کد خبر: ۹۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
لطفاً بوق نزنید
پلیس مومبای (بمبئی سابق) پرترافیک ترین شهر هندوستان، راه حل خنده داری برای کاهش بوق در ترافیک به اجرا گذاشته است.

به گزارش سایپانیوز، شاید به شما هم توفیق سفر به هند دست داده باشد. خودروی جلویی، خیلی آرام می رود، دلیلی هم ندارد. شما با خودتان می گوید، شاید دنبال آدرس می گردد. شاید شماره پلاکی را جست و جو می کند. چرا این چراغ قرمز لعنتی سبز نمی شود؟ فشار خونتان بالا می زند. دستانتان به سمت مرکز فرمان می رود و تلافی همه ی خشمی که فروخورده اید را روی بوق در می آورید. گویی شخصی از وسط مغزتان دستور می دهد: بزن، بزن، بوق بزن.

پلیس این شهر از استیصال به انواعی از روش ها مثل استفاده از فناوری های نو و شبکه های اجتماعی و غیره روی آورده است اما این روشی که در پیش گرفته هم جالب است و هم تا حدودی مؤثر.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده است که اگر در شهر مومبای پشت چراغ قرمز کسی بوق بزند، حسگر ها صدای بالای 85 دسیبل را تشخیص داده و زمان چراغ قرمز را به عنوان تنبیه بالا می برد. نام آن را هم «علامت تنبیهی» یا The Punishing Signal گذاشته و به عنوان طرح آزمایشی [pilot] در چند نقطه شلوغ و پرترافیک شهر به اجرا گذاشته، این چراغ آن قدر قرمز می ماند تا همه از بوق زدن دست بکشند. پیش از رسیدن به چهار راه هم علائم رانندگی نصب شده و هشدار می دهد که اگر می خواهید چراغ قرمز طولانی تر شود، بوق بزنید. البته اکثر رانندگان به این علائم رانندگی یا تابلوها بی توجه هستند و شاید اگر خود ما هم بودیم این تابلو را نمی دیدیم. ضمن آن که در شهر مومبای، نظم و قانونی در خیابان ها حاکم نیست و خودروها، ریکشاها، دوچرخه ها، وانت ها و کامیون ها و پیاده ها، مثل کلاف در هم پیچیده می مانند و گاهی هم این کلاف گره می خورد و گاهی هم این به کلاف سر در گم تبدیل می شود.

حالا دیگر پلیس دست به کار شده و در فضای مجازی فیلم رفتارهای خنده دار رانندگان را منتشر می کند، هش تگ می سازد و آموزش می دهد. یکی از این هش تگ ها #honkresponsibly یا «مسئولانه بوق بزنید» است. در فضای مجازی پلیس مومبای @MumbaiPolice بسیار فعال است، برای مثال در توییتر #HonkResponsiblypic.twitter.com/BAGL4iXiPH به رانندگان آموزش می دهد که بوق زدن زیادی اصلا جالب نیست.

آیا این روش ها مؤثرند؟ حداقل پلیس مومبای فکر می کند که مؤثر است. حداقل اعتقاد دارد که فضای مجازی تأثیر بیشتری نسبت به تنبیه چراغ قرمزی دارد. ضمن این که دامنه گسترش این پیام در شبکه های اجتماعی فقط چند خیابان به عنوان طرح پایلوت نیست و تمام شهرهای هندوستان، یا به عبارت بهتر، تمام کسانی که در کشور هند در شبکه های اجتماعی حضور دارند این پیام ها، فیلم های مضحک از رفتارهای ناهنجار مردم را مشاهده می کنند، در بسیاری از موارد هم وقتی جنبه آموزش با طنز پیدا می کند،تأثیر بهتری دارد.

منبع: موتور ترند

 

برچسب ها: خودرو ، بوق ، چراغ ، تنبیه ، ترافیک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار