کد خبر: ۹۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، «سهیلا جلودارزاده» رئیس اتحادیه‌ زنان کارگر در ابتدای سخنان خود با اشاره به تصاحب سازمان تامین اجتماعی توسط حکومت پادشاهی ایران در دوران «محمدرضا شاه»، گفت: اولین بار، خانواده پهلوی استقلال صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی را از آن گرفت و آن را به وزارت بهداری ملحق کرد؛ درحالیکه این سازمان از همان ابتدا تا امروز، مهم‌ترین صندوق بین النسلی تاریخ ایران است.

وی افزود: البته آن زمان سازمان تامین اجتماعی به اندازه اکنون جذابیت نداشت اما حکومت که صدر تا ذیل اقتصاد را در اختیار داشت، این صندوق بین‌النسلی را تصاحب کرد. ۳۰ تا ۴۰ سال مدیریت صندوق درمان سازمان، در اختیار خانواده پهلوی بود، تا اینکه پس از انقلاب بار دیگر به سبب تغییر نگاه دولت وقت به مسائل این صندوق بین‌النسلی، آن را به مجموعه وزارت رفاه برگرداندند؛ اما اینهم موجب نشد تا عده‌ای برای تصاحب آن کمین نکنند؛ ازجمله عده‌ای از نمایندگان مجلس و روسای دولت‌ها، که سازمان تامین اجتماعی را به پایگاه سیاسی خود تبدیل کردند.

جلودارزاده با بیان اینکه نمی‌توانیم نگرانی خود از جدایی درمان تامین اجتماعی را پنهان کنیم؛ آنهم در شرایطی که عده‌ای با پرونده‌های قضایی قطور برای شرکت در انتخابات کاندیدا شده‌اند، گفت: نمی‌خواستم در ایام تبلیغات انتخابات این را بگویم اما باید پرسید چرا افرادی مانند آقای قالیباف که شهرداری تهران را به این وضع انداختند و اطرافیان آنها چنین پرونده‌هایی در دستگاه قضایی دارند، به این راحتی برای ورود به مجلس آماده می‌شوند؟

رئیس اتحادیه‌ی زنان کارگر، افزود: به این ترتیب، ما بسیار نگران هستیم و نمی‌توانیم از نگرانی‌هایمان در مورد سرنوشت کارگران و سازمان تامین اجتماعی، چشم‌پوشی کنیم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که عده‌ای نقشه بکشند تا تامین اجتماعی را همانند سال‌های پیش از انقلاب تصاحب کنند و درمانش را به وزارت بهداشت برگردانند؛ اگر این اتفاق رخ دهد مدیریت تمام مراکز درمانی سازمان، به وزارت بهداشت می‌رسد و کارگران دیگر حقی بر آن نخواهند داشت. از آن پس دیگر اولویت پذیرش در این مراکز با دارندگان دفترچه بیمه‌ی تامین اجتماعی نخواهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و فراکسیون کارگری تصریح کرد: متاسفانه کارگران به تعداد انگشتان یک دست هم در مجلس نماینده ندارند و اگر قرار باشد همین چند نماینده را هم از دست بدهیم، باید فاتحه تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران را هم که برای ماندن آن در سازمان جان کندیم، بخوانیم.

وی افزود: این در حالی است که تا پایان امسال همسان‌سازی مستمری‌ها انجام می‌شود و حداقل تا زمانی که آقای «علیرضا محجوب» در مجلس حضور دارد، بانک رفاه کارگران هم در سازمان می‌ماند.

رئیس اتحادیه‌ی زنان کارگر در ادامه با بیان اینکه فضاسازی‌های مخالفان حضور کارگران در مجلس با قدرت ادامه دارد، گفت: آنها مساجد و مراکز مذهبی را برای جوسازی در اختیار گرفته‌اند و ما تنها همین تریبون‌ها را در اختیار داریم. صدای آنها اما بلندتر است و برای ورود شهردار سابق تهران به مجلس برنامه‌ریزی می‌کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، مجلس به «تیمچه حاجب‌الدوله» تبدیل می‌شود.مساجد و مراکز مذهبی را برای جوسازی در اختیار گرفته‌اند و ما تنها همین تریبون‌ها را در اختیار داریم. صدای آنها اما بلندتر است و برای ورود شهردار سابق تهران به مجلس برنامه‌ریزی می‌کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، مجلس به «تیمچه حاجب‌الدوله» تبدیل می‌شود

وی با اشاره به رد صلاحیت گسترده‌ی کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم، گفت: شورای نگهبان قانون انتخابات را بد اجرا کرده است و متاسفانه بر اساس گزارش‌هایی که از بیرون آمده‌اند و ضمیمه‌ پرونده‌های کاندیداها شده‌اند، آنها را رد صلاحیت کرده است؛ این در حالی است که حتی خود قانون انتخابات هم مشکل دارد و اجازه نمی‌دهد که کاندیداهایی که زیر کارشناسی ارشد، مدرک تحصیلی دارند، کاندیدای نمایندگی مجلس شوند.

جلودار زاده، افزود: حال با در نظر گرفتن فیلترهای قانون انتخابات، و حملات تبلیغاتی که به نمایندگان کارگران به خاطر دفاع آنها از حقوق زنان کارگر، صورت می گیرند، چگونه می‌توان مجلسی را آراست که منافع کارگران در آن به صورت صد در صدی تضمین شود؟ ما خیلی کار کنیم، بتوانیم دستاوردهای فعلی را در حوزه‌ی حقوق زنان و کارگران و سازمان تامین اجتماعی حفظ کنیم؛ بنابراین نمی‌توانیم به شما وعده دهیم که فلان کار بزرگ را برایتان انجام می‌دهیم. ما باید با شما صریح صحبت کنیم و آدرس مکان‌های دست نیافتنی را ندهیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اما در انتقاد به عقب افتادگی‌هایی که در حوزه زنان به ویژه زنان کارگر وجود دارد صریح هستیم، گفت: به تازگی به دعوت بسیج دانشجویی یکی از دانشگاه‌ها، در همایشی مشغول سخنرانی بودم که طرف مقابل که یک خانم بود، به خاطر عقایدی که در رابطه با وضعیت زنان و مشارکت اجتماعی آنها دارم، به من گفت که تو «فمنیست» هستی و حرف‌های «مهرانگیز کار» کار را می‌زنی.

وی افزود: بعد هم خبرگزاری‌های وابسته به آنها شروع به تخریب من کردند و صحبت‌های آن خانم را تکرار کردند. آنها در شرایطی به طرف گفتگوی خود حمله می‌کنند، که امام خمینی (ره) در مقابل حقوق زنان و مشارکت آنها در اجتماع چنین مواضعی را نداشتند؛ ایشان زمانی که شنیدند در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، دیواری میان زنان و مردان کشیده‌اند از طریق «حاج احمد آقا» مخالفت خود را اعلام کردند و فرمودند که دیوار را بردارند؛ حال چگونه است که عده‌ای اینگونه علیه حقوق زنان در جامعه موضع‌گیری می‌کنند؟

جلودارزاده، افزود: بنابراین اگر می‌خواهیم که مجلس آینده، مجلسی نباشد که در آن چنین مسائلی طرح و پیگیری شوند و مجلس، به مجلس نظامی‌ها تبدیل نشود، باید در انتخابات شرکت کنیم؛ باید محکم‌تر در مقابل نااهلان ایستادگی کنیم؛ البته در همین مجلس هم اتفاقاتی افتاد و مثلا بودجه‌ی «سازمان تبلیغات اسلامی» در سال ۹۹، ۴ برابر سال ۹۸ شد؛ در حالی که ما باید بر روی مواردی مانند بهبود امکانات درمان سازمان تامین اجتماعی، افزایش بودجه‌ی رفاهی کشور و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کار کنیم.

وی افزود: تنها یک مورد را مثال می‌زنم تا متوجه حساسیت کار ما بشوید. در اطرف شهرک صنعتی شمس‌آباد حتی یک بیمارستان ساده هم وجود ندارد. کارگری که در این مکان دچار حادثه‌ی ناشی از کار می‌شود، تا به بیمارستان برسد، از دست می‌رود. ما باید در اطراف این شهرک یک بیمارستان تامین اجتماعیِ مجهز بسازیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار