کد خبر: ۹۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
رد پای مرد سایه‌ها در پرونده‌های کلان فساد اقتصادی
این روز‌ها در هر پرونده فساد اقتصادی رد پایی از مرد سایه‌ها دیده می‌شود، مردی که در هر فسادی که رخ داده، دستی داشته است.

ماجرای هزاردستان در قوه قضاییه چیست؟

"دست مفسدان را از مچ که نه، بلکه از بازو قطع می‌کنیم" این اولین واکنشی بود که سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه درباره فساد اقتصادی مطرح کرد و تنها چند روز بعد از آن اکبر طبری که در زمان ریاست رئیس سابق قوه قضائیه، معاونت اجرایی حوزه ریاست را بر عهده داشت دستگیر شد.

23 تیرماه پس از گذشت یک هفته از انتصاب حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی بر منصب دستگاه قضا، سپاه پاسداران اکبر طبری را بازداشت کرد و به دنبال آن  غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در تاریخ ۲۵ تیر ماه خبر بازداشت طبری را تأیید کرد.

 علاوه بر معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه طبری از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون کنگ فو و هنرهای رزمی بود و سابقه‌ای هم از او در صنعت خودروسازی و شرکت ایران‌خودرو به چشم می‌خورد.

 معاونت اجرایی حوزه ریاست سابق قوه قضائیه در ساخت مجموعه‌های متعدد برای قوه قضائیه هم نقش آفرینی داشت مجتمع اقامتی رفاهی شاهچراغ شیراز، مرکز فوق تخصصی دندانپزشکی قوه قضائیه، مجموعه آبی و استخرهای شیراز، مشهد و سرعین و همچنین مجتمع فرهنگی رفاهی بــزرگ میلاد مشهد نمونه‌هایی از این مجموعه ها هستند.

معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه مسئول برگزاری برخی مناقصه‌های ساخت و ساز واحدهای قوه قضاییه بوده و ساخت‌وساز ۱۴ مجتمع قضایی تهران در سال ۱۳۹۴ و بیمارستان ۱۶۵ تختخوابی در دوره  طبری در این معاونت اجرایی شده است.

در حدود بیست سال اخیر طبری مسند‌های مختلفی در دستگاه قضا داشته و البته حضور او در دستگاه قضا تنها در دوره ریاست لاریجانی نبوده و طبری در زمان ریاست آیت الله هاشی شاهرودی در قوه قضائیه مدیرکل امور مالی دستگاه قضایی را بر عهده داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه در ششمین نشست خود با اشاره به بازداشت طبری اظهار کرد: فردی که قبلاً در حوزه ریاست معاونت یکی از بخش‌ها بوده تحت تعقیب قرار گرفت و پرونده‌ای برای او تشکیل شد، البته  در این ارتباط افراد دیگری هم بازداشت شدند.

اما علت اصلی بازداشت طبری ارتباطات ناصواب و خلاف موازین قضایی با برخی از اصحاب پرونده و همچنین اعمال نفوذ در برخی از دستگاه‌های قضایی بود.

سید ابراهیم رئیسی از روز اول حضورش در دستگاه قضا مکررا درباره مبارزه با فساد صحبت کرد و به همه هشدار داد که در برخورد با فساد با کسی تسامح ندارد.

وی با اشاره به بازداشت طبری گفت: در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده که بهت‌آور است؛ از آپارتمان‌های ششصد متری تا ویلاهای چهار هزار متری در شمال که این در نوع خود کم‌نظیر است.

علاوه بر رئیس دستگاه قضا منتظری دادستان کل کشور در واکنش به دستگیری طبری گفت: کلیات داد و ستد‌ها را می‌دانستیم و از زمانی که یک سری علایم و نشانه‌های مشخص تری به دست آوردیم از دوره قبل بررسی‌ها شروع شد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه خط قرمزی در برخورد با افراد نداریم، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی در این رابطه شدت گرفته و هر کسی که دخیل باشد برخورد می‌شود، البته نسبت به فساد و مقابله با آن حساس و به همان اندازه نیز نسبت به آبروی اشخاص حساسیم.

پس از دستگیری طبری و اعلام چرایی دستگیری او افراد متعدد دیگری هم در پرونده طبری دستگیر شدند و سخنگوی دستگاه قضا از بازداشت بیش از ۱۷ نفر که ۳ نفر آن‌ها قاضی بودند خبر داد.

اعلام خبر بازداشت قضات دستگاه قضا با خبر دستگیری بیژن قاسم زاده بازپرس دادسرای فرهنگ ‏و رسانه متقارن شد و همین موضوع سبب شد تا شنیده‌ها درباره ارتباط طبری و قاسم زاده قوت بگیرد.

ماجرای هزاردستان در قوه قضاییه چیست؟ / رد پای مرد سایه‌ها در پرونده‌های کلان فساد اقتصادی

البته علاوه بر قاسم زاده تعدادی بازپرس دیگر هم در ارتباط با طبری دستگیر شدند.

البته نام شخص طبری خود در پرونده‌های متعدد دیگری مشاهده شده است و این مرد همیشه در سایه خود در فساد‌های متعددی نمایان گشت و همین موضوع کلاف سردرگم پرونده این فرد را پیچیده تر کرد.

رشوه فوق لاکچری در جیب اکبر طبری

اولین بار نام طبری در پرونده ابر بدهکار بانکی رسول دانیال زاده که تحت عنوان سلطان فولاد شناخته می‌شود، شنیده شد.

دانیال زاده که بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد از نزدیکان طبری شناخته می‌شود و البته بیشتر معروفیت او به دلیل برجی است که در کامرانیه ساخته و شنیده شده که اکبر طبری در این برج فوق لاکچری سکونت دارد و او این ملک را به عنوان رشوه از دانیال زاده دریافت کرده است.

البته در این  پرونده نام حسین فریدون هم به چشم میخورد و به همین دلیل گمانه زنی ها حاکی از آن است که طبری، فریدون و دانیال زاده با یکدیگر ارتباط داشته‌اند و از همین رو دانیال زاده جعبه سیاه حسین فریدون و اکبر طبری نامیده می‌شود.

پس از پرونده دانیال زاده نام طبری در دیگر پرونده‌ها هم شنیده شد، یکی دیگر از پرونده‌های فساد اقتصادی که نام طبری در آن خودنمایی می‌کند، پرونده جلیل سبحانی از متهمان اصلی پرونده فساد پتروشیمی است.

قاضی مسعودی مقام درباره حضور طبری در پرونده فساد پتروشیمی اظهار کرد: در این پرونده نام آقای طبری به چشم می‌خورد و البته هنوز تحقیقات در این باره ادامه دارد.

طبری مسئولی بود که تنها ۷ روز پس از آغاز به کار رئیسی از قوه قضائیه برکنار شد و البته علاوه بر اقدامات مختلف، او کار‌های اجرایی را هم بر عهده داشته است.

طبری بازپرس پرونده دیواندری را تحت فشار قرار داد

اما جدیدترین پرونده‌ای که نام طبری در آن خودنمایی می‌کند پرونده فساد بانک ملت و پارسیان است. گویا علی دیواندری که متهم ردیف اول این پرونده است، ارتباطات سری و غیرسری بسیاری با اکبر طبری داشته و طبری برای کمک دیواندری بازپرس‌های پرونده را تحت فشار قرار داده است.

بنابر اظهارات رسول قهرمانی نماینده دادستان پرونده فساد بانک ملت و پارسیان با مشکلات زیادی مواجه بوده است و اکبر طبری معاون اجرایی سابق قوه قضائیه که اکنون خود بازداشت است، برای رهایی دیواندری اقدامات ناشایستی را انجام داده است.

طبری که خود پرونده‌ دارد و هنوز زمان رسیدگی به پرونده او مشخص نشده است، بازپرس‌های پرونده دیواندری را تحت فشار قرار داده و هنگامی که بازپرس مقابل خواسته‌های ناشایست طبری مقاومت کرده، او بازپرس را تحت فشار قرار داده است.

این معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه که تا پیش از دستگیری نامی از او مطرح نبود و چندان شناخته شده نبود، فساد‌های سازمان یافته بسیاری دارد و در تعدادی از پرونده‌های فساد اقتصادی نام او به چشم می‌خورد.

همان طور که سخنگوی دستگاه قضا درباره جرم طبری گفت، او به جرم اتهامات ناصواب و خلاف موازین قضایی و به دلیل اعمال نفوذ در برخی از پرونده‌ها دستگیر شده و برایش پرونده قضایی تشکیل شده است که پرونده دانیال زاده، دیواندری و سبحانی از جمله این پرونده‌های مطرحی است که نام طبری در آن‌ها خودنمایی می‌کند.

حال باید تا زمان آغاز به رسیدگی پرونده طبری منتظر ماند و دید که آیا نام او در پرونده‌های دیگری هم وارد می‌شود یا خیر؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار