کد خبر: ۹۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
پدیده ولنتاین بر اساس آنچه که رایج است روابط عاشقانه را به سمتی پیش می‌برد که افراد یک بستری ارتباطی نامطمئن، بدون تعهد پذیری بسازند.

ولنتاین؛ روز شبیخون خرس قرمز به سنت های اصیل ایرانی

این روز‌ها بحث داغ فضای مجازی و کوچه بازار‌های شهرمان دَم از ماجرای آشنایی می‌زند که در کلیت حکایت خود غریبه است حکایت عشقی که بجای نفوذ در قلب‌ها، در کادو‌های لاکچری و به سبک غربی خلاصه می‌شود.

در میان این هیاهو سری به دل شهر می‌زنیم تا ولنتاین را در گفتمان‌های مردمی در دل شهر بررسی کنیم؛ البته اینطور مناسبت‌ها را باید در شلوغی خیابان خیام جستجو کرد.

شور و شوق حضور جمعیت که بیشتر آن را دختر و پسر‌های جوان تشکیل می‌دادند توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد، صدای دست‌فروش‌ها که سعی داشتند اجناس خود را در قالب کادوی ولنتاین به جوانان بفروشند، می‌پیچید و البته که بازار فروششان تعریفی هم نداشت گویا هدایا هم کلاس کاری خودشان را دارند و هرچیزی هدیه‌ی ولنتاین تلقی نمی‌شود.

از سر در بسیاری از مغازه‌های کادویی و عروسک‌فروشی خرس‌های بزرگی آویخته شده و کم نبودند عطر فروشانی که تِستر عطر ولنتاین را در اختیار رهگذران قرار می‌دادند ظاهر ماجرا رونق کار برخی کسبه‌ها اهدای هدیه برای عاشقانه‌های کوتاه مدت و راهی برای ابراز عشق بود.

کادوی ولنتاین فقط برای چشم و هم چشمی

پای حرف‌های جوانان که می‌نشینیم کاملا مشخص است که داستان پیش روی ما خیلی هم بوی عاشقی نمی‌دهد و بیشتر سمت و سوی رودربایستی و چشم و هم چشمی گرفته است.

علی آقا؛ جوانی ۲۳ ساله است که مشغول تماشای مغازه‌ها برای خرید کادو بود. از او می‌خواهیم برایمان از ولنتاین بگوید اوهم درحالی که لبخند بر لب داشت، گفت: از پیشینه‌ی روز ولنتاین خیلی هم مطلع نیستم، اما آنچه که در این سال‌های اخیر در قالب روز ولنتاین جا افتاده هدیه خریدن برای کسی است که دوستش داریم.

از او می‌پرسم که این هدیه خریدن‌ها کمکی به تحکیم روابط عاشقانه هم می‌کند؟ او در پاسخ گفت: اینکه هدیه‌ی این روز بتواند باعث تحکیم یک رابطه‌ی پیش از ازدواج بشود خیلی هم قطعی نیست یعنی اصلا قطعی نیست. ولنتاین روزی است که هدیه خریدن برای آن روز شبیه یک رسم و رسوم است، اما اینکه بخواهد اثرگذار باشد را بعید می‌دانم، زیرا اهدای هدیه مرسوم است، آن هم شبیه خیلی از رسوماتی است که ما دلیل آن را نمی‌دانیم، اما چون بقیه انجامش می‌دهند ماهم تبعیت می‌کنیم.

وی درباره‌ی هدایای این روز بیان کرد: نکته‌ی جالبی که خودم هم دلیل آن را هنوز نمی‌دانم این است که در این روز هر کادویی، کادوی ولنتاین محسوب نمی‌شود یعنی باید شکلات، عطر، عروسک، جعبه‌ی کادو، گل و وسایل زینتی باشد که قیمت‌های آن‌ها بسیار نجومی است و من در این چند روزی که به قصد خرید وارد مغازه‌ها می‌شوم هنوز کادوی مناسب با قیمت خوب پیدا نکردم.

از او خداحافظی می‌کنیم و به سوی چند دختر دانشجو که جعبه‌های رنگارنگ کادو را به دست داشتند، می‌رویم؛ مهسا، الناز، نگار و فاطمه دخترانی بودند که با جعبه‌های کادو در حال عبور از خیابان بودند. سر صحبت را باز می‌کنم و می‌خواهم برایمان از ولنتاین بگویند.

الناز پیش دستی کرد و گفت: ولنتاین روز عشق است و مردم در این روز می‌توانند برای کسی که دوستش دارند هدیه بخرند. نوع هدیه‌ها خیلی هم فرقی نمی‌کند می‌تواند یک شاخه گل باشد یا حتی شکلات.

نگار عنوان کرد: از نظر من هر روز، روز عشق است و افراد می‌توانند به بهانه‌ی عشق به یکدیگر کادو بدهند یا حتی یکدیگر را خوشحال کنند.

از آن‌ها می‌خواهم بگویند چه کادویی با چه قیمتی خریده‌اند؟ الناز گفت: من یک شال گردن خریدم که قیمت آن ۶۸ هزار تومان بود، اما با لوازم جانبی مانند جعبه‌ی کادو، شکلات و قلب‌های تزیینی حدود ۱۴۰ هزار تومان هزینه کردم.

نگار ابراز کرد: هدیه‌ی من یک جعبه‌کادویی پر از شکلات است که قیمت خود جعبه حدود ۸۰ هزارتومان بود که با شکلاتی‌هایی که درون آن چسبیده‌اند حدود ۲۱۰ هزار تومان شد البته در مغازه انواع و اقسام شکلات‌ها و جعبه‌های دیگری بود که قیمت‌های خیلی بالاتری داشتند.

مهسا هم بیان کرد: من می‌خواهم گل بخرم فعلا تنها شکلات خریدم که قیمت نوتلای ۳۰۰ گرمی آن حدود چهل هزار تومان و جعبه‌ی کادو ۲۰ هزار تومان شد.

فاطمه ابراز کرد: خرید‌های من کمی بیشتر از دوستانم شد، یک عطر کوچک را ۲۰۰ هزار تومان خریدم که با جعبه و شکلات و گل‌های تزیینی حدود ۳۸۰ هزار تومان خرج کردم.

صحبت‌های دیگری هم شنیدیم که جالب بود. بیشتر آقایان جوان می‌گفتند که به توصیه‌ی عشقشان وارد بازار خرید شدند و باید یک هدیه خاص و بزرگ بخرند تا جلوه‌ی خاصی در پست‌های اینستاگرامی داشته باشد، برخی دیگر می‌گفتند که هدایای گران قیمتشان در سال‌های گذشته باعث تحکیم رابطیشان نشده و از هم جدا شدند.

حرف‌ها متفاوت بود. برخی دیگر از دختران جوان می‌گفتند که تنها مزیت کادو‌های لاکچری و عروسک‌های بزرگ عکس و استوری است و فردای آن روز همین کادو‌های لاکچری به حراجی سایت‌ها و فروشگاه‌های فضای مجازی برای فروش سپرده می‌شود.

در ادامه سری به مغازه‌های کادویی زدیم تا از نزدیک شاهد خرید مردم باشیم و بیشتر از وضعیت قیمت‌ها مطلع شویم.

قیمت شکلات‌ها دانه‌ای چهار هزار تومان به بالا بود، گل‌های تزیینی بسته به نوع آن ۵ الی ۱۵ هزار تومان، جعبه‌های کادویی از ۲۰ هزار تومان آغاز و تا چند میلیون تومان هم ادامه داشت که البته برخی از این جعبه‌ها دارای محتویات مناسبتی بود. قیمت عروسک هم از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شد و در خصوص خرس‌های بزرگ باتوجه به نوع خارجی به چند میلیون هم می‌رسید.

ورود فرهنگ بیگانه که در بین جوانان ما جاخوش کرده است، عاشقی‌های ساده و با قدمت را کمرنگ‌تر جلوه داده و باعث شده تا مردم نسبت به روابط پایدار و با محبت کمتر ترغیب شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار