کد خبر: ۹۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
«تجارت آنلاین» گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس را بررسی کرد؛
براساس ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، رشد بخش کشاورزی ۵.۵ درصد، رشد بخش صنعت ۱.۵ درصد، رشد آب، برق و گاز ۱۰ درصد، رشد بخش ساختمان ۱۴.۵ درصد و رشد بخش خدمات منفی ۱.۵ درصد برآورد می‌شود.

بخش صنعت ناجی اقتصاد کشور

اقتصاد کلان: بخش صنعت در اوج تحریم نشان داد که تاب آوری و ظرفیت بسیاری دارد و در صورت توجه می تواند زمینه بهبود وضع اقتصادی و نجات کشور از شرایط دشوار فعلی را فراهم بیاورد. در این خصوص اخیرا گزارشی از سوی مرکز پژوهش های مجلس منتشر شده است که موید همین مدعاست. به گزارش تجارت به نقل از ایبِنا، مرکز پژوهش‌ها در این گزارش به عملکرد ۶ ماهه اول و برآوردهای رشد اقتصادی غیر نفتی سال ۹۸ در بخش‌های کشاورزی، معدن، صنعت، ساختمان، خدمات، خدمات بازرگانی، خدمات عمومی و خدمات واسطه‌گری مالی پرداخته و پیش بینی کرده است که رشد اقتصاد ایران برای کل سال جاری برابر با ۱.۸ درصد باشد.

براساس ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، رشد بخش کشاورزی ۵.۵ درصد، رشد بخش صنعت ۱.۵ درصد، رشد آب، برق و گاز ۱۰ درصد، رشد بخش ساختمان ۱۴.۵ درصد و رشد بخش خدمات منفی ۱.۵ درصد برآورد می‌شود.

این مرکز که پیشتر رشد بخش صنعت در سال ۹۸ را منفی ۵ درصد پیش بینی کرده بود، در گزارش خود درباره رشد ۱.۵ درصدی بخش صنعت نوشته است: تولید محصولات صنعتی در سال‌های اخیر با چالش مواجه بوده است. طی سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ چالش تحریم‌های اقتصادی به‌خصوص از طریق محدودیت واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای، تولید محصولات صنعتی را با مشکل مواجه کرد. پس از آن برغم بهبودهایی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید بسیاری از صنایع به خصوص صنایع عمده نظیر خودروسازی، پتروشیمی و ...، تا سال ۱۳۹۶ کمبود تقاضای موثر و رکود زنجیره‌های پیش بینی صنعت نظیر بخش ساختمان، چالش اصلی بسیاری از صنایع بود و از سال ۱۳۹۷ نیز تحریم‌های جدید، مشکلاتی نظیر محدودیت‌های تجاری و به خصوص وارداتی و برخی اختلالات در نظام قیمت‌گذاری و تخصیص ارز به صنایع وابسته به واردات یا صادراتی، به وجود آورد.

در این گزارش با بیان اینکه درمجموع در سال ۱۳۹۷ بجز صنعت منسوجات، فلزات پایه و محصولات فلزی، سایر صنایع در اکثر ماه‌های سال ۱۳۹۷ رشد منفی را تجربه کردند، آمده است: با این‌حال عملکرد زیربخش‌های صنعت در ۶ ماهه اول ۱۳۹۸ بهبودهایی را در وضعیت برخی صنایع نشان می‌دهد. این موضوع به خصوص برای صنایعی نظیر صنایع شیمیایی، دارویی، لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک، سیمان و ماشین‌آلات و تجهیزات ملموس است.

  • ۲ عامل بهبود رشد اقتصادی بخش صنعت

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود نوشته است: بررسی‌های اولیه عوامل زیر را در بهبود شرایط صنایع مذکور در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۸ موثر نشان می‌دهد:

۱-افزایش سرمایه‌گذاری در مسکن و در نتیجه افزایش تقاضای داخلی برای محصولات صنعتی نظیر کاشی و سرامیک، سیمان، سایر کانی‌های غیرفلزی و فلزات پایه؛

۲-کاهش مداخله یا بهبود سیاست‌های مداخله‌ای دولت در زمینه قیمت‌گذاری داخلی و تخصیص یا تامین منابع ارزی (در صنایعی نظیر داروسازی).

این گزارش افزوده است:می‌توان با استفاده از شاخص کمکی رشد ارزش افزوده صنعت براساس تولید شرکت‌های بورسی، به برآورد رشد ارزش افزوده صنعت پرداخت. براساس عملکرد شاخص مذکور در ۶ ماهه اول سال و برآورد آن در نیمه دوم سال، رشد بخش صنعت در سال ۱۳۹۸ حدود ۱.۵ درصد برآورد می‌شود. به دلایلی که بیان شد این برآورد بهبود قابل توجهی نسبت به پیش‌بینی قبلی مرکز پژوهش‌ها از عملکرد بخش صنعت در سال ۱۳۹۸ (حدود ۵- درصد) محسوب می‌شود.

  • رشد تولیدات صنعتی بعد از ۱۸ ماه مثبت شد

رییس کل بانک مرکزی هم مدتی قبل در این ارتباط در فضای مجازی نوشته بود: رشد تولیدات صنعتی بعد از ۱۸ ماه مثبت شد، رشد منفی تدریجا کاهنده، در دی ماه ۹۸، رقم ۲/۳ درصد رشد مثبت را نسبت به دیماه ۹۷ ثبت کرد. عبدالناصر همتی در صفحه مجازی خود ادامه داده بود: رشد منفی تدریجا کاهنده، در دی ماه ۹۸، رقم ۲/۳ درصد رشد مثبت را نسبت به دیماه ۹۷ ثبت کرد.

  • صنعت خود را با تحریم تطبیق داد

آمارها حاکی از آن است که رشد اقتصادی کشور پس از یک‌سال و نیم حرکت در مدار منفی، تغییر مسیر داده است.

به گزارش خبرآنلاین، وزیر اقتصاد در یکی از تازه ترین اظهارات خود با اشاره به این‌که بخش غیرنفتی اقتصاد توانسته است رونق داشته باشد، گفت: بخش کشاورزی در اوج رشد اقتصادی است و بخش صنعت هم در ۹ ماهه امسال، حدود ۷.۵ درصد رشد نشان می‌دهد و علائم دیگر هم نشان از رشد اقتصادی مثبت در بخش غیرنفتی دارد. این گزارش می افزاید: تازه‌ترین آمار رشد اقتصادی به روایت رییس مرکز آمار ایران نشان می‌دهد میزان محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۸ به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان (با نفت) و ۴۳۰ هزار میلیارد تومان (بدون نفت) رسیده است.

به گفته جواد حسین‌زاده، رشد اقتصادی ۹ ماه امسال (بدون نفت) نسبت به دو فصل قبل بهبود یافته و به عدد صفر درصد و در فصل پاییز سال ۱۳۹۸ به عدد مثبت ۰، ۹ درصد رسیده است. همچنین رشد اقتصادی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸، در گروه کشاورزی، مثبت ۳.۲ درصد، در گروه صنایع و معادن (بدون نفت) مثبت ۲ درصد، خدمات منفی ۰.۲ درصد و بخش ساختمان مثبت ۹.۶ درصد بوده است.

وی در تشریح روند رشد بخش صنایع و معادن (بدون نفت) افزود: در کلیه فصل‌های سال ۱۳۹۷ و دو فصل اول سال ۱۳۹۸، رشد این بخش بی سابقه بوده و در نهایت، رشد اقتصادی بخش صنایع و معادن (بدون نفت) پس از گذشت بیش از ۶ فصل به عدد مثبت ۷، ۵ درصد رسیده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار