کد خبر: ۹۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
رئیس بنیاد مستضعفان:
مهندس سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان گفت: ما با هم وطنان بسیار شفاف صحبت می کنیم هیچ موضوع مخفی در بنیاد وجود ندارد و شفافیت ملاک عمل ما خواهد بود.

علیرضا ملاحتی - به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، مهندس سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان به مناسبت دهه مبارک فجر در برنامه زنده رادیویی منشور تلاش رادیو گفتگو، عملکرد چهل ساله گذشته بنیاد را تشریح و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
پرویز فتاح گفت: در واقع بنیاد اولین نهاد جمهوری اسلامی ایران است که به فرمان حضرت امام(ره) و ظرف ۱۰ روز بعد از پیروزی انقلاب ایجاد شد. دلیل آن این بود که یک رژیمی ساقط شده وابستگان رژیم رفته و اموالی را به جای گذاشته بودند و در واقع کشور به صورت رها شده افتاده بود و این شرایط خاصی برای کشور بوجود آورده بود در این هنگام به دستور امام(ره) سرنوشت این امر به شورای انقلاب و رای دادگاه واگذار شد و بنیاد هم متولی آن اموال و کارها شده بود که باید آنها را اداره می کرد البته مواردی که رای به نفع بنیاد صادر شده آنها را مدیریت کرد.
وی افزود: در طول ۴۱ سال برخی از آن اموال به مردم واگذار و یا سهام آن فروخته شده است همچنین برخی از آنها املاک و زمین ها بوده و در آن زمان به صورت ظالمانه از مردم ضبط شده و عوامل رژیم گذشته اسناد ششدانگ را به نام خودشان زده‌ بودند ما به آنها رسیدگی کرده و مالکان اصلی و وراث آنها را شناسایی کرده و تقسیمات را انجام داده‌ایم تا مردم به حق خود برسند که میزان آن بیش از ۴ هزار روستا بوده و تاکنون ۹۲ هزار واگذاری سند ششدانگ را داشته‌ایم همچنین قول داده ایم تا سال 1399 بیشتر آنها را با همکاری سازمان‌های دیگر مثل فرمانداری و دهیاری‌ها به مردم واگذار نمایید.
رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص تعامل بنیاد با سایر نهادها گفت: سعی ما بر همکاری خوبی مناسب بوده و این به نفع مردم است و ما با همه سازمانها و دولت محترم همکاری بسیار خوبی داریم و گواه آن این است که هیچ گلایه از بنیاد نمی‌شود و کاملاً در تعامل هستیم حتی با شهرداری ها نیز تعامل مناسبی برقرار کرده ایم.
فتاح در خصوص برخی سوالات از بنیاد مثل پرداخت مالیات گفت: بنیاد صد درصد مالیات را پرداخت می کند این نهاد به صورت شرکتی اداره شده و طبق قانون مجموعه های اقتصادی مالیات آن نیز به طور کامل پرداخت می‌شود همجنین در بحث صادرات و واردات نیز ما قانونی عمل کرده و از مجاری گمرک کارها را انجام می دهیم و همه فعالیت آن به صورت رسمی انجام می شود حتی در مورد استفاده از ارز طبق قوانین و ضوابط عمل کرده ایم و تمام فعالیت ارزی ما در سامانه متمرکز بانک مرکزی ثبت می کنیم دیگر اینکه در رابطه با تولید و عرضه کالا ما نرخ های مصوب دولت را رعایت می‌کنیم.
وی در خصوص تعدا شرکت های زیر مجموعه بنیاد و ورود به بورس ادامه داد: در مجموع بنیاد ۱۶۹ شرکت فعال دارد که قابل ذکر است تا امروز هیچ کدام از کارکنان این شرکت ها حتی یک روز حقوق معوق ندارد. باید اضافه کنم از این ۱۶۹ شرکت 31 شرکت در بورس از ۱۰ درصد تا ۴۹ درصد ورود کرده‌اند و حتی ما آماده هستیم تا ۵۰ درصد آنها را تا ۵ سال آینده به بورس عرضه کنیم و البته باید بگویم درآمد و عواید از این فروش ها را دوباره سرمایه گذاری می کنیم مثل ورود به صنعت فولاد، صنعت سیمان و نیروگاه ها البته ما خریدی انجام نمی دهیم در واقع سرمایه گذاری در ایجاد و احداث این موارد را داریم که اکثراً نیاز کشور بوده و ضمناً بخشی از آن عواید را نیز صرف مردم و مناطق محروم کرده ایم در مجموع بنیاد در صدد است از اشل های کوچک خارج شده و در موارد بزرکتر فعالیت کند.
فتاح در خصوص آزادراه تهران شمال گفت: مالک این آزادراه بنیاد مستضعفان است و ما ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این پروژه انجام داده ایم که تا ۱۰ سال برگشت پول آن متعلق به بنیاد بوده و بعد تحویل خواهیم داد.
وی در خصوص تداخل فعالیت ها ادامه داد: ما کار دولت را انجام نمی‌دهیم و جای آنها را نخواهیم گرفت و بنیاد به واقع مکمل آنهاست و البته هدف اصلی نیز ایجاد اشتغال در جامعه است.
وی در خصوص سود و زیان شرکت ها گفت: از ۱۶۹ شرکت در سال 1397 تعداد ۳۳ شرکت به دلیل نوسانات ارزی، تحریمهای ظالمانه و نوسانات قوانین صادرات و واردات زیانده بوده اما در طی ۱۰ ماهه امسال از زیان دهی خارج شده و به سوددهی رسیده اند در مجموع همه این شرکت ها سودی حدود ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان داشته اند.
وی در پایان تاکید کرد: ما با هم وطنان بسیار شفاف صحبت می کنیم هیچ موضوع مخفی در بنیاد وجود ندارد و شفافیت ملاک عمل ما خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: