کد خبر: ۹۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: با وجود حضور پررنگ زنان در دانشگاه‌ها و تولید مقالات علمی، نرخ مشارکت اقتصادی آنها در جامعه 16 درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، وحید احمدی مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در رویداد گفتمان پیشرو علمی (گپ) با موضوع ایده‌ها و تجربه زنان در علم، فناوری و نوآوری اظهار داشت: ایران رتبه ۱۶ در تولید مقالات علمی را در دنیا دارد و سهم زنان در این مقالات ۴۹ و سهم مردان ۵۱ است.

وی با بیان اینکه شاهد رشد ۵۰ درصدی زنان در تولید علم در کشور هستیم، گفت: ۱۲۷ زن ایرانی در بین محققان دارای رتبه ۲۲ در اسکوپوس هستند.

به گفته احمدی از سال ۸۲ شاهد افزایش حضور زنان در دانشگاه‌ها هستیم و از این تاریخ تاکنون تعداد زنان در دانشگاه‌های دولتی بیش از مردان بوده است که با اضافه شدن آمار دانشگاه‌های آزاد تعداد مردان بیشتر از تعداد زنان می‌شود. به تعبیری تعداد زنان در دانشگاه‌های دولتی بیشتر و تعداد مردان در دانشگاه‌های آزاد بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که طبق سرشماری نفوس مسکن سال ۹۵، ۵۱ درصد جمعیت ایران مرد و ۴۹ درصد زن هستند.

احمدی با ارائه آمار از سهم زنان در مقاطع مختلف تحصیلی گفت: در کارشناسی ۳۱ درصد، در ارشد ۴۵ درصد و در دکتری ۴۳ درصد دانشجویان خانم هستند و آمار دانشجویان زن در مقطع دکتری در ایران بسیار بالا است.

وی با ارائه آمار حضور زنان در رشته‌های مختلف گفت:‌در رشته علوم انسانی، در رشته علوم پایه و پزشکی، کشاورزی، هنر تعداد زنان از مردان بیشتر است و در رشته فنی و مهندسی تعداد مردان از زنان پیشی گرفته است. در رشته کشاورزی هم تقریبا برابر و تعداد زنان کمی کمتر از مردان است.

* با وجود حضور پررنگ در دانشگاه‌ها اما نرخ مشارکت اقتصادی زنان پایین است

مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: نرخ مشارکت اقتصادی زنان در جامعه حدود ۱۶ درصد است که نرخ پایین است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری زنان در جامعه ۲۰ درصد و نرخ بیکاری مردان در ایران ۱۰ درصد است که این آمار با توجه به شرایط کشور است.

احمدی گفت: ۷ درصد ثبت اختراعات در کشور توسط زنان، ۲۴ درصد با مشارکت زنان و مردان و ۶۹ درصد توسط آقایان انجام شده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار