کد خبر: ۹۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
تجارت آنلاین از تعلل در تصویب یک لایحه گزارش می دهد؛
پنج شنبه گذشته رییس سازمان خصوصی سازی خبر داد: سهام عدالت حداکثر تا آبان سال ۹۹ آزادسازی می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

آزادسازی سهام عدالت، شاید وقتی دیگر

اقتصاد کلان: پنج شنبه گذشته رییس سازمان خصوصی سازی خبر داد: سهام عدالت حداکثر تا آبان سال ۹۹ آزادسازی می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا،‌ علیرضا صالح در ادامه اظهار داشت: آزادسازی سهام عدالت از دستورات رهبر معظم انقلاب است و به طور قطع اجرایی خواهد شد.وی یکی از اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی را تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس ذکر کرد و گفت: امیدواریم این امر هر چه زودتر با آزادسازی سهام عدالت محقق پیدا کند.

  • سرنوشت مبهم یک لایحه

لایحه آزادسازی سهام عدالت، دی‌ماه سال ۹۶ به مجلس تقدیم شد و با وجود گمانه‌زنی ها مبنی بر تصویب آن در آبان ۹۹، مشخص نیست مجلس جدید چه نظری در مورد لایحه مذکور خواهد داشت.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری مهر، ۱۲ سال از زمان ورود سهام عدالت با شعار «توزیع عادلانه ثروت دولت بین قشرهای مختلف جامعه» و «گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران» به اقتصاد ایران می‌گذرد.

سهام عدالت که به معنای واگذاری بلاعوض سهام شرکت‌های دولتی به مردم و افراد کم توان جامعه و شریک شدن آنها در درآمدهای دولت است، ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ ایرانی را تحت پوشش خود قرار داده و البته از این تعداد، بیش از ۲ میلیون نفر فوت شده اند؛ اگرچه با توجه به اینکه افراد فوت شده نیز، کماکان سهامدار سهام عدالت هستند و ورثه آنها حق استفاده از سهام عدالت متوفیان را دارند، فهرست مشمولان سهام عدالت همان عدد ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر است.

البته تاکنون سهام عدالت نتوانسته است چندان در مسیر اصلی خود قرار گیرد، چراکه طی ۱۲ سال گذشته این سهام ارزش انتقال (خرید و فروش) و ارزش مدیریت نداشته و اگر هم سودی به آن تعلق گرفته، بسیار ناچیز بوده است؛ ضمن اینکه هنوز مشمولان سهام عدالت، صرفا ثبت نام شده سهام عدالت هستند و سازمان خصوصی سازی به صورت مجازی، سود را از ۴۹ شرکت سرمایه پذیر دریافت و به صورت علی السویه میان سهامداران تقسیم می‌کند.

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل ۴۴ مجلس نیز با انتقاد از شیوه فعلی اداره سهام عدالت، می گوید: شیوه فعلی اداره سهام عدالت توسط دولت، ایراد دارد، چون دولت از طریق تعاونی‌های سهام عدالت شهرستان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و کانون سهام عدالت مستقر در استانها، اعمال مدیریت و نفوذ می‌کند و تنها ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت که هرکدام ابتدا یک میلیون تومان سهام عدالت داشته‌اند، اما بعداً گفته شد بعد از ده سال دهک‌هایی که تخفیف‌دار بودند و دولت ۵۰ درصد قیمت سهام را پرداخت کرد، مالک کامل سهام عدالت می‌شوند و بقیه دهک‌ها ۵۳۴ هزار تومان از یک میلیون تومان سهام عدالت را مالک خواهند شد.

  • وعده هایی که محقق نشد

با گذشت ۲ سال از ارائه لایحه مذکور به مجلس، نمایندگان در خصوص ساز و کار آزادسازی سهام عدالت نتوانستند به جمع بندی برسند؛ این در حالی است که نمایندگان در مصاحبه‌های مختلف از تمایل مجلس و نهادهای حاکمیتی به آزادسازی هرچه سریع تر سهام عدالت خبر می دادند و هر بار، تاریخی را برای تصویب لایحه اعلام می کردند و حتی مسئولان دولتی نیز از این وعده ها می دادند؛ به گونه ای که فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، از آزادسازی سهام عدالت تا شروع سال ۹۸ خبر داده بود، اما این اظهارنظر تنها در حد یک گفته باقی ماند.

بر این اساس، مطابق با تازه ترین اخبار، علیرضا صالح که پس از عزل میرعلی اشرف پوری حسینی، به عنوان رئیس کل سازمان خصوصی سازی انتخاب شد، گفته است که «سهام عدالت حداکثر تا آبان ماه سال ۹۹ آزادسازی می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.»

  • تحقق وعده آزادسازی سهام عدالت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این‌که وعده‌های آزادسازی سهام عدالت در سال آینده تحقق خواهد یافت. به گزارش ایسنا، شاپور محمدی در حاشیه برنامه رادیو اقتصاد در پاسخ به سوال ایسنا در مورد وعده‌هایی که در راستای آزادسازی سهام عدالت در آبان سال آینده داده می‌شود، گفت: سازمان بورس در آزادسازی سهام عدالت یک بخشی از کار است و در مورد آن سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان مجلس نظر خود را دارند و همه باید به اتفاق‌نظر برسند.

وی با تاکید بر این‌که سازمان بورس در مورد متدهایی که باید برای سهام عدالت طراحی شود کار خود را انجام داده است، توضیح داد: سازمان بورس برای این منظور چند روش از جمله واگذاری مستقیم سهام عدالت به مردم و همچنین واگذاری سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را پیشنهاد کرده است و باید در مورد پیشنهادات سازمان بورس تصمیم‌گیری شود. به گفته محمدی، امور مربوط به آزادسازی سهام عدالت تا اندازه زیادی جلو رفته و وعده‌هایی که در این راستا داده می‌شود می‌تواند اجرایی شود.

  • مجلس جدید و یک لایحه قدیمی

لایحه ساماندهی سهام عدالت باید تا پایان سال جاری به صحن علنی می‌آمد اما این اتفاق نیفتاد و با توجه به اینکه در ماه‌های ابتدایی سال آینده شاهد روی کار آمدن مجلس جدید خواهیم بود، احتمالا بررسی لایحه برای شروع مجلس بعدی در دستور قرار بگیرد. البته بستگی دارد مجلس کنونی به چه جمع بندی نهایی رسیده باشد. ممکن است کار نهایی شده باشد و فرصت اینکه در صحن بیاید، نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار