کد خبر: ۹۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
یک کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛
یک کارشناس بازار خودرو عدم تناسب عرضه و تقاضا را عامل اصلی افزایش قیمت خودرو عنوان کرد و گفت: حداقل برای جلوگیری از سیر صعودی قیمت خودرو، باید میزان تقاضای بازار کنترل شود.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین عرضه قطره‌چکانی خودروسازان را عامل اصلی افزایش قیمت خودرو دانست و اظهار کرد: کاهش عرضه خودرو مسئله امروز و دیروز نیست بلکه این مشکل ناشی از کاهش تولید خودرو در سال97 است که به رغم افزایش تیراژ امروز، نتوانسته پاسخگوی تقاضای بازار باشد.

وی افزود: کمبود نقدینگی و مشکل خودروسازان در تامین مواد اولیه همچنان باقی است و به همین خاطر نتوانسته‌اند با وجود افزایش میزان تولید، بازار خودرو را کنترل کنند؛ ضمن اینکه حجم تولید امروز با میزان تیراژ مطلوب سال‌های قبل همچنان فاصله دارد.

کریمی درباره تاثیر جو روانی دلالان و سایت‌های اینترنتی بر افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: این عوامل آنقدر قدرت ندارند که قیمت خودرو را هر روز افزایش داده و روی همان سطح بالا ثابت نگه دارند، بنابراین موارد گفته شده شروع کننده التهاب بازار خودرو نبوده‌اند بلکه صرفا به این موضوع دامن زده‌اند.

این کارشناس بازار خودرو کنترل تقاضا و عرضه پایدار را راهکار کنترل قیمت خودرو دانست و گفت: عرضه به میزان فعلی و حتی بیشتر باید به صورت پایدار ادامه یابد تا عرضه و تقاضا هماهنگ شود؛ از طرفی قیمت‌گذاری دستوری و فاصله قیمت خودرو بین کارخانه و بازار باعث ولع خرید مردم و افزایش تقاضا شده که باید با برداشتن قیمت‌های دستوری، سمت تقاضا را کنترل کنیم.

او همچنین با انتقاد از طرح جدید فروش خودرو به صورت قرعه کشی تصریح کرد: این روش باعث تحریک بیشتر طرف تقاضا شده، زیرا با این اقدام حتی افرادی هم که قصد خرید خودرو نداشته‌اند وارد میدان شده و با موجی که راه افتاده میزان زیادی از تقاضاهای بالقوه به بالفعل تبدیل خواهد شد.

کریمی سناریوی کنترل نرخ ارز را برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو پیشنهاد کرد و گفت: طی چند ماه گذشته شاهد بودیم که بانک مرکزی نه صرفا با روش تزریق ارز بلکه از طریق کنترل سطح تقاضا توانست جلوی افزایش لجام گسیخته ارز را بگیرد، درمورد بازار خودرو هم در حال حاضر بهترین راهکار کنترل قیمت‌ها، کاهش تقاضای موجود با حذف قیمت‌گذاری دستوری و سپس ادامه روند فعلی تولید و افزایش عرضه است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار