کد خبر: ۹۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
سنای آمریکا به قطعنامه ای رای داده است که بر اساس آن رئیس جمهور این کشور پیش از هر حمله‌ای به ایران باید از سنای آن کشور اجازه بگیرد. این قطعنامه که از سوی دمکرات‌های مجلس سنا ارائه شده، برای تصویب ۸ سناتور جمهوری خواه را نیز با خودهمراه کرده است و با اکثریت ۵۱ رای مثبت در مقابل ۴۵ رای منفی، ترامپ را از جنگ خود سر با ایران باز داشته است
سناتور‌ها ترامپ را از «جنگ خود سر» با ایران دور کردند، اما نه به صورت کامل!
تحریریه تابناک جهان؛سنای آمریکا به قطعنامه ای رای داده است که بر اساس آن رئیس جمهور این کشور پیش از هر حمله‌ای به ایران باید از سنای آن کشور اجازه بگیرد. این قطعنامه که از سوی دمکرات‌های مجلس سنا ارائه شده، برای تصویب ۸ سناتور جمهوری خواه را نیز با خودهمراه کرده است و با اکثریت ۵۱ رای مثبت در مقابل ۴۵ رای منفی، ترامپ را از جنگ خود سر با ایران باز داشته است؛ اما این همه ماجرا نیست و ترامپ پیشتر تهدید کرده بود در صورت تصویب این طرح آن را وتو خواهد کرد. در صورتی که رئیس جمهور آمریکا این قطعنامه را رد کند، در سنا برای تصویب نهایی باید دو سوم اعضا یعنی ۶۷ سناتور به آن رای مثبت بدهند که بعید است دمکرات‌ها بتوانند تعداد بیشتری از جمهوریخواهان سنا را متقاعد کنند که آنان را برای توصیب نهایی این قطعنامه یاری دهند.

به گزارش «تابناک» تیم کاین سناتور دموکرات و سایر حامیان این قطعنامه بر این باورند که طرح پیشنهادی به هیچ وجه مربوط به ترامپ یا حتی ریاست جمهوری نیست بلکه تاکیدی بر قدرت و اختیارات کنگره برای اعلان جنگ علیه یک کشور دیگر است.

کاین ضمن رد ادعا‌های مطرح شده از سوی ترامپ و حامیانش در این خصوص که "این طرح این سیگنال را برای ایران و سایر دشمنان بالقوه آمریکا ارسال می‌کند که واشنگتن در برابر آن‌ها ضعیف است"، گفت: دقیقا بر عکس این مساله درست است. زمانی که بر اجرای قانون پافشاری می‌کنیم، آن هم در جهانی که نیاز به قوانین بیشتری دارد، و می‌گوییم این تصمیم ساختاری و اساسی است و قوانینی داریم که ملزم به رعایت و اجرای آن هستیم، می‌توانیم بگوییم که این یک تصمیم درست است. این پیام قدرت و اقتدار آمریکا است.

کاین افزود: گرچه ترامپ و سایر روسای جمهور آمریکا باید همواره قدرت و توانایی دفاع از آمریکا را در برابر حملات احتمالی و قریب الوقوع داشته باشند، ولی قدرت و اختیارات اجرایی مربوط به جنگ در آنجا متوقف می‌شود. یک جنگ تهاجمی نیاز به تصویب نهایی از سوی کنگره آمریکا دارد.
 
این در شرایطی است که ترامپ بار دیگر از سناتور‌های جمهوریخواه خواسته است تا از تصویب این طرح خودداری کنند چرا که این طرح به معنای بستن دست رئیس جمهور و ارسال یک پیام ضعف به ایران است. ترامپ روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: برای امنیت آمریکا این مساله بسیار مهم است که سنای ایالات متحده به قطعنامه اختیارات جنگ با ایران رای مثبت ندهد. در موضوع ایران داریم بسیار خوب عمل می‌کنیم و اکنون وقت ضعف نشان دادن نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار