کد خبر: ۹۷۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
بیشتر شارژر‌هایی که در ایران وجود دارند به علت قاچاق‌های زیاد هم اصلی دارد هم تقلبی. در گزارش پیش رو ترفند‌هایی ساده برای تشخیص شارژر‌های اصل از تقلبی را به شما آموزش می‌دهیم.

راهکار‌هایی ساده برای تشخیص شارژر اصل از تقلبی

 بیشتر شارژر‌هایی که در ایران وجود دارند به علت قاچاق‌های زیاد هم اصلی دارد هم تقلبی. شارژر گوشی موبایل، کمی قبل‌تر برای انجام هریک از این کار‌ها به یک ابزار جداگانه نیاز داشتید و برای روشن کردن آن‌ها نیازمند برق بودید.

باتری شاید در ذهن خیلی از ما ساده‌ترین بخش یک دستگاه الکترونیکی باشد، اما فرض کنید لحظه‌ای این قطعه «باتری» را از وسیله خود جدا کنید، قطعا از هیچ‌یک از امکانات آن نمی‌توانید استفاده کنید.

استفاده از چنین قطعه باارزشی آدابی دارد که بد نیست با آن آشنا شوید.

راهکار‌هایی ساده برای تشخیص شارژر اصل از تقلبی

هوای باتری خود را دارید؟

برای استفاده از امکانات گوشی یا دستگاه‌های مختلف دیگر مثل لپ‌تاپ و تبلت به شارژ کردن باتری نیاز دارید. باتری هم مثل تمام قطعات دیگر عمر مشخصی دارد که نگه‌داری مناسب آن می‌تواند عمرش را بیشتر کند.

دوران تهیه هریک از دستگاه‌ها یک شارژر مناسب با آن دستگاه در جعبه قرار میگیرد. تا زمانی که از این شارژر استفاده می‌کنید احتمالا هوای باتری خودرا دارید و آسیب‌ای به آن نمی‌زنید، اما در تعداد زیادی از مواقع به شارژر استاندارد و مخصوص دستگاه خود دسترسی ندارید. استفاده از دیگر شارژر‌ها میتواند آسیب‌های جدی به دستگاه شما بزند.

ممکن است همه‌ی شارژر‌های گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید یا iOS به یک دیگر بخورند، اما این علت منطقی برای استفاده از هر شارژری نیست. باید دقت کنید آیا شارژر مناسب دستگاه شماست یا نه و بعد ازآن استفاده کنید.

شارژر‌های تقلبی

شارژر‌های دستگاه‌های الکترونیکی که گاهی به آن آداپتور نیز گفته میشود، وظیفه مبدل برق ۲۲۰ ولت به ولتاژ موردنیاز باتری دستگاه را برعهده دارند. با گشت‌وگذار در بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی براحتی میتوانید انواع گوناگونی از شارژر‌ها رابا قیمت‌های متمایز مشاهده کنید.

در تعداد زیادی از موارد قیمت این شارژر‌ها بسیار ارزان است. تفاوت این شارژر‌های ارزان‌قیمت با نمونه اصلی چیست و چرا اینقدر ارزان‌تر ارائه میشوند؟ اگر بخواهیم در مورد همه‌ی شارژر‌های ارزان‌قیمت لفظ تقلبی رابه کار ببریم شاید کم‌لطفی باشد، اما باید بگوییم شارژر‌های ارزان‌قیمت و گاهی گران‌قیمت ممکن است اصل نباشند.

راهکار‌هایی ساده برای تشخیص شارژر اصل از تقلبی

مشکلات شارژر‌های تقلبی

به‌طور طبیعی با دقت به نوع باتری و نیاز هر دستگاه شارژر متناسب آن طراحی و ارائه میشود. به دلایل مختلف مثل گم شدن، خراب‌شدن ودر معرض نبودن شارژر اصلی، کاربران شارژر جای گزین تهیه میکنند، اما باید دقت داشت شارژر‌های تقلبی می‌توانند آسیب‌های جدی به دستگاه بزنند. به‌عنوان‌مثال ممکن است یک شارژر، میزان ولتاژ ورودی و خروجی متناسب با دستگاه را تأمین نکند.

درگاه‌های گوشی برای اتصال شارژر به صورت استاندارد طراحی میشوند و طراحی ضعیف شارژر‌های تقلبی می‌تواند سبب شود کابل شارژر به‌درستی در درگاه قرار نگرفته و گاهی سبب گشاد شدن درگاه میشود که درصورت استفاده از شارژر اصلی هم به‌درستی عملیات شارژ دستگاه انجام نمی‌شود.

در بعضی موارد دیده شده هنگام اتصال دستگاه به سیستم با شارژر تقلبی، دستگاه توسط سیستم شناسایی نمیشود که این یکیدیگر از معایب کابل‌های شارژ تقلبی است. همینطور به‌طور پیش‌فرض دریک شارژر قطعاتی قرار دارد که هنگام شارژ شدن کامل دستگاه، شارژرسانی به باتری را متوقف می‌کند تا میزان زیاد شارژ، عمر باتری را کاهش ندهد.

متأسفانه مشکلات جدی‌تری هم وجوددارد و گاهی دیده شده استفاده از شارژر تقلبی سبب آسیب جدی به سخت‌افزار دستگاه یا سوختن کامل دستگاه شده است. آتش‌سوزی احتمالی یکیدیگر از معضلاتی است که ممکن است رخ دهد، چراکه خیلی اوقات در دوران استفاده از شارژر‌های تقلبی، گرمای تولیدشده توسط شارژر آن‌قدر بالاست که درصورت قرارگیری درکنار وسایل قابل اشتعال ممکن است سبب آتش‌سوزی شود.

همینطور گاهی دیده شده استفاده از شارژر‌ها و کابل‌های تقلبی در دوران اتصال شارژر به دستگاه سبب جرقه زدن‌هایی بوده که یا سوکت دستگاه را نابود کرده یا سبب آسیب‌های جدی‌تری شده است. تعداد زیادی از شارژر‌های تقلبی ممکن است سرعت شارژ باتری را بالا ببرند و حتی در بعضی موارد ممکن است بعد از جدا کردن شارژر متوجه شوید با اینکه سمبل شارژ شدن دستگاه نمایش داده‌شده، ولی دستگاه شارژ نشده است.

راهکار‌هایی ساده برای تشخیص شارژر اصل از تقلبی

راه حل‌های تشخیص شارژر‌های تقلبی

طبق معمول ظرافت در طراحی شارژر‌های اصلی لحاظ شده است و با یک نگاه ساده میتوان تفاوت بین نمونه‌های اصلی و تقلبی را متوجه شد. همینطور کیفیت فیزیکی شارژر‌های اصلی با شارژر‌های تقبلی کاملا متمایز است. به‌عنوان‌مثال جنس بدنه شارژر و همینطور رنگ چاپ روی آن می‌تواند گزینه‌هایی باشد که در دوران خرید باید به آن دقت کرد.

در مورد کابل شارژر هم نکات ظریفی وجوددارد؛ به‌عنوان‌مثال کابل‌های اصلی بسیار نرم‌تر و کابل‌های تقلبی بسیار خشک‌تر و شکننده‌تر هستند. همینطور قسمت‌هایی که قرار است به درگاه‌های دستگاه متصل شود در تعداد زیادی از موارد کاملا متمایز طراحی شده است. به‌عنوان‌مثال اندازه سوکت‌ها و نوع طراحی ان‌ها میتواند گزینه‌های مناسبی برای تشخیص محصول اصل از تقلبی باشد.

طول عمر باتری گوشی خودرا بیشتر کنید

برای اینکه عمر باتری گوشی خودرا بیشتر کنید بهتر است به نکات زیر دقت داشته باشید و دقت کنید استفاده مناسب از شارژر‌های اصلی و حتی خرید شارژر‌های جای گزین مناسب می‌تواند جلوی آسیب‌دیدگی احتمالی دستگاه شما را گرفته و به طول عمر باتری کمک کند.

تا جاییکه امکان دارد از شارژر اصلی دستگاه خود برای شارژ استفاده کنید.

شارژر و کابل اصلی دستگاه خودرا همیشه همراه داشته باشید و بیرون از خانه یا محل کار درصورت نیاز به شارژ کردن ازآن استفاده کنید.

راهکار‌هایی ساده برای تشخیص شارژر اصل از تقلبی

طبق معمول در جعبه دستگاه شارژر‌های فندکی وجود ندارد، اگر نیاز به خرید این‌گونه شارژر‌ها داشتید دقت کنید که ورودی و خروجی یکسان با شارژر اصلی را داشته باشند. «اعداد را می‌توانید روی شارژر اصلی مشاهده کنید»

درصورت نیاز به استفاده از پاوربانک نیز به مواردی که در گزینه قبل گفته‌شد دقت کنید. همینطور بهتر است از کابل اصلی استفاده کنید.

کمی بیشتر هزینه کنید تا جلوی ضرر‌های مالی بیشتر را بگیرید. طبق معمول شارژر‌های تقبلی ارزان‌قیمت‌تر هستند، اما آسیبی که به دستگاه شما می‌زنند ممکن است هزینه بیشتری برای شما داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار