کد خبر: ۹۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
مرام کهنه کاران کارکشته
اکثر کسانی که با بورس و مسائل مالی سر و کار دارند، وارن بافت، نابغه سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار آمریکا را می شناسند، اما کمتر با نام چارلی مانگر، شریک دیرینه و دوست صمیمی او آشنا هستند.

به گزارش سایپانیوز، چارلی مانگر شرکت های چینی را از آمریکایی قوی تر می داند، افسوس احتضار روزنامه ها را می خورد و با این که الون ماسک را تحسین می کند، اما حاضر نیست سهام شرکت او را خریداری کند ضمن آن که می گوید: "«فروش کوتاه» در مرام ما نیست."

قائم مقام رئیس هئیت مدیره شرکت «برکشایر هاثاوی [هاتاوی]» که از سال 1978 در همین سمت باقی مانده، [رئیس هیئت مدیره آن وارن بافت است] رئیس هیئت مدیره دیلی جورنال کور Daily Journal Corp هم هست و در نشست سالانه ی آن در شهر لس انجلس حضور پیدا کرد.

مانگر 96 ساله، هیچ وقت از تحسین شرکت های چینی کوتاه نیامده و در این نشست هم گفته است: قوی ترین شرکت ها، آمریکایی نیستند، شرکت های چینی هم قوی تراند هم رشد آنها سریع تر است.» از نظر او رهبران دو کشور باید رفتار خود را به یکدیگر تنظیم کنند و تلاش کنند با هم کنار بیایند.

برکشایر دو هفته پیش، دست از روزنامه ها شست و 80 درصد از سهم خود در نشریات مکتوب از جمله انتشارات وطن خود در اوهامای نبراسکا را به Lee Enterprise فروخت. رقم این معامله 140 میلیون دلار بود. مانگر با وارن بافت هم عقیده است که فقط تعداد انگشت شماری از روزنامه ها مثل نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال امکان بقا دارند. به خصوص که ترجیح های خوانندگان و گسترش اینترنت باعث شده است که گردش مالی روزنامه ها از تبلیغات و آگهی های بازرگانی به کف برسد.

در این نشست مانگر گفت: «اتفاق این بوده که تغییرات فناوری در آمریکا روزنامه ها را به ویرانی کشانده و در حال حاضر روزنامه ها در احتضارند.»

در مورد الون ماسک و شرکت خودروسازی خودروهای برقی تسلا که از ماه ژوئن 2019 تا به حال ارزش سهام آن 4 برابر شده است که از نظر کهنه کاران طبیعی نیست، مانگر در این نشست خبری گفت: «من هرگز سهام آن را نخواهم خرید و «فروش کوتاه» هم در مرام ما نیست.» اما در مورد بنیانگذار تسلا گفت: «الون ماسک آدم خاصی است. ممکن است که خودش را دست بالا گرفته باشد، اما همیشه اشتباه نمی کند.»

[منظور از فروش کوتاه یا short selling زمانی اتفاق می افتد که یک سرمایه گذار سهامی را قرض می کند و در بازار آزاد می فروشد، با این برنامه که آن را در زمان وحشت یا استیصال مردم از پایین تر رفتن قیمت، با قیمتی پایین تر دوباره بخرد. این نوع سرمایه گذاران روی سودی قمار می کنند که در اثر کاهش در قیمت سهام اتفاق می افتد. این نوع معامله ریسک بالا و به همان نسبت سود بالایی دارد. اما معمولا کسانی که ناشی و کم تجربه هستند زیان شدیدی می بینند.]

جالب این جا است که برکشایر حامی اصلی و سرمایه گذاری عمده خودروسازی BYD در چین است که از سال 2008 هم در خودرو و هم در باتری [خودرو و تلفن همراه] فعال است، یعنی سرمایه گذاری آنها روی فعالیت استی که از یک توسعه پایدار و آینده ای معلوم برخوردار است، به جای آن که روی زیان خریداران ناشی و بی تجربه حساب باز کنند.

مانگر به مدیران سرمایه گذاری هشدار داد «خودتان را برای روزهای سخت آماده کنید» و به نوعی بازتاب توصیه های وارن بافت و کمپانی برکشایر هاثاوی است که سرمایه های خود را به سمت صندوق هایی index funds ببرند که به شاخص های مالی نزدیک هستند.

در مورد عمر طولانی اش گفت: «من فکر نمی کنم لیاقت طول عمر را به دست آورده باشم، این طول عمر اتفاقی است که افتاده است.»

منبع: رویترز

 

برچسب ها: سهام ، خودرو ، ماسک ، سرمایه ، وارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار