کد خبر: ۹۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
پس از مذاکرات فشرده گروه‌های اصولگرا لیست واحد انتخاباتی ارائه کردند
یکی از اختلافات پایداری با ائتلاف این بود که حاضر نبود بپذیرد محمد باقر قالیباف سرلیست باشد. اما در مذاکرات دوشنبه شب این شرط را کناره گذاشته و با حضور قالیباف موافقت کرده است.

وحدت به سبک اصولگرایانمذاکرات نهایی میان جبهه پایداری و ائتلاف دو روز طول کشید

فرارو- اصولگرایان پس از دستکم ۱۰ روز مذاکره فشرده، شامگاه روز سه شنبه به وحدت رسیدند و لیست مشترک خود را معرفی کردند. به این ترتیب جبهه پایداری نیز به شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب پیوست تا تشتت اصولگرایان در تهران به حداقل برسد.

به گزارش فرارو، با وجود اینکه جبهه پایداری و ائتلاف اصولگرایان در روزهای گذشته دو لیست جداگانه ارائه کرده بودند و هر دو گروه نیز بر لیست‌های خود پافشاری می‌کردند، اما از دوشنبه شب ناگهان ورق برگشت و مذاکرات این دو گروه وارد فاز تازه‌ای شد.

دوشنبه شب خبرگزاری فارس اعلام کرد دو گروه به توافق کلی رسیده اند و قرار است صبح سه شنبه مذاکرات برای تعیین لیست مشترک ادامه یابد.

براساس گزارش‌های این مذاکرات میان چهار عضو ارشد پایداری و چند عضو ارشد ائتلاف اصولگرایان برگزار شد. صادق محصولی و آقاتهرانی و ۲ نفر دیگر از اعضای جبهه پایداری به عنوان نمایندگان این حزب سیاسی و حدادعادل، قالیباف و نادران به نمایندگی از شورای ائتلاف به همراه چند نفر دیگر حضور داشتند.

براساس جزییات منتشر شده در رسانه‌های اصولگرا جبهه پایداری در جلسه صبح سه شنبه دست بالا را گرفته و ۱۳ نفر را برای قرار گرفتن در لیست ائتلاف معرفی می‌کند. این در حالی است که دو لیست پایداری و ائتلاف سه عضو مشترک داشتند. با چانه زنی هیات مذاکره کننده ائتلاف، پایداری پیشنهاد خود را به هشت نفر تقلیل می‌دهد.

براساس گزارش‌ها به ترتیب اولویت حجت‌الاسلام آقاتهرانی، تقی پور، رضوانی، خضریان، ابطحی، آلیا، لاجوردی، جعفری، عفت نژاد، صرامی، ایزدخواه، نوباوه و کلاته اسامی ۱۳ نفر پیشنهادی جبهه پایداری برای حضور در لیست وحدت بودند.

خبرگزاری فارس به نقل از یکی از حاضران در جلسه امروز نوشته است: "پیشنهاد ۸ تا ۱۳ نفره جبهه پایداری مورد توافق قرار نگرفت و اعلام شد با توجه به حضور سایر احزاب و گروه‌ها نهایتا ۶ نفر قابلیت تخصیص به جبهه پایداری وجود دارد."

این پیشنهاد مورد موافقت جبهه پایداری قرار نگرفت و جلسه صبح بدون نتیجه پایان یافت. انتظار می‌رفت که ماجرا خاتمه یافته باشد و پرونده واحدت بسته شده باشد، اما ظاهرا اراده‌ای قوی برای ایجاد وحدت میان اصولگرایان باعث شد که دوباره مذاکرات در بعد از ظهر از سرگرفته شود.

یکی از اختلافات پایداری با ائتلاف این بود که حاضر نبود بپذیرد محمد باقر قالیباف سرلیست باشد. اما در مذاکرات دوشنبه شب این شرط را کناره گذاشته و با حضور قالیباف موافقت کرده است.

غروب سه شنبه دوباره زمزمه‌هایی از احتمال وحدت اصولگرایان مطرح شد، این فضا همچنان وجود داشت تا آنکه در ساعت پایانی شب خبرگزاری‌های اصولگرا رسما اعلام کردند که وحدت تحقق یافته و پایداری به ائتلاف پیوسته است. لیست نامزد‌های ائتلاف نیز منتشر شده است. در این لیست غیر از سه عضو مشترک در دو لیست، شش نفر جدید از لیست پایداری به لیست ائتلاف اضافه شده است.

به این ترتیب پایداری باز هم مطالبات خود عقب نشینی کرده است.

پس از اعلام قطعی به وحدت رسیدن اصولگرایان، خبرآمد که قرار است روز چهارشنبه محمد باقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی و غلامعلی حداد عادل در نشست خبری مشترکی شرکت کنند. ۳۰ نامزد عضو ائتلاف نیز در بعد از ظهر چهارشنبه در یک نشست خبری برنامه‌های خود را اعلام خواهند کرد.

وحدت اصولگرایان در شرایطی رخ داده که در روز‌های اخیر ضد و خورد رسانه‌ای سنگینی میان دو طیف پایداری و ائتلاف در جریان بوده است. کار تا جایی پیش رفت که آقاتهرانی و حداد عادل در نامه‌هایی به شدت از یکدیگر انتقاد کردند. از طرف دیگر پایداری به هیچ عنوان حاضر نبود که در لیست با قالیباف به ائتلاف برسد و کار به جایی رسیده بود که قالیباف پیشنهاد خروج از ائتلاف را داده بود که البته حداد عادل با آن مخالفت کرد.
 

بیشتر بخوانید:

وحدت به سبک اصولگرایان

اسامی فهرست نهایی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب برای حوزه انتخابیه تهران

محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، سیدمصطفی میرسلیم، زهره الهیان، محسن پیرهادی، فاطمه رهبر، بیژن نوباوه، سمیه رفیعی، سیدمحمود نبویان، فاطمه قاسم پور، الیاس نادران، زهره لاجوردی، سیدرضا تقوی، رضا تقی‌پور، غلامحسین رضوانی، سیدمحسن دهنوی، سیدنظام الدین موسوی، علی خضریان، مالک شریعتی، روح‌الله ایزدخواه، مجتبی توانگر، مجتبی رضاخواه، مهدی شریفیان، سیداحسان خاندوزی، ابوالفضل عمویی، احمد نادری، اقبال شاکری، عبدالحسین روح الامینی، عزت‌الله اکبری تالارپشتی، سیدعلی یزدی‌خواه

نامه حداد و آقاتهرانی

پس از اعلام وحدت اصولگرایان غلامعلی حدادعادل و مرتضی آقاتهرانی در نامه‌ای مشترک این ائتلاف را ناشی از نوعی "مصلحت سنجی" دانستند.

در این نامه آمده است: «نظر به مصلحت مهمی که در انتخابات مجلس یازدهم در وحدت نیرو‌های انقلابی نهفته است، شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی و جبهه پایداری با وجود بعضی اختلاف نظرها، بر سر یک لیست واحد که در انتخابات روز جمعه دوم اسفندماه نود و هشت «لیست وحدت» نامیده خواهد شد، به توافق رسیدند.»

این دو سیاستمدار اصولگرا از مردم خواسته‌اند به همه لیست سی نفره رای دهند.

وحدت به سبک اصولگرایانجبهه پایداری از مطالبه حذف قالیباف عقب نشینی کرد

نارضایتی رسایی و یامین‌پور

در میان لیست ائتلاف اصولگرایان یا همان "لیست وحدت" چهره‌های شاخصی حضور ندارند. حمید رسایی، محمد جواد ابطحی، وحید یامین پور، صادق شهبازی و چندین چهره جوان و محبوب در میان بدنه اصولگرایان از غایبان این لیست هستند.
 
پس از اعلام لیست وحدت برخی نامزد‌ها اصولگرا تاکید کردند که از فرآیند انتخابات کناره گیری می‌کنند. حمید رسایی نیز به سرعت به آن واکنش نشان داد، واکنشی متفاوت. او در توئیتی نوشت: "در دور اول مجلس، شهید دیالمه و عبد خدایی به جرم غیر تشکیلاتی بودن و عدم تبعیت از حزب و نقد میرحسین موسوی از لیست حزب جمهوری در مشهد کنار گذاشته شدند، ولی با حمایت علما و تشکل‌های مردمی هر دو نفر رای آوردند. "

رسایی در توئیت دیگری نوشت: "آقایان درحال فشار به کاندیدا‌های مستقلند تا انصراف دهند. به خاطر وحدت! من که از ابتدا به دین سیاسی شما کافر بودم. آقایان اول پاسخ دهند: داماد یکی از اعضای ائتلاف در لیست نهایی است، سابقه اجرایی و سیاسی وفرهنگی وی چیست؟ آقای اکبری تالارپشتی کیست؟ این افراد در بزنگاه‌ها کجا بودند؟"

وحد یامین پور مجری تلویزیونی هم که شب گذشته اعلام کرده بود در صورت تحقق وحدت حتی اگر نامش در لیست نباشد انصراف خواهد داد، امشب پس از تحقق وحدت اصولگرایان به نوعی نارضایتی خود را نشان داد.

او نوشت: "من برم بخوابم اگر تا فردا وحدت‌شون بهم‌نخورد خبرم کنید برم انصراف بدم."

اما در کل بدنه اصولگرایان به ویژه طیف جوان از وضعیت لیست وحدت رضایت زیادی ندارند، با این حال به نظر می‌‍رسد اکثریت اصولگرایان این لیست را پذیرفته‌اند.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار