شد.

این طرح ۵۰ میلیارد دلار به کشور فلسطین کمک خواهد کرد

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد: این طرح ۵۰ میلیارد دلار به کشور فلسطین کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: طرح ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری را در کشور فلسطین جدید فراهم خواهد کرد و کشورهای متعددی وجود دارند که خواهان این امر هستند. فرصت‌های شغلی برای فلسطینی‌ها ایجاد خواهد شد و فقر برای رسیدن به شکوفاسازی زندگی آنها از بین برده خواهد شد. ما به فلسطینی‌ها برای رسیدن به استقلالشان و برای رویارویی با چالش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز کمک خواهیم کرد.

دونالد ترامپ تصریح کرد: معامله قرن اجازه پایان دادن به فعالیت‌های حماس و جهاد اسلامی را خواهد داد. طرحِ من به فلسطینی‌ها زمانی برای آمادگی کامل جهت داشتن یک کشور شکوفا می‌دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به محمود عباس - رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین - نیز گفت: اگر تو صلح را انتخاب کنی، پس ما در کنار تو در تمامی مراحل این مسیر خواهیم بود.

وی افزود: خاورمیانه شاهد تغییرات بسیاری است و تعداد زیادی از کشورهای خاورمیانه گام‌های جسورانه‌ای علیه تروریسم برداشته‌اند.

به رسمیت نشناختن اسرائیل باید تغییر کند

ترامپ اظهار کرد: زمان آن فرا رسیده است که اشتباه کشورهای اسلامی در به رسمیت نشناختن اسرائیل در سال ۱۹۴۸ اصلاح شود. در این سرزمین قدیمی نباید خشونت باشد، بلکه باید در آن صلح محقق شود. می‌خواهم از نتانیاهو و نیز از امارات و بحرین و عمان قدردانی می‌کنم.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: معامله قرن، پیچیده و دشوار است اما وظیفه ما است که موفقیت‌آمیز بودن آن را تضمین کنیم.

نتانیاهو: طرح‌های پیشین شکست خوردند چون منافع اسرائیل و آرمان‌های فلسطین را بیان نمی‌کردند

در ادامه این کنفرانس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: حضور سفرای بحرین و عمان و امارات نشانه مثبتی برای طرح‌ صلح خاورمیانه است. ترامپ حق اسرائیل برای حاکمیت بر «غور اردن» را به رسمیت می‌شناسد.

بنیامین نتانیاهو اظهار کرد: تمام طرح‌های پیشین شکست خوردند؛ چراکه منافع حیاتی اسرائیل و آرمان‌های فلسطینی‌ها را بیان نمی‌کردند.

وی همچنین ابراز عقیده کرد: طرح صلح ترامپ یک مسیر واقعی برای صلح پایدار است. ترامپ حاکمیت اسرائیل بر غور اردن و مناطق دیگر را به رسمیت می‌شناسد تا اسرائیل بتواند خودش از خود دفاع کند.

به گزارش ایسنا، آمریکا نقشه‌ای (تصویر زیر) را که قصد دارد در چارچوب «معامله قرن» برای فلسطینی‌ها در نظر بگیرد، منتشر کرد. در این نقشه، مناطق سبزرنگ به عنوان سرزمین فلسطینیان مشخص شده است. ترامپ در این‌باره گفت: این چیزی است که کشور فلسطین در آینده به نظر می‌رسد.

نقشه مورد نظر آمریکا در طرح معامله قرن

به گزارش ایسنا، اعلام جزئیات طرح معامله قرن از سوی ترامپ و استقبال نتانیاهو از آن، واکنش‌هایی را به همراه داشته است. گزیده مهمترین واکنش‌ها بدین شرح است:

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از دریافت متن «معامله قرن» خودداری کرد.

روسیه اعلا کرد که «معامله قرن را بررسی می‌کنیم اما موضع فلسطینیان مهمتر است».

یک مقام جنبش حماس، مفاد طرح ترامپ را «مزخرف» توصیف کرد و یک مقام جهاد اسلامی هم تاکید کرد که «باید به راهبردی ملی برای مقابله با معامله قرن روی بیاوریم».

در همین حال، سخنگوی انصارالله یمن گفت: طرح ترامپ، هجوم آشکار آمریکا بر فلسطین و امت اسلامی است.

از سوی دیگر، سفیر امارات در آمریکا با تمجید از طرح پیشنهادی ترامپ، آن را طرحی «بسیار جدی» توصیف کرد که به عقیده او، بسیاری از مسائل منطقه را حل می‌کند.

اتحادیه اروپا و انگلیس نیز در بیانیه‌هایی از طرح سازش تحمیلی آمریکا استقبال و آن را فرصتی برای حرکت به جلو توصیف کرده‌اند.

جبهه‌ملی آزادسازی فلسطین، «معامله قرن» را «اعلام جنگ» خوانده و «ایلهان عمر» نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا هم گفته است: «معامله قرن یک دزدی و محو کردن است».

«کریس مورفی» سناتور آمریکایی در واکنش اظهار کرد: «معامله قرن» خطر بی‌ثباتی گسترده در منطقه را به همراه دارد.

در ادامه واکنش‌ها، مصر خواستار بررسی دقیق طرح آمریکا از سوی فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار