کد خبر: ۹۷۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
هیأتی از دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه برای بررسی موضوع تحویل «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان، امروز وارد خارطوم پایتخت این کشور شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک هیأت از دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه روز دوشنبه وارد خارطوم شد و قرار است در دیدار با مقامات سودانی موضوع تحویل عمر البشیر را بررسی کند.

شبکه سعودی العربیه با اعلام این خبر افزود که «فیصل محمد صالح» وزیر اطلاع‌رسانی سودان چند روز پیش اعلام کرد که دولت با گروه‌های شورشی اقلیم دارفور در جریان مذاکرات صلح جوبا توافق کرده است که افراد تحت تعقیب را به دادگاه لاهه تحویل دهد.

با وجود اینکه عمر البشیر نیز به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در دارفور تحت تعقیب دادگاه لاهه است اما وزیر اطلاع‌رسانی سودان اشاره‌ای به نام او نکرد.

از سوی دیگر یکی از وکلای البشیر اعلام کرد که او مخالف هر گونه تعامل با دادگاه لاهه است و آن را یک دادگاه سیاسی می‌داند.

وی افزود که البشیر با بین‌المللی کردن قضیه محاکمه‌اش مخالف است.

«الجبهه الثوریه» که اخیرا با دولت سودان مذاکرات صلح را انجام داده، یکی از گروه‌های مخالف دولت سابق البشیر است که از احزاب و گروه‌های مختلف تشکیل شده و مقر اصلی آن در منطقه «دارفور» در غرب سودان است؛ منطقه‌ای که از سال‌ ۲۰۰۳  وارد درگیری شدید با دولت وقت سودان به ریاست عمر البشیر شد و طی آن صدها هزار نفر از مردم دارفور کشته شدند.

در پی این درگیری‌ها بود که دیوان بین‌المللی کیفری در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ علیه «عمر البشیر» و ۵۱ نفر دیگر به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و نسل‌کشی در دارفور، حکم توقیف صادر کرد.

عمر البشیر علاوه بر این‌ها با اتهامات دیگری از جمله دریافت رشوه و همچنین کودتا علیه قانون اساسی در سال ۱۹۸۹ روبه رو است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار