کد خبر: ۹۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
نقش پر رنگ دلالان در بازار داخلی زعفران باعث شده تا قیمت این محصول ارز آور دستخوش تغییرات عامدانه آنها باشد.
به گزارش صبحانه، نقش پر رنگ دلالان در بازار داخلی زعفران باعث شده تا قیمت این محصول ارز آور دستخوش تغییرات عامدانه آنها باشد.

تولید و فروش زعفران به عنوان یکی از محصولات صادراتی و ارز آور کشور همواره با چالش‌هایی از قبیل بسته بندی، پایین بودن قیمت و قاچاق روبه رو بوده است و دولت طی سال‌های اخیر برای برطرف کردن این مشکلات تلاش فراوانی نداشته است و دلالان نقش تعیین کننده‌ای در قیمت گذاری این محصول دارند.
کشور ایران با وجود داشتن سهم 95درصدی از تولید زعفران جهان به دلیل ضعف در بسته بندی، صادرات و برندسازی نتوانسته محصول خود را با نشان ایرانی به بازارهای جهانی عرضه کند، این موضوع باعث شده تا زعفران در بسته‌بندی‌های با وزن بالا از کشور خارج و در کشورهایی مانند اسپانیا و با برند همان کشور به بازارهای جهانی عرضه ‌شود.
خوشبختانه در چند سال اخیر برخی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با فعالیت پر رنگ خود توانسته‌اند بخشی از زعفران ایرانی را با استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب و استاندارد با برند ایرانی به بازارهای جهانی عرضه کنند، این فعالان اقتصادی و تجاری باید در راستای حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند.
متاسفانه بخشی از محصول زعفران باکیفیت ایرانی به صورت قاچاق از استان‌های شرقی کشور به افغانستان انتقال داده می‌شود، با توجه به توافقنامه تجاری بین افغانستان و پاکستان زعفران قاچاق شده در این کشور با تعرفه صادراتی صفر به پاکستان صادر می‌شود، این توافقنامه تجاری بین افغانستان و پاکستان به مشوقی برای قاچاقچیان زعفران تبدیل شده است.
دلالان با توجه به نفوذ خود در بازار زعفران طی سال‌های 96 و 98 قیمت این محصول را به صورت عامدانه کاهش دادند تا در فصل برداشت بتوانند محصول بیشتری را از کشاورزان با قیمت بسیار پایین خریداری کنند، خوشبختانه با آغاز خرید حمایتی و تعیین نرخ هر کیلوگرم نگین زعفران به مبلغ 10 میلیون 500 هزار تومان تاثیر دلالان در افت قیمت این محصول ارز آور و صادراتی کاهش داده شد اما یکی از مشکلات خرید حمایتی تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان است.
خوشبختانه با پیگیری نمایندگان مردم در سال جاری فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی با هدف حمایت از تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران تشکیل داده شد، این فراکسیون قصد دارد با اصلاح برخی قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر مسیر صادرات محصول زعفران را تسهیل کند زیرا در شرایط کنونی کشور توسعه و صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند نقش بسیار پررنگی داشته باشد، به صورت مثال در سال گذشته زعفران 350 میلیون دلار ارزآوری داشته است.
برای حمایت از تولید، فرآوری و صادرات زعفران لازم است تا اقداماتی از قبیل افزایش خرید حمایتی، عرضه بیشتر در بورس کالا و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان صورت بگیرد همچنین دولت باید با امضاء برخی توافقنامه‌های تجاری مشکلات موجود بر سر راه صادرات این محصول ارزآور را برطرف و تسهیل نماید.
برچسب ها: قاچاق ، صادرات ، زعفران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار