کد خبر: ۹۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت و لزوم مشارکت زنان در انتخابات اظهار کرد: در تمام انتخابات‌ها اگر زنان تصمیم بگیرند که شور انتخاباتی ایجاد کند، آنها قادر خواهند بود تا افرادی را که افکار و تصمیماتشان برای جامعه مفید تر است انتخاب کنند.

دست رئیس جمهور را در انتخاب وزیر زن باز بگذارند

رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت و لزوم مشارکت زنان در انتخابات اظهار کرد: در تمام انتخابات‌ها اگر زنان تصمیم بگیرند که شور انتخاباتی ایجاد کند، آنها قادر خواهند بود تا افرادی را که افکار و تصمیماتشان برای جامعه مفید تر است انتخاب کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیش از ظهر شنبه در نشست زنان ایرانی که با حضور جمعی از زنان برگزیده و فعالان حوزه‌های مختلف در سالن اجلاس سران کشور برگزار شد با تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت روز زن با اشاره در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هیچگاه در تاریخ ایران زنان به اندازه ۴۱ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد در سیاست حضور نداشتند. امروز آنها می‌توانند در انتخابات‌ها سرنوشت را تغییر دهند.

وی گفت: اگر زنان تصمیم بگیرند، ولو این که عده‌ای سال‌ها تلاش کرده و پول خرج کرده باشند و رسانه و همه چیز را داشته باشند، اگر زنان ببنند که یک کاندیدا از سایرین بهتر است با حمایت‌های خود او را در انتخابات پیروز می‌کند.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز نیز اگر چه ممکن است گله داشته باشیم و وضعیتمان به صورت مطلوب قرار نگرفته باشد اما باید پای صندوق‌های رای برویم و بین آنهای که امروز هستند بگردیم؛ به هر حال عده‌ای از نظر ما بهتر هستند که باید آنها را انتخاب کنیم.

روحانی با تاکید بر این که زنان به انتخابات‌ها شور می‌دهند گفت: در تمام انتخابات‌ها اگر زنان تصمیم بگیرند که شور انتخاباتی ایجاد کنند آنها قادر خواهند بود افرادی که از نظرشان افکار و تصمیماتشان برای پیشرفت کشور مفید تر است را انتخاب کنند. بی تردید نقش امروز زنان برای آینده کشور بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جایگاه حضرت فاطمه (س) نزد مسلمانان تصریح کرد: فاطمه (س) می‌تواند به عنوان بهترین الگو و معیار برای مشی، سلوک و زندگی ما باشد؛ گرچه دوران زندگی ایشان طولانی نبود اما کلمات ، بیانات و حضور ایشان و همچنین خطبه معروفشان بعد از رحلت پدر بزرگوارشان در مسجد مدینه و فرزندانی که تربیت کردند به عنوان بهترین الگو برای زنان جامعه ما است.

وی با بیان این که امروز الگوسازی برای سبک ، زندگی و رفتار ما بسیار اهمیت دارد، خاطر نشان کرد: خدا می‌توانست اسلامش را توسط یک کتاب به جهانیان نازل کند، اما این کار را نکرد، بلکه کتابش را بر قلب پیامبر(ص) نازل کرد و گفت که او آیه به آیه این کتاب را برای مردم تلاوت کند و عمل به آن آیات در مقام عمل به آنها نشان دهد. پیامبر(ص) علاوه بر این  که رسول، معلم و مبیین کلام خدا بود، زندگی‌شان نیز الگو و نمونه‌ای برای جامعه انسانی بود.

روحانی در ادامه با اشاره به نگاه غالب در جامعه ایران نسبت به زنان اظهار کرد: دیدگاه همگان یعنی حتی زنان و به ویژه مردان باید نسبت به مقام زن تصحیح شود؛ ما به زبان می‌گویم که جنس دوم نداریم  و زن و مرد با هم مساوی هستند، اما این گفتار کافی نیست بلکه در مقام عمل، قانونگزاری و اجرا نیز باید این حقیقت را ببینیم.

وی با تاکید بر این که تردیدی نداریم که خداوند زن و مرد را کنار هم قرار داده است خاطر نشان کرد: این که می‌گویم باید در جامعه اسلامی رقابت سالم برقرار باشد، این رقابت سالم وقتی امکان پذیر است که موانع را برداریم و فرصت‌ها را به صورت برابر فراهم کنیم اگر فرصت مرد و زن در حوزه‌های مختلف برابر نباشد در آن صورت رقابت امکان پذیر نیست.

رئیس جمهوری با  تاکید بر لزوم بهره مندی زنان از فرصت برابر و فضای رقابت سالم در جامعه گفت: زنان جامعه ما در طول ۴۱ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی نشان دادند که در تمام صحنه‌ها دوشادوش مردان و در کنار آنها حضور و ظهور پیدا کرده‌اند.

روحانی با اشاره به برتری کمی زنان در تصدی برخی مشاغل نظیر معلمی آموزش و پرورش از مردان با طرح این پرسش که آیا در همه مشاغل این چنین است اظهار کرد: وقتی به مدیریت‌های سطوح بالا می‌رویم باز هم مقام زن و مرد برابر است و این دو در کنار هم هستند. بنابراین نباید این گونه باشد که در محیط کار خود احساس کنیم که حضور زنان و ارتقای آنها اساس و رکن مهم جامعه را دچار مشکل می‌کند.

وی با انتقاد از وجود برخی نگاه‌ها در داخل کشور نسبت به حضور زنان در سطوح بالای مدیریتی گفت: چه اشکال دارد که اگر در دولت جمعی ۲۰ الی ۳۰ نفره هستیم به غیر از معاونان دست رئیس جمهور برای انتخاب وزرای زن نیز باز باشد؛ برای انتخاب وزیر زن نیز دست رئیس جمهور را باز بگذارید. اگر قبول داریم و تعارف نمی‌کنیم و فقط به زبان نمی‌گویم زنان در کنار مردان هستند، باید در سایر موارد نیز گام به گام پیش برویم و به زنان فرصت حضور بدهیم.

روحانی با تاکید بر لزوم ایجاد فضاهای بیشتر برای مشارکت و حضور زنان در جامعه اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که حداقل ۱۰ درصد از اقتصاد کشور باید به موضوع اقتصاد دیجیتال اختصاص یابد؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد و اقتصاد را دیجیتالی کردیم در این زمان فرصت بیشتر و راحت‌تری برای حضور زنان در اشتغال ایجاد می‌شود.

روحانی با برشمردن سیاست‌های دولت تدبیر و امید در حوزه زنان، اظهار کرد: از ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم بدون هیچ تعارف و شعاری تاکید کرده‌ام که وظیفه وزرا و معاونان تلاش برای حضور جوانان، زنان، اقوام و مذاهب در مدیریت کشور است. در این راستا به همه وزرا گفته شد که حداقل یکی از معاونان یا مشاوران عالی یا دستیارانشان باید از زنان باشد. همچنین در دولت تاکید شد که جایگاه زنان باید در عرصه‌های مدیریتی قدم به قدم ارتقاء پیدا کند.

رییس جمهوری با اشاره به یکی از مصوبات دولت در خصوص کاهش سن مدیریت در کشور تصریح کرد: نمی‌شود که جامعه در اختیار یک نسل باشد و فرصت ایفای نقش برای نسل‌های دیگر مهیا نباشد؛ این‌که در دولت تاکید شد سن مدیریت هشت سال کاهش یابد به این دلیل است که نسل جوان بتواند در عرصه‌های مدیریتی مختلف حضور یابند. همچنین در دولت تاکید شد که در حوزه مدیریت دولتی حداقل ۳۰ درصد مناصب در اختیار زنان قرار بگیرد.در همین راستا براساس آخرین آمار سازمان اداری و استخدامی از مجموع دو میلیون و ۳۷۹ هزار و ۱۵۱ نفر کارکنان دولت، ۹۵۹ هزار و ۷۸۳ نفر را زنان تشکیل می‌دهند، یعنی بیش از ۴۲ درصد از کارمندان دولت را زنان تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه شورای اداری و استخدامی در سال ۱۳۹۶ مبنی بر این‌که حداقل ۳۰ درصد کل مدیران کشور را زنان باید تشکیل دهند، اظهار کرد: براساس آخرین آمار تا پایان شهریورماه سال جاری ۲۶ درصد از مدیران کشور را زنان تشکیل داده‌اند. این آمار همچنین به ما می‌گوید که حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی نسبت به سال‌های قبل چهار درصد افزایش یافته است. سازمان اداری و استخدامی همچنین قول داده که تا پایان اجرای برنامه‌های خود سهم ۳۰ درصدی زنان از مناصب مدیریتی دولتی تحقق یابد.

رییس جمهوری ادامه داد: براساس آنچه که سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده در این دولت ۵۳ نفر در پست‌های مدیریتی به پست‌های وزارت، معاونت وزیر و همتراز آن، مشاور و همچنین دستیار وزیر ارتقای شغلی یافته‌اند.

روحانی تصریح کرد: قول می‌دهم که آنچه را که روز اول دولت تدبیر و امید درباره‌ی حضور فعال زنان، جوانان، اقوام و مذاهب تاکید و مسیری را که در این زمینه آغاز کردم و تا به امروز ادامه داده‌ام را تا روز آخر دولت پیگیری کنم.

رییس جمهوری در بخش‌های دیگر از صحبت‌های خود با بیان این‌که تا پیش از دولت تدبیر و امید مشاغلی مانند سفیر بودن کاملا مردانه بود، خاطر نشان کرد: زمانی که در دولت از سفیر شدن زنان صحبت کردیم شاید برای وزارت امور خارجه نیز مقداری حرف سنگینی است اما تا به امروز چهار نفر از زنان پست سفارت را در اختیار گرفته‌اند و من اخیرا به وزیر امور خارجه تاکید کرده‌ام که تلاش کنند زنانی که آمادگی و شرایط لازم را دارند برای پست‌های سفارت در نظر بگیرند.

وی با تاکید بر این‌که باید باور کنیم زنان ما استعداد همه کارها را دارند به بیان خاطره‌ای از تفکر رایج در جامعه نسبت به زنان در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی پرداخت و خاطر نشان کرد: زمانی که در حوزه قم درس طلبگی می‌خواندیم طلبه زن در حوزه حضور نداشت و به طور کامل حوزه علمیه مردانه بود، اما زمانی که به دانشگاه رفتم و در کلاس درس حضور یافتم دانشجویان دختر نیز در آن کلاس‌ها حضور داشتند؛ من در کلاس درس دیدم که این دختران دانشجو مثل پسرها و گاهی بهتر از آنها  می‌فهمند و حتی دختر خانمی بود که همیشه نمره‌اش خیلی خوب می‌شد و با من رقابت داشت؛ در آن زمان دیدم که یک دختر خانم دانشجو آن هم در رشته حقوق نیز با مهارت درس می‌خواند سوال می‌کند و در امتحانات نمرات بالایی کسب می‌کند.

رییس جمهوری با انتقاد از برخی تفکرات رایج در جامعه نسبت به حضور زنان، ادامه داد: گاهی حرف بدی زده می‌شود و برخی فکر می‌کنند که اگر زن وارد جامعه شود آن جامعه از منزه و اخلاقی بودن و همچنین پاکی فاصله می‌گیرد. این در حالی است که این تفکر، تفکری قدیمی و نادرست بود که عده‌ای می‌گفتند زن‌ها، مردان را منحرف می‌کنند در حالی که ما در قرآن کریم اصلا این حرف را قبول نداریم و این سخن را ناصحیح و نادرست می‌دانیم، چرا که زنان ما اهل شرف، عفت و پاکدامنی هستند.

وی با تاکید بر این‌که رهبری داخل خانه برای تربیت، آرامش و نظم برعهده زنان است، خاطر نشان کرد: این زنان هستند که خانه را تبدیل به مسکن می‌کنند.

روحانی در ادامه با اشاره به تاکیدات امام خمینی (ره) بر اهمیت جایگاه زنان و حضور آنها در جامعه اظهار کرد: یکی از شانس‌هایی که انقلاب ما آورد، این بود که انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) پیروز شد؛ چرا که ایشان فردی بودند که فکری باز و روشن داشتند. عده‌ای در تظاهرات سال ۵۷ اشکال می‌گرفتند و می‌گفتند خانم‌هایی که به خیابان می‌آیند صدایشان را نامحرم می‌شنود و این امام خمینی (ره) بودند که در مقابل آنها ایستاد و مسیر را برای حضور زنان در جامعه و هنر و همچنین حضور دختران در دانشگاه‌ها باز کرد.

رییس جمهوری ادامه داد: عده‌ای سال اول انقلاب می‌گفتند که وسط دانشگاه باید یک دیوار بکشیم و خانم‌ها یک طرف دیگر دیوار و مردان در طرف دیگر دیوار حضور داشته باشند، اما امام راحل نگذاشتند؛ من شوخی نمی‌کنم و حتی در زمان انتخابات وقتی که درباره‌ی این دیوار صحبت می‌کردم برخی می‌گفتند که «روحانی به خاطر انتخابات این حرف‌ها را می‌زند؛ چه کسانی دنبال دیوار بودند؟» "خطاب به طرح‌کنندگان این پرسش:" شماها اول انقلاب دنبال دیوار کشیدن بودید و آن کسی که جلوی شما را گرفت امام خمینی (ره) بود. امام خمینی (ره) راه را باز کرد تا خانم‌ها به جامعه بیایند.

وی با اشاره به حضور زنان در عرصه‌های مختلف علمی در جامعه خاطر نشان کرد: امروز شاهد حضور چشمگیر زنان در فناوری‌های نو هستیم؛ این حضور نشان می‌دهد که خداوند لیاقت دو جنس زن و مرد و قدرت آنها را برابر قرار داده است.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه‌ی گزارشی از برخی اقدامات دولت در حوزه خدمت‌رسانی به روستاها پرداخت و اظهار کرد: دولت تدبیر و امید تلاش فراوانی برای بهبود شرایط زندگی در روستاها انجام داد و برهمین اساس نیز امروز شاهد بهبود وضعیت روستاها نسبت به قبل هستیم؛ تا پیش از سال ۱۳۹۲ تنها ۹۰۰ هزار نفر از روستاییان از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند بودند که امروز این عدد به هفت میلیون نفر رسیده است و انشاالله تا آخر دولت شاهد بهره‌مندی ۱۰ میلیون نفر روستایی از آب آشامیدنی سالم خواهیم بود.

روحانی اضافه کرد: آنهایی که گاهی در کارآمدی دولت به دلیل مسائل حزبی تردید می‌کنند بگویند که پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در روستاها تلاش کرده است. تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم تنها ۱۴ هزار روستا از نعمت گاز بهره‌مند بودند، اما امروز این رقم به ۳۰ هزار روستا رسیده است، یعنی اقداماتی که طی ۶.۵ سال گذشته برای گازرسانی به روستاها انجام شد بیش از مجموعه اقداماتی است که پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه انجام شده است. امروز ۸۰ درصد از روستاها به اینترنت پرسرعت متصل هستند که بخشی از این دستاورد به دلیل پیشرفت تکنولوژی و بخش دیگر آن به دلیل ایستادگی دولت بوده است.

وی با بیان این‌که اگر ایستادگی دولت نبود امروز موبایل نسل ۳ و ۴ وجود نداشت، تصریح کرد: اگر دولت ایستادگی نمی‌کرد امروز ارتباط اینترنت در وضعیت مناسبی قرار نداشت. ما توانستیم سرعت اینترنت پهنای باند را ۳۳ برابر افزایش دهیم.

رییس جمهوری در پایان با بیان این‌که امروز در روستاها شاهد تحقق تحول چشمگیری هستیم، گفت: شرایطی که امروز ایجاد شده و این‌که ما توانستیم ارتباطات را داخل روستاها ببریم به آن معنی است که ما در دولت تلاش کرده‌ایم همه زنان و حتی زنانی که در روستاها زندگی می‌کنند شرایطی برابر و عادلانه نسبت به سایرین داشته باشند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این مراسم از کتاب پکن + ۲۵ و ۳۴ کتاب گفت‌وگوی ملی با عنوان «واکاوی مهم‌ترین مسائل اجتماعی با هدف بهبود کیفیت روابط و تعاملات درون خانواده ایرانی در ۵۸ نقطه شهری و همچنین سند شاخص‌های عدالت جنسیتی رونمایی کرد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار