کد خبر: ۹۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:
‍مجمع عادی دوره مالی سال ۱۳۹۷ اتحادیه مرکزی شرکت های تعاون تولید روستایی ایران روز، سه شنبه پانزدهم بهمن در سالن آمفی تئاتر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد. avon_roostaiee

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پات، در این جلسه دکتر حسین شیرزاد، رییس هیئت مدیره  و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ابتدا ضمن تبریک چهل و یکمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی به ثمرات موثر و مبارک این رویداد فرخنده در عرصه کشاورزی بخصوص ارتقاء فعالیت های تولیدی و افزایش فرآورده های کشاورزی خام از 40 میلیون تن به 130 میلیون تن اشاره کرد و افزود: سرمایه های مغفول مانده در بخش كشاورزي با سرمایه گذاری صحیح و مناسب و مولدسازي دارايي ها می تواند موجبات پیشرفت کشور و شبکه  تعاون روستايي را فراهم آورد، از جمله توليد اسید هیومیک که محصول خاکسازی ثانویه است و انحصار آن در  حال حاضر در اختیار کشورهای آمریکا، اروپايي،چین و استرالیا است،قابليت توليد در ايران را دارد.

وی ادامه داد: اما در ایران منابع سرشاری از معادن آهن و پايه هاي توليد هيوميك   در خاک سرخ جزایر هرمز وجود دارد که بهره برداری مناسب  و استحصال كودهاي كشاورزي آن مورد غفلت قرار گرفته و این خاک به صورت خام به کشورهای عربی صادر می شود و پس از استحصال و فرآوری به چند برابر قیمت اولیه به کشورهای اروپایی فروخته و در ترکیبات متنوعی از ماده ضد زنگ کشتی ها تا لوازم آرایشی و تركيبات كودهاي آهن در كشاورزي کاربرد دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به مسئولین اتحادیه تعاونی تولید توصیه کرد: با سرمایه گذاری در زمینه این محصول و محصولاتی مشابه مثل کود فسفات و گوگرد که منابع غنی آن ها در کشور وجود دارد، ضمن سود آوری برای شبکه، فرصت های جدید و پرمنفعت صادراتی نیز برای کشور ایجاد در پی خواهد داشت.بايد در معادن كودهاي فسفاته چرام،معادن كودهاي گوگرد آلي در گچساران و باشت توسط شبكه تعاوني هاي روستايي كشور سرمايه گذاري صورت گيرد.

 دکتر شیرزاد در ادامه از مسئولین این اتحادیه خواست تا ضمن شتاب دادن به سرعت نهادسازی با مستندسازی بیشتر انباشت تجربی، دانشی قابل دفاع  داشته باشند و افزود: همچنین در بحث نظارت و بازرسی محصول سالم نیز تلاش و اهتمام ویژه ای داشته باشند.  علاوه بر این باسازمان استانداردمراجع ذيصلاح داراي استانداردهاي كيفي نیز در برای دریافت گواهی های لازم، ارتباط مداوم و نزدیک باشند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی  با تاکید بر اصلاح تاريخ كشت برخي محصولات آب بر،لزوم بهره وري آب،آبياري ميكرو و متغيرهاي قيمتي گفت:اگر قرار است در کشاورزی یک برند (نشان تجاري)پايدار قابل توجه و متمایز داشته باشیم مجرایش از شرکت های تعاونی تولید می گذرد، گفت: بحث کشاورزی قراردادی و تجاری سازی کشاورزی راهکاری مهم برای کشف بازارهای جدید است. ما باید پرچمدار کشاورزی قراردادی باشیم. بایستی در استان هایی که به عنوان استان پایلوت کشاورزی قراردادی انتخاب شده اند خريد سهام كارخانجات و  تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری  نیز پیش بینی و زنجيره ارزش تكميل شود. 

 به گفته وی، سياست رویکرد کلان نگری در حوزه توليد بایستی سرلوحه فعالیت های ما در حوزه امنيت غذايي و کشاورزی قرار گیرد زیرا در هیچ کجای دنیا کشاورز خرده پايي نتوانسته در تعامل با صنایع فراوري، تبدیلی در موقعیت برد برد قرار گیرد.پس سازماندهي كشاورزان خرده پا و امر نهادسازي يك ضرورت است.
دکتر شیرزاد در ادامه از مسئولین اتحادیه تعاونی تولید درخواست کرد تا به مواردی مثل اعتماد تعميم يافته،تامين مالي جمعي،مشارکت مالی و عضويت در هيئت مديره  صندوق تعاونی روستایی ایرانیان نیز توجه ویژه ای داشته باشند. به عنوان مثال مسائل بیمه اجتماعی اعضا را مد نظر داشته باشند و با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان قرارداد ببندند، کنسرسیومی برای خرید صنایع کودی داشته باشند و از خرید سهام شرکت های دست اندرکار در حوزه تولید کود غافل نباشند.شبكه تعاوني هاي روستايي كشور بايد به زنجيره هاي ارزش و زنجيره هاي تامين ايجاد كريدور و دالان هاي ايمن تجاري بينديشد.
وی همچنین در ادامه افزود: در عرصه تولید علوفه و بذور نیز کنشگر باشید و نقوش حمایتی بگیرید تا دیده شوید تا شما را بشناسند و به شمادر فراگرد بازتوليد سرمايه اجتماعي اتکا کنند و به كشاورزان و  مردم این اطمینان خاطر را

نام:
ایمیل:
* نظر: