کد خبر: ۹۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
بررسی های «تجارت آنلاین» نشان می دهد؛
سرمایه گذاری خارجی یکی از المان ها و راهکارهای رشد و پویایی و قدرتمندی اقتصاد کشورها است. در ایران نیز همواره بر این عنصر مهم و تاثیرگذار تاکید می شود اما بنا به دلایل مختلف از جمله نگرانی سرمایه گذاران، آهنگ سرمایه گذاری خارجی در کشور کند است.

عبور از پیچ تحریم با جذب سرمایه خارجی

اقتصاد کلان: سرمایه گذاری خارجی یکی از المان ها و راهکارهای رشد و پویایی و قدرتمندی اقتصاد کشورها است. در ایران نیز همواره بر این عنصر مهم و تاثیرگذار تاکید می شود اما بنا به دلایل مختلف از جمله نگرانی سرمایه گذاران، آهنگ سرمایه گذاری خارجی در کشور کند است. با این حال روز گذشته مسئولان از رشد سرمایه گذاری در ایران خبر دادند.

  • رشد ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور

در این راستا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سرمایه ‌گذاری خارجی معادل ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته، جلب سرمایه‌گذاری ۵۰ درصد رشد داشته که این عدد مهمی است که در این شرایط اتفاق افتاده است.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا دژپسند فرهاد دژپسند در نشستی خبری با اصحاب رسانه که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد با بیان اینکه در هشت ماهه اول بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها برای سرمایه گردش بوده و ما برنامه واگذاری بانک‌ها را به طور جدی در دستور کار قرار می‌دهیم، تصریح کرد: این تفاهمنامه مولدسازی دارایی‌ها بین بانک سپه و مسکن، گامی برای مولدسازی است که خودش برای بخش‌های تولیدی دیگر مولدسازی و محرکسازی ایجاد می‌کند.

  • افزایش قدرت اقتصادی با جذب سرمایه گذاران خارجی

تاکید مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و سایر مسئولان در روزها و هفته های اخیر اسن است که کشور باید در عرصه های مختلف،‌ازجمله در عرصه اقتصادی قدرتمند شود. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد گفته است: دلگرم کردن سرمایه گذار و جذب سرمایه گذاران خارجی موجب قدرت اقتصادی کشور است. به گزارش خبرگزاری ها، حمیدرضا فولادگر در نشست مشترک فعالان اقتصادی با دستگاه های اجرایی افزود: نباید با سرمایه گذار داخلی به گونه ای رفتار شود که منجر به فرار سرمایه از داخل استان شود.

وی ضمن اشاره به افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده، بر جلوگیری از فرار مالیاتی به گونه ای که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی نشود تاکید نمود.

  • خروج سرمایه گذار از کشور پیامد سخنان نسنجیده

همچنین نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در این راستا گفت: با خروج آمریکا از برجام روند سرمایه گذاری خارجی در کشور به شدت کاهش یافت، ولی برخی با سخنان نسنجیده و غیرعقلانی خود باعث خروج سرمایه های سرمایه گذاران داخلی از کشور می شوند و ثروت خود را که می توانست در داخل هزینه شود در کشورهایی همچون ترکیه و مالزی سرمایه گذاری می کنند.

جلال میرزایی اخیرا در نشست شورای اداری استان ایلام که با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: در این شرایط اگر نمی توانیم سرمایه های خارجی را جذب کنیم حداقل نباید باعث خروج سرمایه گذاران داخلی از کشور شویم.

آیا جذب سرمایه گذاری خارجی در اولویت است؟

از سوی دیگر یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: در ارتباط با سرمایه گذاری خارجی نباید بی گدار به آب زد. علی سعدوندی ادامه می دهد: در این باره دو مورد را باید مد نظر قرار داد:

(۱) در کشوری که درگیر بیماری هلندی است جذب ارز خارجی به سرکوب نرخ ارز حقیقی می انجامد و فرایند «صنعت زدایی» را تشدید می کند.

(۲) هیچ کشوری حاضر نیست فن آوری نوین خود را که به زحمت و با صرف هزینه بسیار به دست اورده است به رایگان در اختیار دیگری قرار دهد. کشورهایی که توانایی کپی سازی دارند مورد توجه سرمایه گذاران خارجی نیستند مگر آنکه بازار بسیار بزرگی را در اختیار شرکت خارجی قرار گیرد مانند چین و هند و امریکا و اتحادیه اروپا.

این کارشناس اقتصادی تاکید می کند: در رقابت میان ایران و کشورهای هم سطح، سرمایه گذار خارجی با احتمال قریب به یقین خط تولید خود را در ویتنام و تایلند مستقر می کند و ایران که در سطح این کشورهاست ولی از سرمایه انسانی بالاتری برخوردار است و استقلال بیشتری دارد در رقابت جا خواهد ماند؛ نه به دلیل ضعف های موجود در کشور بلکه نقاط قوت اقتصاد ما هم بازدارنده جذب سرمایه گذاری خارجی است.

بنابراین اولویت دادن به سرمایه گذاری خارجی معقول نیست اما اگر شرکتی حاضر است در کشور ما سرمایه گذاری کند نباید با ان مخالف جدی کرد. درمان بیماری هلندی هم راهکار خودش را می تواند داشته باشد.

  • مردم نیازمند ثبات قیمت ها هستند

یک استاد دانشگاه بیان کرده است: نرخ بالای تورم موجب ناامنی اقتصادی می شود تا حدی که نه تنها سرمایه گذار رغبتی جهت سرمایه گذاری پیدا نمی کند بلکه وارد کننده ,صادکننده , تولیدکننده داخلی ,کارگر, کارفرما و هیچ کدام از عوامل تولید هیچ انگیزه ای برای کار و تلاش ندارند.

عبدالحمید شیخی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص انتظارات اقتصادی مردم از نمایندگان مردم و مجلس جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: از مشکلات موجود در زمینه اقتصادی در کشور می توان به تورم, افت تولید داخلی, ولنگاری در سیاست های بازرگانی و واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری, افت و خیز کالاها, اشتغال جوانان و معضلات تنظیم بازار و نوسانات نابه هنگام قیمت ها اشاره کرد که اگر قصد داشته باشیم رفاهی معقول و آبرومندانه ای برای مردم ایجاد کنیم, باید به فکر تثبیت نظام قیمت ها و به صفر رساندن نرخ تورم باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: